Opinión de los entrenadores sobre distribución de contenidos técnico-tácticos y pedagógicos en distintas categorías de baloncesto de formación

  1. Salado Tarodo, Jesús
  2. Bazaco Belmonte, María Jesús
  3. Ortega Toro, Enrique
  4. Gómez Ruano, Miguel Ángel
Journal:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Year of publication: 2011

Volume: 11

Issue: 2

Pages: 51-62

Type: Article

More publications in: Cuadernos de psicología del deporte

Abstract

The aim of this study is to analyze the opinion of the coaches about the importance of different technical and tactical aspects and teaching in each category and its evolution through the process of formation of the player. Was administered the Questionnaire in Basketball Content Distribution to a total of 219 basketball coaches. We recorded the importance that each coach felt in each game category (minibasket, infant and junior cadet) with respect to content: a) technical and tactical individual, b) technical-tactical group, c) technical and tactical colective, and d) teaching. The most significant results indicate that: a) in minibasket and under-14, technical and tactical content individual highlights include the boat and passing, to pass and penetrate and pass-cut b) in under-16, highlights the player with the ball defense, and the launch of two points, penetrate and pass and pass-cut; c) in under-18, defense highlights the player without the ball, and foul shooting, the content group to penetrate and lock folding and indirect as well as the collective contents of the counterattack and defensive balance.

Bibliographic References

  • Cárdenas, D. (2003). El proceso de formación táctica colectiva desde un punto de vista constructivista. In A. López, C. Jménez & R. Aguado (Eds.), Didáctica del baloncesto en las etapas de formación (pp. 179-209). Madrid: Editores.
  • Cárdenas, D. (2006). El proceso de formación táctica colectiva en el baloncesto desde la perspectiva constructivista. Lecturas Educación física y deportes, 94
  • Carrillo, A., & Rodríguez, J. (2009). El desarrollo de los medios táctico-técnicos individuales y colectivos básicos de la fase de defensa en la iniciación al baloncesto. In G. Ortega, y Jiménez, A.C. (Ed.), Táctica y técnica en la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Fuentes, M. (2009). La programación en la iniciación al baloncesto. In G. Ortega, y Jiménez, A.C. (Ed.), Táctica y técnica en la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Giménez, F. J., & Sáez-López, P. (2004). Aspectos teóricos y prácticos de iniciación al Baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Ibáñez, S. (2002). Los contenidos de enseñanza del baloncesto en las categorías de formación. In S. J. I. y. M. Macias (Ed.), Horizontes para o treino do basquetebol (pp. 111-135).
  • Ibáñez, S. (2009). Planificación de una temporada en la iniciación al baloncesto. In G. Ortega, y Jiménez, A.C. (Ed.), Táctica y técnica en la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Ibáñez, S.J., Sampaio, J., Feu, S., Lorenzo, A., Gómez, M.A., & Ortega, E. (2008). Basketball game-related statistics that discriminate between teams' season-long success. European Journal of Sports Sciences, 8, 369-372.
  • Junoy, J. (2009). Principios tácticos básicos de ataque y defensa en baloncesto. In G. Ortega, y Jiménez, A.C. (Ed.), Táctica y técnica en la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Leite, N., Vaz, L., Maças, V., & Sampaio, J. (2009). Coaches perceived importance of drills ítems in basketball players long term development. Revista de Psicología del Deporte 18(Supple), 457-461.
  • Leite, N., Vicente, P., & Sampaio, J. (2009). Coaches percieved importance of tactical ítems in basketball players long term development. Revista de Psicología del Deporte, 18(Supple), 481-485.
  • Martesn, R. (2002). El entrenador de éxito. Barcelona: Paidotribo
  • Ortega, E. (2006). La competición como medio formativo en el baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Ortega, E. (2010). Medios técnico-tácticos colectivos en baloncesto en categorías de formación Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 10(38), 234-244.
  • Ortega, E., & Giménez, J.M. (2008). Análisis de la distribución de contenidos técnico-tácticos en baloncesto en categoría cadete. Revista Kronos, 7(13), 14-25
  • Ortega, E., & Sainz de Baranda, P. (2009). Evolución de la distribución de contenidos técnicotácticos individuales y aspectos pedagógicos en baloncesto en categorías de formación. Habilidad Motriz, 33, 46-52.
  • Palao, J. M., Ortega, E., & Olmedilla, A. (2007). Technical and tactical preferences among basketball players in formative years. Iberian Congress on Basketball Research, 4, 38-41.
  • Pintor, D. (1989). Objetivos y contenidos de la formación deportiva. In J. Antón (Ed.), Entrenamiento deportivo en la edad escolar (pp. 155-185). Málaga: Instituto Andaluz del Deporte.
  • Piñar, M. I., & Cárdenas, D. (2009). Necesidades formativas para la competición en la iniciación al baloncesto. In G. Ortega, y Jiménez, A.C. (Ed.), Táctica y técnica en la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Salado, J. (2010). Criterio de los entrenadores sobre la planificación técnico-táctica en baloncesto de formación. Universidad Católica San Antonio de Murcia, Murcia.