Educomunicación, webradio y educación no formal en un contexto Erasmus+la experiencia de Europa on air

  1. Miguel Ángel Ortiz Sobrino 1
  2. Nereida López Vidales 2
  3. Juan Carlos González Pérez 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Ano de publicación: 2022

Título do exemplar: La educación en clave audiovisual y multipantalla

Volume: 25

Número: 1

Páxinas: 163-181

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/RIED.25.1.30641 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Resumo

Web radio and social media have proved to be essential tools for the acquisition of skills and learning. Some actions of the Erasmus+ program have also become an ideal scenario for non-formal education. This article presents the experience of Europa on air, an Erasmus+ project in which the participating students have acquired communication skills through web radio and social networks, as well as other linguistic, intercultural and European citizenship-related skills and respect for diversity. The main results of the experience include training in radio program production and broadcasting techniques and the use of social networks as a communication vehicle to disseminate the cultural and social diversity of the European Union (EU). The project also helped them to improve their language skills in French and English. At the same time, the concept of inclusion and European citizenship was promoted through living with students' families and educational institutions in each country. All the competencies acquired were officialized through Europass. Europa on air was based on weekly stays in the five countries involved in the project, during which the students attended cultural, sports and social activities that served as the basis for preparing the contents of the programs they made for the webradio of each educational institution, which were then viralized on social networks. The general conclusions complement other contributions from the existing scientific literature and experiences in public radio.

