Educación y humoruna experiencia pedagógica en la educación de adultos

  1. Barrio de la Puente, José Luis
  2. Fernández Solís, Jesús Damián
Zeitschrift:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Datum der Publikation: 2010

Ausgabe: 21

Nummer: 2

Seiten: 365-385

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista complutense de educación

Zusammenfassung

The importance of the sense of humour in grown-ups teaching and learning processes is studied and practiced from a pedagogical perspective. The educational value of humour its functions, dimensions, characteristics, etc are collected theoretically. On the second part of this paper the pedagogical applications of humour with both teachers and students from the Adult People Education Centre of San Fernando de Henares (Madrid-Spain) is described. This work takes into consideration the different fields of knowledge. We have designed dynamic, motivational and funny activities, actions and proposals. As a conclusion we can value this experience as highly positive, in which humour has been used and applied as pedagogical tool in education of adults.

Bibliographische Referenzen

  • BOKUN, B. (1986). El humor como terapia. Barcelona: Tusquets.
  • BURGUESS, R. (2003). Escuelas que ríen. Argentina: Troquel.
  • CABODEVILLA, J. M. (1989). La jirafa tiene ideas muy elevadas. Madrid: Paulinas.
  • CARBELO, B. (2005). El humor en la relación con el paciente. Madrid: Masson.
  • FERNÁNDEZ, J. D. (2001). Pedagogía del humor. Humor y educación, pareja de hecho, en III Escuela de Verano, La Educación de Personas Adulta para el siglo XXI, 197-203. Madrid: CREPA.
  • FERNÁNDEZ, J. D. y CARBELO. B. (2002). Humor y aprendizaje, en IV Escuela de Verano, La Educación de Personas Adultas: nuevas realidades, nuevos retos, 169- 173. Madrid: CREPA.
  • FRANCIA, A, y FERNÁNDEZ, J. D. (1995). Animar con humor. Aprendiendo riendo, gozar educando. Madrid: CCS
  • FRANCIA, A, y FERNÁNDEZ, J. D. (2009). Educar con humor. Málaga: Aljibe.
  • FRITZ, M. (1968). El humor en el educación. Salamanca: Sígueme.
  • FRY, W. y SALAMEH, W. (2004). El humor y el bienestar en las intervenciones clínicas. Bilbao: Serendipity DDB.
  • GARANTO, J. (1983). Psicología del humor. Barcelona: Herder.
  • GARCÍA, B. (2006). Programa para mejorar el sentido del humor. ¡Por qué la vida con buen humor merece la pena!. Madrid: Pirámide.
  • GARCÍA, J. y KOLDOBIKA, G. (2005). El humor en el aula (y fuera de ella). Madrid: ICCE.
  • GONZÁLEZ, A. (2006). Talleres de buen humor. Madrid: CCS.
  • IDÍGORAS, A. (Ed.) (2002). El valor terapéutico del humor. Bilbao: Serendipity DDB.
  • JÁUREGUI, E.(2007). El sentido del humor; manual de instrucciones. Madrid: Integral.
  • JÁUREGUI, E. y FERNÁNDEZ, J. D. (2008). Alta diversión. Los beneficios del humor en el trabajo. Barcelona. Alienta.
  • LARRAURI, B. (2006). Programa para mejorar el sentido del humor. Madrid: Pirámide.
  • MARTÍN, R. (2008). Psicología del humor. Madrid: Orión
  • NÚÑEZ, F. (1992). Dios es humor. Madrid: Sociedad de Educación Atenas.
  • KLEIN, A. (2000). Reír es sano. Barcelona: Mondadori.
  • PAYO, G. (1994). Cuando el humor entra en la escuela. Cuadernos de Pedagogía, 228.
  • PAYO, G. (1997). Educar el sentido del humor, en I Simposio sobre el humor, Visiones del humor: perspectivas multidisciplinares. Salamanca.
  • QUINTERO, A. y PELAYO, P. (2006). Bienaventurados los que ríen. Uruguay: Humor sapiens ediciones.
  • QUIQUE (2009). La escuela vista con humor. Madrid: CCS.
  • RODRÍGUEZ, J. J. (1988). El comic y su utilización didáctica. Barcelona: Gustavo Gili.
  • ROODENBURG (1999). Una historia cultural de humor. Madrid: Sequitur.
  • RUIZ, J. (2001). Humorizar la salud. Santander: Sal Térrea.
  • SNYDERS, G. (1989). La alegría en la escuela. Barcelona: Paidotribo.
  • SUÁREZ, J. (1992). Filosofía y humor, Madrid: Apis.
  • TAMBLY, D. (2006). Risa y aprendizaje. Bilbao: Serendipity DDB.
  • ZIV, A. (1989). El sentido del humor. Bilbao: Deusto.