El mundo como una manzana en la palma de la manoel pomo y su relación con la cartografía medieval

  1. Sáenz-López Pérez, Sandra
Journal:
Anales de historia del arte

ISSN: 0214-6452

Year of publication: 2013

Issue Title: VI Jornadas complutenses de Arte Medieval

Issue: 2

Pages: 537-549

Type: Article

More publications in: Anales de historia del arte

Abstract

This article focuses on the orb �an insignia of power that situates the world in the hands of the sovereign�, and the connection that it had in the Middle Ages with geography and cartography, both in form and symbolism. Due to the shortage of preserved examples, iconographic sources will be relied upon, as it is within portraits of emperors, kings and also Christ as the Savior where the orb appears as a defining element of the medieval image of power.

Bibliographic References

  • O. PÉREZ MONZÓN, “Iconografía y poder real en Castilla: las imágenes de Alfonso VIII”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, 14 (2002), p. 36, nota 108.
  • I.G. BANGO TORVISO rechaza el término generalizado de regalia, y propone el de regalia insignia, que aquí seguimos, en “Regalia insignia: las señas de identidad del monarca y su linaje”, Alfonso X El Sabio, Murcia, 2009, pp. 42-52.
  • R. SIMEK, “The Earth as the Protected Centre of a Finite Universe and the Earth as the Yolk in the Cosmic Egg” Heaven and Earth in the Middle Ages. The Physical World before Colombus, Woodbridge, 1996, pp. 6-23
  • R. SIMEK, “The Shape of the Earth”, Heaven and Earth in the Middle Ages. The Physical World before Colombus, Woodbridge, 1996, pp. 24-38,
  • R. SIMEK, “Sphère ou disque? La forme de la Terre”, Dossier pour la science, 37 (2003), pp. 32-36.
  • K.A. VOGEL, “Das Problem der relativen Lage von Erd- und Wassersphäre im Mittelalter und die kosmographische Revolution”, Mitteilungen der Österreichischen Gesellschaft für Wissenschaftsgeschichte, 13 (1993), pp. 103-143;
  • S. GANDZ, “The Distribution of Land and Sea on the Earth’s Surface According to Hebrew Sources”, Proceedings of the American Academy for Jewish Research, 22 (1953), pp. 23-54.
  • A. FERRANDO y V. MARTINES, “Traducción”, Breviari d’amor de Matfre Ermengaud: (Biblioteca Nacional de Rusia, Isp. F.v. XIV.N1): libro de estudios, [s.l.], 2007, p. 295.
  • C. MIRANDA GARCÍA-TEJEDOR, “Los manuscritos con pinturas del Breviari d’amor de Matfre Ermengaud de Béziers. Un estado de la cuestión”, J. YARZA, La miniatura medieval en la Península Ibérica, Murcia, 2007, pp. 313-373;
  • C. MIRANDA GARCÍA-TEJEDOR, “Iconografía del ‘Breviari d’amor’. Escorial, Ms. S.I.3, Madrid, Biblioteca Nacional, Ms. Res. 203”, Tesis Doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2002, vol. 1, pp. 463-465.
  • O.H. PRIOR (ed.), L’image du monde de maître Gossouin. [También atribuido a Gautier de Metz.] Rédaction en prose. Texte du manuscrit de la Bibliothèque nationale, fonds français No. 574, avec corrections d’après d’autres manuscrits, Lausana- París, 1913, pp. 93-94;
  • Ch.-V. LANGLOIS, La vie en France au Moyen âge du XIIe au milieu du XIVe siècle, III: La connaissance de la nature et du monde d’après les écrits français à l’usage des laïcs, París,1927, pp. 164-165.
  • P.E. SCHRAMM, Sphaira, globus, reichsapfel: wanderung und wandlung eines herrschaftszeichens von caesar bis zu Elisabeth II, Stuttgart, 1958.
