Comunicación digital en las prácticas científicasLimitaciones y posibilidades para la equidad

  1. Santoro Lamelas, Valeria 1
  2. Simone, Belli 1
  1. 1 Universidad Yachay Tech
    info

    Universidad Yachay Tech

    Urcuquí, Ecuador

    ROR https://ror.org/04jjswc10

Aldizkaria:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakien izenburua: La Competencia Mediática de la Ciudadanía en Medios Digitales Emergentes

Zenbakia: 20

Orrialdeak: 316-332

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Prisma Social: revista de investigación social

Laburpena

Information and communication technologies have been distributed unequally across countries, reproducing existing patterns of power inequalities around the world. In the present work we analyze the uses of digital technologies of the academic community in Latin America, its functions, limitations and potentialities. This, with the purpose of building a common framework that allows for the mediation of technologies in the production of knowledge and the development of equitable collaborative networks. We have analyzed 18 interviews with researchers from Latin American technology universities and made a thematic content analysis. We have evidenced that digital technologies act as necessary infrastructure for: (a) the creation of networks between professionals and institutions in order to overcome material difficulties; (b) the search and accumulation of information; (c) the production of knowledge and the improvement of competitive capacity; (d) dissemination and increase of the visibility of research results. Despite having evidenced difficulties in each of the four points analyzed, digital transformation opens new scenarios that allow to establish spaces of collaboration and production of knowledge, some of which could help to democratize scientific practice in precarious territories.

Finantzaketari buruzko informazioa

Este proyecto ha recibido financiamiento del programa de investigación e innovación horizonte 2022 de la Unión Europea en virtud de un acuerdo de donación Nº693781 -"Giving focus to the cultural, scientific and social dimension of EU - CELAC Relations".