Referencias bibliográficas

  • Adalid Donat, M., y Carmona Rodríguez, C. (2015). Las competencias interculturales y el programa erasmus. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad, 1, (179-188). Cádiz, España: Bubok
  • Aguaded. I (2013). El programa Media de la Comisión Europea, apoyo internacional a la educación en Medios. Comunicar, XX(40), 7-8. https://doi.org/10.3916/C40-2013-01-01
  • Aguaded, I., y Martín-Pena, D. (2013). Educomunicación y radios universitarias: panorama internacional y perspectivas futuras. Revista Latinoamericana de Comunicación Chasqui, 124, 63-70. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i124.20
  • Alinder-Ismailova, E. (2021). Socialization and personal competencies in the context of successful intercultural communication. Revista Inclusiones, 8(2), 143-156.
  • Alfonzo de Tovar, I. (2020). Desarrollo de la competencia intercultural en contextos prurilingües y pluriculturales: programa universitario de movilidad idiomática. Tonos digital: revista de estudios filológicos, 30. http://hdl.handle.net/10201/86463
  • Alonso-Marks, E., y Sánchez Hernández, E. (2020). El desarrollo intercultural durante estancias cortas en el extranjero: el papel del contacto lingüístico intensivo en la sensibilidad intercultural. Elia. Estudios de lingüística inglesa aplicada, 20, 13-46 https://doi.org/10.12795/elia.2020.i20.02
  • Asenjo Gómez, J. T. (2017). La competencia europeísta: definición del constructo, diseño y validación de un instrumento de medida y análisis de su relación con el programa de movilidad académica Erasmus. Tesis doctoral. Facultad Ciencias Humanas y Sociales. Universidad Pontificia de Comillas.
  • Asenjo, J. T., y Asenjo Gómez, F. (2020). Educación y europeísmo, un itinerario de encuentro transnacional. Revista Española de educación comparada, 36, 14-31. https://doi.org/10.5944/reec.36.2020.26145
  • Ballesteros Moscosio, M. A., y Fontecha Blanco, E. (2019). Competencia Intercultural en Secundaria: Miradas entrelazadas de profesores y estudiantes hacia personas de otras culturas y creencias. Tendencias Pedagógicas, 33, 18-36. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.002
  • Blas García, J. (2020). Prólogo. En C. Marta-Lazo, M. A. Ortiz Sobrino, M. Gómez Patiño y J. C. González Pérez (Coord.). COVID-19 y medios de comunicación: voces para un análisis crítico. Sindéresis.
  • Celaya, I., Ramírez-Montoya, M. S., Naval, C., y Arbués, E. (2020). Usos del podcast para fines educativos. Mapeo sistemático de la literatura en WoS y Scopus (2014-2019). Revista Latina de Comunicación Social, 77, 179-201. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1454
  • Chiappe Laverde, A., y Arias Vallejo, V. (2016). La Educomunicación en entornos digitales: un análisis desde los intercambios de información. Opción, 32(7), 461-479.
  • Durán Becerra, T., y Tejedor Calvo, S. (2017). Interacción en plataformas educomunicativas. Reflexión sobre tipologías y usabilidad. El Caso de Colombia. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 14(2), 261-275. https://doi.org/10.5209/TEKN.55735
  • Fallarino, N., Leite Méndez, A., y Cremades, R. (2020). Estudio de caso sobre el desarrollo de la competencia oral en Educación Infantil y Primaria en un centro público. Revista Complutense de Educación, 31(3), 319-328. https://doi.org/10.5209/rced.63349
  • Fuentes Cancell, D. R., Estrada Molina, O., y Delgado Yanes, N. (2021). Las redes sociales digitales: una valoración socioeducativa. Revisión sistemática. Revista Fuentes, 23(1), 41-52. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.v23.i1.11947
  • Galán Arribas, R., Herrero Gutiérrez, F. J., Vergara, M., y Martínez Arcos, C. A. (2018). Estudios sobre el podcast radiofónico: revisión sistemática bibliográfica en WOS y Scopus que denota una escasa producción científica. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1398 - 1411. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1313
  • García, J. B. (2020). Prólogo. En C. Marta Lazo, M. A. Ortiz Sobrino, M. Gómez Patiño, y J. C. González Pérez, Covid-19 y medios de comunicación: voces para un análisis crítico. Sindéresis.
  • García Marín, D. (2020). La podcastfera española como comunidad de aprendizaje no formal: Competencias y estrategias educomunicativas desarrolladas por los podcasters independientes. Fonseca. Journal of Communication, 20. https://doi.org/10.14201/fjc202020201220
  • González Conde, J., Zamarra-López, M., y Salgado-Santamaría, C. (2018). Radios universitarias: Plurales, abiertas y participativas. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean/Journal of Communication, 9(1), 117-135. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.7
  • Iglesias-Vidal, E. (2014). La formación en interculturalidad en la educación en tiempo libre: necesidades y estrategias desde una perspectiva de competencias interculturales. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 17(2). https://doi.org/10.6018/reifop.17.2.197511
  • López Vidales, N., y González Aldea, P. (2014). Audio blogs y TV blogs, herramientas para el aprendizaje colaborativo en Periodismo. Comunicar, 42, 45-53. https://doi.org/10.3916/C42-2014-04
  • Martín-Gracia, E., Marta Lazo, C., y González-Aldea, P. (2018). La radio universitaria en su dimensión formativa: Estudio de caso de Radio Unizar. Revista Mediterránea de Comunicación / Mediterranean Journal of Communication, 9(1), 49-68. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.3
  • Molu, E., Başman, M., Eryiğit, D., Tunç, B., y Yaman, G. (2014). Intercultural Education And Incoming-Outcomingof Erasmus Student Study Exchange: Marmara University Students. International Journal for 21 Century Education, 1, 21-23. https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ij21ce/article/view/4254
  • Nogueras Viceira, M. (2016). El programa de movilidad Erasmus y su impacto en la formación intercultural de los futuros docentes de Educación Infantil y Primaria. Trabajo Final de Grado en Maestro de Educación Primaria Mención de Lengua Extranjera Inglés. Universidad de Granada.
  • Ortiz Sobrino, M. A., Rodríguez Barba, D., y Jacques Cheval, J. (2014). La radio universitaria en el siglo XXI: perspectiva hispano-francesa. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 3(1), 61-86. https://doi.org/10.21071/edmetic.v3i1.2881
  • Ortiz-Sobrino, M. A., Gómez López, J., Marta-Lazo, C., y Peñalva-Tobías, S. (2020). Revisión de la literatura científica de la radio universitaria como instrumento de educación mediática. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 25, 257-268. https://doi.org/10.5209/ciyc.68277
  • Pérez-Femenía, E., e Iglesias-García, M. (2020). La radio escolar como mediadora en el aprendizaje del uso del móvil en la adolescencia. Zer, 25(48), 329-345. https://doi.org/10.1387/zer.21583
  • Pozo-Vicente, C., y Aguaded-Gómez, J. I. (2012). El programa de movilidad ERASMUS: motor de la adquisición de competencias interculturales. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 441-458. https://doi.org/10.6018/rie.30.2.138191
  • Rendón López, L., y Ortega Carrillo, J. A. (2015). Aprendizaje colaborativo mediante redes sociales y radio comunitaria web 2.0. Revista Lasallista de investigación, 12(2). 54-65. https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a6
  • Rodríguez García, Y. M. (2017). Reconceptualization of education in the digital era: educommunication. Revista de Comunicación de la SEECI, XXI(42), 85-118. https://doi.org/10.15198/seeci.2017.42.85-118
  • Tur, G., Urbina, S., y Buchem, I. (2019). El proyecto E+ Open Virtual Mobility para el Espacio Europeo de Educación Superior. En R. Roig-Vila (Coord.), Redes de Investigación e Innovación en Docencia Universitaria. Volumen 2019 (pp. 427-436). Universidad de Alicante/Instituto de Ciencias de la educación.
  • Vázquez, S. (2007). TIC y podcast. Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 311, 36-39. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/14325
  • Vilá, R. (2006). La dimensión afectiva de la competencia comunicativa intercultural en la Educación Secundaria Obligatoria: Escala de Sensibilidad Intercultural. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 353- 372.