Uso de tecnologías para facilitar el proceso de composición escritaanálisis del efecto de la plataforma RedacText 2.0 en la calidad de los textos académicos escritos por estudiantes de Magisterio

  1. Álvarez Angulo, Teodoro 1
  2. Andueza Correa, Alejandra 2
  1. 1 Facultad de Educación -Centro de formación del profesorado- Universidad Complutense de Madrid
  2. 2 Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Alberto Hurtado
Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Any de publicació: 2017

Volum: 28

Número: 1

Pàgines: 283-305

Tipus: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2017.V28.N1.49449 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista complutense de educación

Resum

The aim of this work is to study the effect of the web platform RedacText 2.0 on the quality of academic texts written by Teacher Training undergraduate students. RedacText is based on the Didactext Group Model of text production (Didactext, 2003 and 2015) and it has been designed to guide students along the long process of academic text production, through instructional activities that aim the development of cognitive and metacognitive strategies characteristic of the textual production process. For that purpose, a repeated measures study was conducted in which students were requested to write two texts: Text 1 (T1) -written with no help at all- and Text 2 (T2) -written using the web platform RedacText-. The comparison between both texts, through the application of a series of textual indicators of quality, allows the researchers to uphold that the platform is an effective instrument in helping students to improve the quality of some of the aspects of their texts, especially those related to the rhetorical elements, since aspects related to content remained unchanged. For that reason it is necessary to incorporate some modifications in the platform in order to make it a more efficient tool for the improvement of those aspects of writing composition.

Informació de finançament

Este trabajo es resultado del proyecto “¿Se escriben mejores textos académicos con ayuda de RedacText 2.0? Experimentación de la plataforma online con estudiantes de Grado en Maestro de Educación Primaria. Proyectos de Innovación y Mejora de la Calidad Docente. Convocatoria 2014, número 148. Financiado por el Vicerrectorado de Evaluación de la Calidad. Universidad Complutense de Madrid.

