Aprobado en lengua, matemáticas... y TV

  1. Jiménez Palacios, Tania
  2. Revuelta Bayod, María José
Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2008

Issue Title: Educar la mirada: propuestas para enseñar a ver TV

Issue: 31

Pages: 159-166

Type: Article

DOI: 10.3916/C31-2008-01-020 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

A new debate has arrived to the Education System. It deals with the need of an alternative teaching, an education that exceeds the academic traditions and studies the social relations, such as the relationship between media and society. Citizens must access an audiovisual teaching, because it is important to unders-tand how television, radio stations, newspapers, etc., work when they inform us, show us the culture or even build our dreams. People must know about the media�s economic and political interests, and also how the audience could make use of communication mass media.

Bibliographic References

  • Aguaded, J.I. (1994): «Comunicar en el aula, ¿medios en el currículum?», en Comunicar, 2.
  • Fecé, J.L. (2003): Educación en medios y estudios culturales. Barcelona, Máster Internacional de Comunicación y Educación.
  • Ferrés i Prats, J. (2003): «Educación en medios y competencia emocional», en Revista Iberoamericana de Educación, 32; 49-69.
  • González Yuste, J.L. (1999): «Tecnofobias y tecnofilias en la escuela», en Comunicar, 12; 177-185.
  • Kaplún, M. (1998): Una pedagogía de la comunicación. Madrid, La Torre.
  • Masterman, L. (2000). La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid, La Torre.
  • Perceval, J.M. (2000): «Medios de comunicación y educación en la Sociedad del Ocio», en PÉREZ
  • Pérez Tornero, J.M. (1994): El desafío educativo de la televisión: para comprender y usar el medio. Barcelona, Paidós.
  • Pérez Tornero, J.M. (2000): «La nueva competencia comunicativa en un contexto Mediático», en PÉREZ TORNERO, J.M. (Comp.): Comunicación y educación en la sociedad de la información. Barcelona, Paidós; 85-103.
  • Postman, N. (1991): Divertirse hasta morir. El discurso público en la era del `show business´. Barcelona, La tempestad.
  • Vilches, L. (2001): La migración interactiva. Barcelona, Gedisa.