Hacia una educación inclusiva para todos

  1. Barrio de la Puente, José Luis
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2009

Volume: 20

Issue: 1

Pages: 13-32

Type: Article

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

The inclusive education carries within the idea of participation, refuses any kina of educative exclusion and claims the learning in equal terms. It is important to take into account the difference between the concept of inclusive education and other similar approaches, as the article says in the beginning. This work develops the key elements which outline the inclusive education, analyse the dares of education systems, and studies the essential factors for the development of the inclusive educative processes. From the analysis some important conclusions are deduced.

Bibliographic References

  • AA.VV. (2002). Educación Inclusiva. Monográfico, Revista de Educación, 327.
  • AINSCOW, M. (1995). Education for All: Making it happen". Support for Learning, 10 (4), 147-155.
  • AINSCOW, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Madrid: Narcea.
  • AINSCOW, M., FERREL, P. y TWEEDLE, D. A. (1998). Effective practice in inclusion and in especial and mainstream schools working together. London: Department for Education and Employments.
  • ARMSTRONG, F.; ARMSTRONG, D. y BARTON, L. (2000). Inclusive education. Policy, contexts and comparative perspective. London: Fulton Publishers.
  • BARTON, L. (2001). Disability, struggle and the politics of hope, en L. Barton (ed.). Disability, politics ant the struggle for change. London: David Fulton.(1996). Politics, marketisation and thestruggle for inclusive education. Hitotsubashi Journal of Social Studies, 28 (1), 29-42.
  • BOOTH, T. et al. (2000). The Index of Inclusion: developing learning and participation in schools. London: CSIE.
  • DANIELS, H. y Garner, P. (1999). Inclusive Education. Supporting inclusion in education systems. London: Kogan Page.
  • DEL CANTO NIETO, A. C. (2003). Educación Inclusiva: una percepción diferente de la diversidad", en Rayzábal Rodríguez, M a V. Perspectivas teóricas y metodológicas: lengua de acogida, educación intercultural y contextos inclusivos (pp. 97-109). Madrid: Comunidad de Madrid (Consejería de Educación).
  • GALLEGO VEGA, C. (2001). Los grupos de apoyo entre profesores: proceso de formación y desarrollo. Universidad de Sevilla: Tesis doctoral no publicada. (2005). Algunas claves para desarrollar procesos educativos inclusivos. Temáticos Escuela, 13, 10-12.
  • GARCÍA HERNÁNDEZ, F. (2004). Una educación de calidad para los niños bien dotados desde la atención a la diversidad. De la educación integradora a la Educación Inclusiva. Revista Complutense de Educación, 15(2), 597-619.
  • GONZÁLEZ, E. (1995). Educar en la diversidad. Estrategias de intervención. Madrid: CCS.
  • GINE I GINE, Cl. (2001). Inclusión y sistema educativo, en III Congreso. Atención a la diver-sidad en el sistema educativo. Universidad de Salamanca: INICO.
  • HOPKINS, D. y AINSCOW, M. (1993). Making sense of school improvement: an interim ac-count of the Improving the Quality of Education for All Project. Cambridge Journal of Education, 123 (3), 287-304.
  • MAALOUF, A. (1999). Identidades asesinas. Madrid: Alianza Editorial.
  • OBESO GONZÁLEZ, J. et al. (2005). Las Escuelas de Segunda Oportunidad en el marco del fracaso escolar. Temáticos Escuela, 13, 18-20.
  • OLIVER, M (1996). Understanding disability: from theory to practice. London: McMillan.
  • PARRILLA, A. (2002). Acerca Del origen y sentido de la Educación Inclusiva. Revista de Educación. 327, 11-32.
  • PARRILLA, A. (2005). La Educación Inclusiva: un desafío a todos los sistemas y comunidades educativas. Temáticos Escuela, 13, 7-9.
  • PARRILLA, A., GALLEGO, C. y MURILLO, P. (1996). El análisis del aula: una propuesta ecológica, en PARRILLA, A. (Ed.). Apoyo a la Escuela: un proceso de colaboración. Bilbao: Mensajero.
  • STAINBACK Y STAINBACK, W. (1999). Aulas Inclusivas. Madrid: La Muralla.
  • SUSINOS, T. (2005). ¿De qué hablamos cuando hablamos de inclusión educativa?. Temáticos Escuela, 13, 4-6.