"Chora y Alma del Mundo". Una mirada metafísica sobre la obra de Chillida

  1. Leyra, Ana María 1
  1. 1 Profesora de Estética y Teoría de las Artes Facultad de Filosofía (UCM)
Journal:
Escritura e imagen

ISSN: 1885-5687

Year of publication: 2014

Issue Title: Eduardo Chillida

Issue: 10

Pages: 155-173

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESIM.2014.46925 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Escritura e imagen

Abstract

Eduardo Chillida is a Spanish artist whose works have attracted the attention of two of the greatest thinkers of the 20th century: Gaston Bachelard and Martin Heidegger. Bachelard and Heidegger have dedicated studies both to the sculptures and the mental procedures and reflections of the artist, to explain the value and innovative character of Chillida’s works. This article has the aim to give an answer to some of the questions aroused by Chillida’s sculptures and writings, turning back to some of the historical concepts that Philosophy has transmitted to us: why do we feel emotionally involved by the abstract forms of Chillida’s sculptures? Why do we empathise with them? How can this kind of art recall to us our past?

Bibliographic References

  • Changeux, J.-P., Sobre lo verdadero, lo bello y el bien. Un nuevo enfoque neuronal, Buenos Aires, Katz, 2010.
  • Chillida, E. y Peña Ganchegui, L., El peine del viento, Pamplona, Q Editions.
  • Chillida, E., Escritos, Buenos Aires, La Fábrica Editorial, 2005.
  • De Barandiarán, J.M., Mitología Vasca, San Sebastián, Txertoa, 1979.
  • Derrida, J., Khôra, París, Galilée, 1993.
  • Gaya, R., Obra Completa, Valencia Madrid, Pre-Textos, 2010.
  • Jung, C. G., Psicología y simbólica del arquetipo, Barcelona, Paidós, 1983, p.94
  • Longino, Sobre lo sublime, Madrid, Gredos, 2008.
  • M. C. Ghyka, El número de oro, Barcelona, Poseidón, 2 vols., 1978.
  • M. C. Ghyka, Estética de las proporciones en la naturaleza y en las artes, Barcelona, Poseidón, 1983.
  • Moreau, J., L´Âme du Monde, de Platon aux stoïciennes, París, Belles Lettres, 1939.
  • Ortiz-Oses, A. y Mayr, F. H., El inconsciente colectivo vasco. Mitología cultural y arquetipos psicosociales, San Sebastián, Txertoa, 1982
  • Pajón Mecloy, E., Buero Vallejo y el antihéroe. Una crítica de la razón creadora, Madrid, 1986
  • Pajón Mecloy, E., El irrealismo, Madrid, Fundamentos, 2003.
  • Zambrano, M., Algunos lugares de la pintura, Madrid, Eutelequia, 2012.