Didáctica del podcast en el programa PMARUna experiencia de aula en la Comunidad de Madrid

  1. María Julia González Conde 1
  2. Hugo Prieto González 2
  3. Francisco Baptista Gil 3
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Comunidad de Madrid (España)
  3. 3 Universidad del Algarve (Portugal)
Aldizkaria:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakien izenburua: La educación en clave audiovisual y multipantalla

Alea: 25

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 183-201

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/RIED.25.1.30618 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Laburpena

This article develops an experimental, cross-cutting, and descriptive analysis in which 'podcast didactics' is proposed. It has a monographic structure according to the contextualization, diagnosis and justification of an educational project, as a possible practical solution to a real problem in 8th graders, welcomed to PMAR (Learning and Performance Improvement Program) and enrolled in an Institute of Secondary Education of the Community of Madrid (Spain). An official program that is conceived as a measure of attention to diversity, with a specific methodology and academic programming. Thus, we opted for a qualitative participatory and dialogue-based action research, which builds on the perspectives and actions of the participants through the podcasting system. This helped to understand and deepen on the specific phenomenon of this study with the purpose of presenting an analysis of results and a series of conclusions. A practical process developed with these students, in the sociolinguistic field was undertaken to determine their cognitive and emotional progress, and to what extent teachers use innovative didactic materials, as an appropriate ludic strategy in the teaching learning- process.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alexander, R. J., Hardman, F. C., y Hardman, J. (2017). Changing talk, changing thinking: Interim report from the in-house evaluation of the CPRT/UoY. Dialogic Teaching Project. University of York and Cambridge Primary Review Trust. https://eprint.whiterose.ac.uk/151061/1/Alexander_Hardman_2017_pdf
  • Ainscow, M., Booth, T., y Dyson, A. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. NY, Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203967157
  • Arens, A. K., Morin, A. J., y Watermann, R. (2015). Relations between classroom disciplinary problems and student motivation: Achievement as a potential mediator? Learning and Instruction, 39, 184-193. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.07.001
  • Asterhan, C. S., Howe, C., Lefstein, A., Matusov, E., y Reznitskaya, A. (2020). Controversies and consensus in research on dialogic teaching and learning. Dialogic Pedagogy, 8, 1-16. https://doi.org/10.5195/dpj.2020.312
  • Berger, S. (2006) Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. Editorial Médica Panamericana.
  • Cabero, J., y Gisbert, M. (2005). Materiales formativos multimedia en la red. Guía práctica para su diseño. Eduforma/Trillas.
  • Camps, A. (1995). Hacia un modelo de enseñanza de la composición escrita. La lengua escrita en el aula; Didáctica de la lengua y de la literatura, 5 (julio de 1995). Editorial Graó.
  • Castillo-Rodríguez, C., y Garro-Gil, N. (2015). Inclusion And Integration On Special Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1323-1327. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.488
  • Cerda, G., Pérez, C., Elipe, P., Casas, J. A., y Rey, R. D. (2019). Convivencia escolar y su relación con el rendimiento académico en alumnado de Educación Primaria. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 46-52. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.05.001
  • Consejería de Presidencia de la Comunidad de Madrid. (ORDEN 3295/2016, de10 de octubre). Regulación de los Programas de Mejora del Aprendizaje y del Rendimiento en la Educación Secundaria Obligatoria. Legislación de la Comunidad de Madrid: Madrid.org www.madrid.org/wleg_pub/secure/normativas/contenidoNormativa.jsf?nm...
  • Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., y Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82 (1), 405-432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
  • Ferreiro, R. (2006). Del pizarrón a las TIC. Entrevista con Ramón F. Ferreiro. Apertura. Revista de Innovación Educativa, 6(3), México, Universidad de Guadalajara.
  • Freire, S. (2008). Um olhar sobre a inclusão. Revista da Educação, 16(1), 5-20. https://bit.ly/2X4U4KL
  • García García, F. (2003). La narrativa hipermedia aplicada a la educación. Revista Red Digital, 3. http://reddigital.cnice.mecd.es/3/firmas/firmas_francisco_ind.htm
