Educar sujetos, propuesta pedagógica para nuestra cultura

  1. José Ángel López Herrerías 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (UCM), España
Aldizkaria:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakien izenburua: Pedagogía escolar y social / Pedagogia escolar e social Coordinadores / Coordenadores : Valentín Martinez-Otero Pérez, Marlúcia Menezes de Paiva

Alea: 75

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 197-218

Mota: Artikulua

DOI: 10.35362/RIE7501254 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Iberoamericana de Educación

Laburpena

Personal fulfillment is a complex trajectory of ethical projection, since we consist in giving a reason for our existential history. We consist in being individuals, concretized in a self, with more or less level of subjectivation, of recognizing ourselves subjects, authors and actors, of our existence. Today, due to the strong scientific-technological development of communicative mediation and the radical relational experience of humans, we live a strong crisis of personal autonomy, which generates deficiencies in the authorship and realization of our existential projection. Overcoming this crisis of subject requires increasing several processes of awareness. In the first place, to recognize and encourage that existence must always be an ethical projection, a knowing to be and to do that consists in each self striving to be the autonomous subject of personal realization. We are the authors and actors of the inalienable autonomy of our freedom effort.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Baumann, Z. (2016). La cultura en el mundo de la modernidad líquida. México, Fondo de Cultura Económica.
  • Camus, A. (1976). El extranjero. Madrid: Alianza.
  • Derrida, J. (1998). La voz y el fenómeno. Valencia: Pre-Textos.
  • Diderot, D. (1984). Pensamientos filosóficos. Madrid: Sarpe.
  • Eco, U. (1983). El nombre de la rosa. Barcelona: Lumen.
  • Einstein, A. (1978). Cómo veo el mundo. Buenos Aires: Siglo Veinte.
  • Foucault, M. (1990). La arqueología del saber, México: Siglo XXI.
  • Freire, P. (1974). Concientización: teoría y práctica de la liberación. Buenos Aires: Búsqueda.
  • Heidegger, M. (2002). Carta sobre el humanismo. Madrid: Alianza Editorial.
  • Ionesco, (1982) .Rinoceronte. Madrid: Alianza Editorial.
  • Kundera, M. (1998). La identidad. Barcelona: Tusquets.
  • Lersch, Ph. (1974). La estructura de la personalidad. Barcelona: Scientia.
  • Nietzsche, F. (2004). Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza.
  • Sartre, J-P. (1988). El muro. Madrid: Alianza.
  • Sartre, J-P. (2007). El existencialismo es un humanismo. Barcelona: Edhasa.
  • Touraine, A. (1993). Crítica de la modernidad. Madrid: Temas de Hoy.
  • Touraine, A. (2002). A la búsqueda de sí mismo: Diálogo sobre el sujeto. Barcelona: Paidós.
  • Vigotski, L. S. (1987). Pensamiento y lenguaje: teoría del desarrollo cultural de los fenómenos psíquicos. Buenos Aires: La Pléyade.
  • Zubiri, X. (1980). Sobre la esencia. Madrid: Alianza Editorial.