Perspectivas teóricas y prácticas de las dificultades de aprendizaje. Identificación de problemas y elección del tratamiento
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1889-4208
Year of publication: 2016
Volume: 9
Issue: 1
Pages: 70-78
Type: Article
More publications in: Revista de Educación Inclusiva
Abstract
This article tries to describe and think over the late diagnosis, therapy and interventions with few scientific evidence in order to assess children with Learning Difficulties. Most of practicing “therapies” confuse the parents and block the children evolution, and at the same time, create false expectation to parents and teachers. It is essential that the professionals who treat the children know the therapies not scientifically tested in order to orientate them properly. Most of this treatments could be self-defeating for the neuropsychological children´s development.
Bibliographic References
- Belda Oria, J.C. (2014): “La Atención Temprana infantil y su praxis”. Revista Española de Discapacidad, 2 (1): 195-201.
- Benedet, M.J. (2011). Los cajones desastre. De la neurología, la neuropsicología, la pediatría, la psicología y la psiquiatría. Edit. CEPE. Madrid.
- Calderón-González , R. y Calderon-Sepúlveda, R.F. (2000). Terapias de controversia o polémicas en los trastornos del neurodesarrollo. Rev. neurol 2000; 31 (4): 368-375.
- Flynn, J.M. y Rahbar, M.H. (1994). Prevalence of reading failure in boys compared with girls. Psychology in the Schools, 31(1), 66-71.
- Galve Manzano, J.L. (2014). Evaluación psicopedagógica de las dificultades de aprendizaje. Vol. 1. Edit. CEPE Madrid.
- Guía de buenas prácticas. El profesorado ante la enseñanza de la lectura. www.cece.gva.es/ocd/areacd/docs/esp/Dislex_guia_buenas.pdf
- Katusic, S. K., Colligan, R. C., Barbaresi, W. J., Schaid, D. J., y Jacobsen, S. J. (2001). Incidence of reading dissability in a population-based on birth cohort, 1976-1982, Rochester, Minn. Mayo Clinic Proceedings, 76, 1081- 1092.
- Kolb, B y Whishaw, I.Q (1990). Learning disabilities. En Kolb, B y Whishaw, I.Q, Fundamentals of human neuropsychology (4ª, ed, pp 776-809) Nueva York. Freeman.
- Málaga, I.; Arias, J. (2010). Los trastornos de aprendizaje. Detección de los distintos tipos y sus bases neurológicas.Bo l Pediatr. 43-47
- Monfort, I. et al. Investigación y práctica professional en logopedia. Rev Neurol 2014; 58 (Supl 1): S111-S115 S111