Juan Meléndez Valdés, un ilustrado al servicio de las luces

  1. Emilio Palacios Fernández 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Cuadernos Dieciochistas

ISSN: 1576-7914

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: Juan Meléndez Valdés en el segundo centenario de su muerte (1817-2017)

Número: 18

Páxinas: 23-59

Tipo: Artigo

DOI: 10.14201/CUADIECI2017182359 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Cuadernos Dieciochistas

Resumo

The study constitutes an overview of varied contributions by Meléndez Valdés to Enlightenment culture, not only literary texts but also works concerning legal issues and care of the poor. Las bodas de Camacho, el rico, the author’s only dramatic work, is viewed in terms of his friendship with Jovellanos. The pastoral drama obeying neoclassical norms provoked opposition as well as admiration. Meléndez’s letters reveal the significance of friendship for him, while the fragment of the Cartas turcas illustrates his desire to experiment. A comparison of prologues to editions of poetry (1785 and 1820) brings out increasing selfconfidence, while entry into the Real Academia Española (1810) evidenced his official recognition. More substantial coverage is given to the analysis of legal texts which demonstrate Meléndez’s humanism while not transgressing contemporary legal practice, while his efforts to reform institutions for the poor in Ávila illustrate clerical obscurantism and self-interest clashing with humanitarian principles.

Información de financiamento

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Aguilar Piñal, Francisco. Bibliografía de autores españoles del siglo xviii. Madrid: CSIC, 1983, II.
  • Alarcos Llorach, Emilio. «Meléndez Valdés en la Universidad de Salamanca». Boletín de la Real Academia Española, 1926, 13, pp. 49-75, 144-177, 346-370.
  • Andioc, René. «Ibrahim, Fátima y el Diablo Cojuelo». En Periñán, Blanca y Guazzelli, Francesco (eds.). Symbolae Pisanae. Studi in honore di Guido Mancini. Pisa: Giordani, 1989, pp. 37-56.
  • Andioc, René y Coulon, Mireille. Cartelera teatral madrileña del siglo xviii (1708-1808). 2 vols. Madrid: Fundación Universitaria Española, 2008.
  • Archivo Histórico Nacional, Consejos, legs. 5550, 5555, 5559.
  • Armona y Murga, José Antonio. Memorias cronológicas sobre el teatro en España (1785), editado por Emilio Palacios Fernández, Joaquín Álvarez Barrientos y María Carmen Sánchez García. Vitoria: Diputación, 1988.
  • Colford, William E. Juan Meléndez Valdés: A Study in the Transition from Neoclassicism to Romanticism. New York: Hispanic Institute, 1942.
  • Cueto, Leopoldo Augusto de. «Bosquejo histórico-crítico de la poesía castellana en el siglo xviii». En Poetas líricos del siglo xviii. Madrid: Atlas, [1869] 1952, pp. [V]-CCXXXVII.
  • Deacon, Philip. «Las perdidas Cartas turcas de Meléndez Valdés». Bulletin Hispanique, 1981, 83, pp. 447-462.
  • Demerson, Georges. Don Juan Meléndez Valdés y su tiempo (1754-1817). Madrid: Taurus, 1971.
  • Demerson, Georges. «Prólogo». En Meléndez Valdés, Juan. Discursos Forenses, editado por José Esteban. Madrid: Fundación Banco Exterior, 1996, pp. 12-25.
  • Fernández de Moratín, Leandro. Epistolario, editado por René Andioc. Madrid: Castalia, 1973.
  • Fernández de Moratín, Leandro. «Prólogo a Obras dramáticas y líricas». En Fernández de Moratín, Leandro. Obras completas, editado por Jesús Pérez Magallón. 2 vols. Madrid: Cátedra, 2008, II, pp. 1601-1624.
  • Gaceta de Madrid, 9 de marzo de 1784, 1 de junio de 1784.
  • Jovellanos, Gaspar Melchor de. Obras completas II. Correspondencia 1 (1767-Junio de 1794), editado por José Miguel Caso González. Oviedo: Centro de Estudios del Siglo XVIII, 1985.
  • Lama, Miguel Ángel. «Introducción». En Meléndez Valdés, Juan. Discurso de apertura de la Real Audiencia de Extremadura. Mérida: Asamblea de Extremadura, 1991.
  • Meléndez Valdés, Juan. Poesías. Madrid: Joaquín Ibarra, 1785.
  • Meléndez Valdés, Juan. Poesías. 3 vols. Valladolid: Viuda e hijos de Santander, 1797.
  • Meléndez Valdés, Juan. Discursos Forenses. Madrid: Imprenta Real, 1821.
  • Meléndez Valdés, Juan. Correspondance rélative à la réunion des hôpitaux d’Ávila, editado por Georges Demerson. Burdeos: Féret et Fils, 1964.
  • Meléndez Valdés, Juan. Obras completas, editado por Emilio Palacios Fernández. 3 vols. Madrid: Fundación José Antonio de Castro, 1996-1997.
  • Memorial literario, julio de 1784.
  • Memorias de la Academia Española. Madrid, 1870, II, pp. 629-632.
  • Pérez Magallón, Jesús. «Lo actual en lo intemporal de la bucólica: Forner e Iriarte ante las églogas de 1780». Dieciocho, 1997, 20.1, pp. 7-24.
  • Polt, John H. R. «Invitación a “Las bodas de Camacho”». En Coloquio internacional sobre el teatro español del siglo xviii. Abano Terme: Piovan, 1988, pp. 315-331.
  • Sempere y Guarinos, Juan. Ensayo de una biblioteca de los mejores escritores del reinado de Carlos III. Madrid: Imprenta Real, 1787, IV, pp. 63-64.
  • Serrano y Sanz, Manuel. «Poesías y cartas inéditas de don Juan Meléndez Valdés». Revue Hispanique, 1897, 4, pp. 303-313.
  • Ximénez de Sandoval, Felipe. «Una carta desconocida de Meléndez Valdés». Revista de Estudios Extremeños, 1960, 16, pp. 177-183.