Referències bibliogràfiques

  • Adam, J. M. (1992). Les textes : types et prototypes. Paris: Nathan.
  • Álvarez, T. (2010). Competencias básicas en escritura. Barcelona: Octaedro.
  • Álvarez, T. (2013). Didáctica de la lengua para la formación de maestros. Barcelona: Octaedro.
  • Álvarez, T., Mateo Girona, T., Serrano Almodóvar, P. Y González Serrano, M. Á. (2015). Diseño de la plataforma RedacText 2.0 para ayudar a escribir textos académicos e investigar sobre enseñanza y aprendizaje de la escritura. Revista Complutense de Educación, Vol. 26, Núm. 2, 425-445. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43359
  • Balgopal, M y Wallace, A. (2013) Writing-to-Learn, Writing-to-Communicate, &Scientific Literacy. The American Biology Teacher, 75, (3), 170-175. DOI:10.1525/abt.2013.75.3.
  • Bazerman, CH. (ED.) (2008). Handbook of Research on Writing. History, Society, School, Individual, Text. New York: Routledge.
  • Bazerman, CH., Little, J., Bethel, L., Chavkin, T., Fouquette, D. y Garufis, J. (2005). Reference Guide to Writing Across the Currículum. Indiana: Pador Press.
  • Beaugrande, R., Dressler, W. (1972). Introducción a la lingüística del texto, trad. Bonilla, S. (1997). Estudio preliminar a R.L.de Beaugrande y W.U Dressler. Introducción a la lingüística del texto. Barcelona: Ariel, 7-26.
  • Bereiter, C., Scardamalia, M. (1987). The Psychology of Written Composition. NJErlbaum: Hillsdale.
  • Bernárdez, E. (COMP.). (1987). Lingüística del texto. Madrid: Arco/Libro.
  • Britton, J. y Black, B. (eds.). (1985). Understanding Expository Text. Hillsdale, New Jersey:LEA.
  • Bronckart, J. P. (1996). Activité langagière, textes et discours. Pour un interactionnisme sociodiscursif. Lausanne-Paris: Delachaux y Niestlé.
  • Camargo, Z., Uribe, G., Caro, M. A. (2011). Didáctica de la comprensión y producción de textos académicos. (2ª ed.). Armenia: Universidad del Quindío, Colombia.
  • Camps, A., Castelló, M. (2013). La escritura académica en la universidad. Revista de docencia universitaria (REDU), 11, 1 (17-36).
  • Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización Académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Castelló, M. and Donahue, CH (2012). University writing: selves and texts in academic societies. Bingley: Emerald.
  • Chuy, M., Scardamalia, M., y Bereiter, C. (2012). Development of ideational writing through knowledge building: Theoretical and empirical bases. En E. Grigorenko, E. Mambrino y D. Preiss (eds.), Writing: A mosaic of new perspectives. New York, NY: Taylor & Francis. 175-190.
  • Combettes, B. (1992). L’organisation du texte. Université de Metz.
  • Didactext (2003). Modelo sociocognitivo, pragmalingüístico y didáctico para la producción de textos escritos. Didáctica (Lengua y Literatura), 15:77-104. Madrid: Universidad Complutense.
  • Didactext (2006). Secuencia didáctica para la escritura de textos expositivos. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 43: 97-106. Barcelona: Graó.
  • Didactext (2015). Nuevo marco para la producción de textos académicos. Didáctica. Lengua y Literatura. Madrid: Universidad Complutense, vol. 27: 219-254. Dijk, T. A. Van (1997a). El discurso como estructura y proceso. (2000a). Barcelona: Gedisa.
  • Dijk, T. A. Van (1997b). El discurso como interacción social. (2000b). Barcelona: Gedisa.
  • García, I. (coord.). (2011). Escribir textos expositivos en el aula. Fundamentación teórica y secuencias didácticas para diferentes niveles de enseñanza. Barcelona: Graó.
  • Grabe, W., Kaplan, R. B. (1996). Theory and Practice of Writing. (1998). London: Longman.
  • Graham, S. y Harris, K. (2013). Designing an effective writing program. En S. Graham, C. Mac Arthur, J. Fitzgerald (eds.) Best practices in writing instruction. New York: The Gilford Press. 3-25.
  • Gregg, L.W., Steinberg, E. (1980). Cognitive Process in Writing. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Halliday, M.A.K. (1982). Exploraciones sobre las funciones del lenguaje. Barcelona: Médica y Técnica.
  • Halliday, M.A.K. Martin, J. R. (1993). Writing Science literacy and Discourse Power. London: The Palmer Press.
  • Hamilton, M., Barton, D. (eds.). (1985). Research and Practice in Adult Literacy. Scheffield: Department of Education Management.
  • Harris, K., Santangelo, T. y Graham, S. (2010). Metacognition and strategies instruction in writing. En H. S. Waters y W. Schneider (eds.). Metacognition, strategy use and instruction. New York: The Guildford Press 226-256.
  • Hayes, J. (1996). Un nuevo marco para la comprensión de lo cognitivo y lo emocional en la escritura. La ciencia de la escritura, 1-27. Madrid: Santillana.
  • Hayes, J Flower, L. (1980). Identifying the organization of writing process. Gregg, L., E. Steinberg (eds.). Cognitive Processes in Writing, 3-30. Hillsdale, N. J.: Lawrence, Erlbaum.
  • Klein, P. D., y Rose, M. A. (2010). Teaching argument and explanation to prepare junior students for writing to learn. Reading Research Quarterly, 45(4), 433-461. DOI:d.x.doi.org/10.1598/RRQ.45.4.4
  • Nückles, M., Hübner, S., y Renkl, A. (2009). Enhancing self-regulated learning by writing learning protocols. Learning and instruction, 19(3), 259-271. DOI:10.1016/j.learninstruc.2008.05.002.
  • Nystrand, M. (ed.). (1982). What Writers Know. The Language, Process, and Structure of Written Discourse. New York: Academic Press.
  • Olave, G. Rojas, I. Cisneros, M. (2013) Deserción universitaria y alfabetización académica. Educación y Educadores, 16, 3. DOI: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/rt/printerFriendly/2726/3352.
  • Olson, D.R. (1994). El mundo sobre el papel. El impacto de la escritura y la lectura en la estructura del conocimiento. (1998). Barcelona: Crítica.
  • Ramírez, R. (2010). Didácticas de la lengua y de la argumentación escrita. Nariño, Colombia: Universidad.
  • Reuter, Y. (1996). Enseigner et apprendre à écrire. Construire une didactique de l´écriture. Paris: ESF.
  • Rose, D., Martin, J. R. (2012). Learning to Write, Reading to Learn: Genre, Knowledge and pedagogy in the Sydney School. London, Equinox.
  • Russel, D. (2012). Écrits universitaires/écrits professionnalisants /écrits professionnels: estce qu’écrire pour apprendre est plus qu’un slogan? Pratiques. nº 153-154: 21-34. Université de Metz.
  • Tolschinsky, L. (Coord.) (2013). La escritura académica a través de las disciplinas. Barcelona: Octaedro, ICE-UB.
  • Vygotsky, L. S. (1932). Pensamiento y lenguaje. (1987). Buenos Aires: La Plèyade.
  • Wilcox, K. C., F. Yu, and M. Nachowitz (2015). Epistemic complexity in adolescent science writing. Journal of Writing Research, 7(1), 1-35.
  • Wood, D; Bruner, J. S. y Ross, G. (1976). “The role of tutoring in problem solving”. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 17 (2), 89-100