  • Haneda, M., Teemant, A., y Sherman, B. (2017). Instructional coaching through dialogic interaction: Helping a teacher to become agentive in her practice. Language and Education, 31(1), 46-64. https://doi.org/10.1080/09500782.2016.1230127
  • Kim, M. Y., y Wilkinson, I. A. (2019). What is dialogic teaching? Constructing, deconstructing, and reconstructing a pedagogy of classroom talk. Learning, Culture and Social Interaction, 21, 70-86. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.02.003
  • Laaser, W., Jaskilioff, S., y Rodríguez Becker, L. (2010). Podcasting ¿un nuevo medio para la educación a distancia? RED. Revista de Educación a Distancia, 23, (15 de septiembre de 2010), 1-11. http://www.um.es/ead/red/23
  • Llorente, M. C., y Marín, V. (2010). Tecnologías móviles para la enseñanza. En I.M. Solano Fernández (Coord.), Podcast educativo. Aplicaciones y orientaciones del m-learning para la enseñanza, (pp.13-37). Eduforma.
  • Martínez, M., Castellanos, D., y Ziberstein, J. (2004). Didáctica para un aprendizaje desarrollador y creativo. Lima, Magisterial.
  • Mitchell, D., y Sutherland, D. (2020). What really works in special and inclusive education: Using evidence-based teaching strategies. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429401923
  • Moreno-Pinado, W. E., y Velázquez Tejeda, M. E. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 53-73. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003
  • Pedro, K. T. D., Gilreath, T., y Berkowitz, R. (2016). A latent class analysis of school climate among middle and high school students in California public schools. Children and Youth Services Review, 63, 10-15. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2016.01.023
  • Rapanta, C., Garcia-Mila, M., Remesal, A., y Gonçalves, C. (2021). The challenge of inclusive dialogic teaching in public secondary school. [El reto de la enseñanza dialógica inclusiva en la escuela pública secundaria]. Comunicar, 66, 21-31. https://doi.org/10.3916/C66-2021-02
  • Reznitskaya, A., y Wilkinson, I. (2015). Professional development in dialogic teaching: Helping teachers promote argument literacy in their classrooms. The SAGE handbook of learning (pp. 219-232). Sage. https://doi.org/10.4135/9781473915213.n21
  • Reznitskaya, A., y Gregory, M. (2013). Student thought and classroom language: Examining the mechanisms of change in dialogic teaching. Educational Psychologist, 48(2), 114-133. https://doi.org/10.1080/00461520.2013.775898
  • Sedova, K., Sedlacek, M., y Svaricek, R. (2016). Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk. Teaching and Teacher Education, 57, 14-25. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.03.005
  • Simpson, A. (2016). Dialogic teaching in the initial teacher education classroom: ‘Everyone’s voice will be heard. Research Papers in Education, 31(1), 89-106. https://doi.org/10.1080/02671522.2016.1106697
  • Solano Fernández, I. M., y Sánchez Vera, M. M. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: el podcast educativo. Pixel Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 125-139.
  • Tilbury, D. (2011). Education for Sustainable Development. An Expert Review of Processes and Learning. París, Unesco. http://unesdoc.unesco.org/images/001914/191442e.pdf
  • Trujillo, J. M. (2011). Comunicación, innovación, educación y gestión del conocimiento en torno al uso del podcast en la educación superior, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(2), 61-76.
  • Tur-Porcar, A. M., Llorca-Mestre, A., y Mestre-Escrivá, V. (2021). Agresividad, inestabilidad y educación socioemocional en un entorno inclusivo. Comunicar. Revista científica de Educomunicación, XXIX (66), 45-55. https://doi.org/10.3916/C66-2021-04
  • Tur, G., y Marín, V. I. (2015). Exploring students’ attitudes and beliefs towards e- portfolios and technology in Education, Enseñanza & Teaching, 33(1), 57-82. Ediciones de Universidad de Salamanca. https://doi.org/10.14201/et20153315782
  • UNESCO (Ed.) (2013). Hacia un aprendizaje universal. Recomendaciones de la Comisión Especial sobre Métricas de los Aprendizajes. UNESCO-UIS/Brookings Institution. https://doi.org/10.15220/978-92-9189-140-5-sp
  • Vázquez Cano, E., y Sevillano García, M. L. (2011). Educadores en red. Elaboración y edición de materiales audiovisuales para la enseñanza. UNED, Ediciones Académicas.
  • Verdeja Muñiz, M., y González Riaño, X. A. (2018). Aportaciones de Paulo Freire a la educación intercultural. Un estudio de caso en la Educación Secundaria Obligatoria, Pedagogía escolar y social. RIE. Revista Iberoamericana de Educación, 76, 143-168. https://doi.org/10.35362/rie7602854