  • M. SERRANO COLL, “Iconografía de género: los sellos de las reinas de Aragón en la Edad Media (siglos XII-XVI)”, Emblemata, 12 (2006), pp. 15-52;
  • M. SERRANO COLL, “Los signos del poder: regalias como complemento a los emblemas de uso inmediato”, Emblemata, 17 (2011), p. 141.
  • C. DELGADO VALERO “El cetro como insignia de poder durante la Edad Media”, Arte hispano-musulmán (artículos). Homenaje a Clara Delgado Valero, Madrid, 2001, pp. 549-564 y pp. 565-579. [originalmente en en Actas del X Congreso del CEHA, Los clasicismos en el arte español, Madrid, 1994, pp. 45-52.]
  • C. DELGADO VALERO “La corona como insignia de poder durante la Edad Media” Anales de Historia del Arte, 4 (1993-1994), pp. 747-763
  • A. REY (ed.), Castigos e documentos para bien vivir ordenados por el rey don Sancho IV, Bloomington, 1952.
  • P.E. SCHRAMM, Las insignias de la realeza en la Edad Media española, Madrid, 1960, pp. 63 y 126-128,
  • I.G. BANGO TORVISO, “De las insignias reales en la España medieval”, M.L. MELERO MONEO, et alii (eds.), Imágenes y promotores en el arte medieval. Miscelánea en homenaje a Joaquín Yarza Luaces, Barcelona, 2001, p. 66.
  • M. SERRANO COLL, así como su Tesis Doctoral, “La imagen figurativa del rey de Aragón en la Edad Media”, Tarragona, Universitat Rovira i Virgili, 2005.
  • VV.AA., Il sarcofago dell’imperatore, Palermo, 2002, vol. 2
  • A. SERRA DESFILIS, “La historia de la dinastía en imágenes: Martín el Humano y el rollo genealógico de la Corona de Aragón”, Locus amoenus, 6 (2002), p. 69
  • E. TORMO, Las viejas series icónicas de los reyes de España, Madrid, 1916, p. 61.
  • J.T. LANMAN defiende una vinculación entre la “T” y la cruz de Cristo en “The Religious Symbolism of the T in T-O maps”, Cartographica, 18:4 (1981), pp. 18-22;
  • L.S. CHEKIN, Northern Eurasia in Medieval Cartography: Inventory, Texts, Translation, and Commentary, Turnhout, 2006, pp. 27-74.
  • A. SCAFI, Mapping Paradise. A History of Heaven on Earth, Londres, 2006.
  • C. VAN DUZER y S. SÁENZ-LÓPEZ PÉREZ, “Tres filii Noe diviserunt orbem post diluvium: The World Map in British Library Add. MS 37049”, Word & Image, 26:1 (2010), pp. 21-39.
  • N.R. KLINE, Maps of medieval thought: the Hereford paradigm, Woodbridge, 2003, p. 178.
  • E. EDSON, Medieval Views of the Cosmos, Oxford, 2004.
  • P. GAUTIER DALCHÉ, La Géographie de Ptolémée en Occident (IVe-XVIe siècle), Turnhout, 2009;
  • Z. SHALEV y C. BURNETT (eds.), Ptolemy’s Geography in the Renaissance, Londres, 2011.
  • S.Y. EDGERTON Jr., “Florentine Interest in Ptolemaic Cartography as Background for Renaissance Painting, Architecture, and the Discovery of America”, Journal of the Society of Architectural Historians, 33:4 (1974), pp. 275-292;
  • A. CATTANEO, “Map Projections and Perspective in the Renaissance”, Z. SHALEV y C. BURNETT (eds.), op. cit., 2011, pp. 51-80.
  • D. BUISSERET, La revolución cartográfica en Europa: 1400-1800. La representación de los nuevos mundos en la Europa del Renacimiento, Barcelona, 2004
  • T. S. MOORE, Albert Durer, Whitefish, 2004, pp. 77-78.
  • E. EDSON, The World Map, 1300-1492: The Persistence of Tradition and Transformation, Baltimore, 2007, pp. 215-219.
  • E.G. RAVENSTEIN, Martin Behaim, his life and his globe, Londres, 1908.
  • V. DROGUET y T. CRÉPIN-LEBLOND (eds.), Le Roi et l´Artiste. Françoise 1er et Rosso Fiorentino, París, 2013, p. 59.
  • D.V. ERDMAN (ed.), The Complete Poetry & Prose of William Blake, Berkeley-Los Angeles, 2008, p. 490.