Finantzatzaile

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguado-López, E., & Arbeláez, E. J. V. (2016) Reapropiación del conocimiento y descolonización: el acceso abierto como proceso de acción política del sur. Revista Colombiana de Sociología, 39(2): 69-78.
  • Atkins, D. Droegemeier, K, Feldman, S, Garcia Molina H, Messerchmitt, D, Messina, P, Ostriker, H, Wright, M (2003). Revolutionizing Science and Engineering Through Cyberinfrastructure: Report of the National Science Foundation Blue-Ribbon Advisory Panel on Cyberinfrastructure. Arlington, VA: National Science Foundation.
  • Alperin, J.P., Fischman, G.E. and Willinsky, J. (2008) Open access and scholarly publishing in Latin America: Ten flavours and a few reflection. Liinc em Revista, 4 (2), 172-185.
  • Babini, D. y Fraga, J.coop. (2006) Edición electrónica, bibliotecas virtuales y portales para las ciencias sociales en Latinoamérica y el caribe. CLACSO: Buenos Aires.
  • Babini, D. (2011) Acceso abierto a la producción científica de Latinoamérica y el Caribe. Identificación de principales instituciones para estrategias de integración regional. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 6 (17); 1- 24
  • Balkin, J. «Foreword.» Shaver, L. B. and Rizk, N. (2010) Access to Knowledge in Egypt: New Research on Intellectual Property, Innovation and Development. London: Bloomsbury Academic.
  • Benkler, Y. (2006) The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven, Conn.: Yale.
  • Berrío - Zapata, C.; Jorente, M.J.V. Y Santana, R.C. G. (2014). Trayectoria tecnológica Web y el orden digital en Latinoamérica: reflexiones históricas desde Brasil. Revista Interamericana de Bibliotecología: 37 (2);127-140
  • Braun V, Clarke V.(2006) Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in Psychology, 3(2):77-101.
  • Candela, L, Castelly, D. Pagano, P. (2003) History, Evolution, and Impact of Digital Librarie. En: I. Iglezakis, T.-E. Synodinou, & S. Kapidakis ed. E-Publishing and Digital Libraries: Legal and Organizational Issues, Information Science Reference. Disponible en: http://www.nmis.isti.cnr.it/candela/Leonardo_Candela_Website/my_Papers/Entries/2011/1/1_History,_Evolution,_and_Impact_of_Digital_Libraries_files/History,_Evolution,_and_Impact_of_Digital_Libraries.pdf (fecha de acceso: 20 de diciembre de 2017)
  • Comisión Europea (2016). Open Innovation, Open Science, Open to the World–a vision for Europe. Disponible en: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/open-innovation-open-science-open-world-vision-europe (fecha de acceso: 18 de marzo de 2018)
  • Coffey A, Atkinson P. (2003) Encontrar el sentido a los datos cualitativos: estrategias complementarias de investigación. Medellín: contus.
  • Castells, M. (2001) Universities as dynamic systems of contradictory functions. Challenges of Globalisation: South African Debates with Manuel Castells. Cape Town: Maskew Miller Longman.
  • Chataway, J. (2000) Wield, D. Industrialization, innovation and development: what does knowledge management change? Journal of International Development, 12: pp.803–824.
  • Gainza, C. (2016) Prácticas académicas de producción y distribución del conocimiento en la era digital (y una reflexión sobre cómo transformarlas desde América Latina). Athenea; 514. 263- 278.
  • Garavelli, A.C., Gorgoglione, M., Scozzi, B. (2002) Managing knowledge transfer by knowledge technologies. Technovation, 22, 269–279.
  • Gayosso, B. (2003). Cómo se conectó México a la Internet. La experiencia de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 4(3): 1-9.
  • Gómez, N. y Bongiovani, P. (2012) Open Access and A2K: Collaborative Experiences in Latin America. Libraries Driving Access to Knowledge. Disponible en: http://eprints.rclis.org/17994/ (fecha de acceso: 17 de diciembre de 2017)
  • Harnad, S. (2001) Minotaur: Six Proposals for Freeing the RefereedLiterature Online: A Comparison, Ariadne, 28, 1-23.
  • Holstein JA, Gubrium JF. (1995) The active interview. londres: Sage.
  • Kraker, P., Leony, D., Reinhardt, W., & Beham, G. (2011). The case for an open science in technology enhanced learning. International Journal of Technology Enhanced Learning, 3(6), 643-654.
  • LatinDex (2018) ¿Qué es Latindex? Disponible en: http://www.latindex.org/latindex/descripcion (fecha de acceso: 7 de marzo de 2018)
  • Muntanyola, D., Belli, S. (2016) El valor narrativo de la comunicación en la danza contemporánea: habitus, musicalidad y emoción. Revista de Antropología Social, 25(1), 133-151.
  • Numprasertchai, S., & Igel, B. (2005) Managing knowledge through collaboration: multiple case studies of managing research in university laboratories in Thailand. Technovation, 25(10): 1173-1182.
  • Peres, W y Hilbert, M. Ed. (2009) La sociedad de la información en América Latina y el Caribe. Desarrollo de las tecnologías y tecnologías para el desarrollo. Naciones Unidas: Santiago de Chile.
  • Prez-Bustamante, G. (1999) Knowledge management in agile innovative organisations. Journal of Knowledge Management, 3(1): pp. 6–17.
  • Rubin HJ, Rubin IS. (2005) Qualitative interviewing: the art of hearing data. Los Angeles: Sage.
  • Ruiz Olabuénaga J. (2012) Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto
  • Segunda reunión de coordinación regional de la biblioteca virtual en salud (2001) Declaración de la Habana hacia el acceso equitativo a la información en salud. Rev. Esp. De Salud Pública: 75; 105-106
  • Serrano Muñoz, J y Prats j (2005). Repertorios abiertos: el libre acceso a los contenidos. Universities and Knowledge Society Journal, 2 (2), 17-25
  • Shaver, L. (2008) Defining and Measuring Access to Knowledge: Towards an A2K Index. Journal of Law and Policy for the Information Society. Paper 22.
  • Sibele, F (2013) Evolución del acceso abierto-Breve Histórico. Disponible en: http://blog.scielo.org/es/2013/10/21/evolucion-del-acceso-abierto-breve-historico/#.Wqn5dOhubI [fecha de acceso 10 de marzo de 2018]
  • Silverstone, R. (1999) Why Study the Media? London: Sage.
  • Suber, P. (2006). Open access overview. Disponible en: http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/overview.htm [fecha de acceso 10 de marzo de 2018]
  • Suber, P. (2015) Acceso Abierto. Estado de México: Universidad Autónoma del Estado de México.
  • Tagler, J. (1996) Recent steps toward full-text electronic delivery at Elsevier science. The Serials Librarian, 28,171–179.
  • Tilson, D.; Lyytinen, K y Sorensen C. (2010) Desperately seeking the Infrastructure in IS Research: Conceptualization of «Digital Convergence» as co-evolution of social and technical infrastructures. 43rd Hawaii International Conference on System Sciences, 1-10
  • Wellman, B. y Haythornthwaite. C (2002) The Internet in Everyday Life. Malden, MA: Blackwell