Los perseguidoresel Johnny Carter de Julio Cortázar en las reescrituras contemporáneas de Abelardo Castillo, Fernando Quiñones y Antonio Muñoz Molina
ISSN: 0048-7651, 0718-2295
Datum der Publikation: 2018
Nummer: 98
Seiten: 259-278
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Revista chilena de literatura
Zusammenfassung
Abstract: Through an intermedial approach that focusses on the literary depiction of the musician, this article locates and explains three rewritings that Julio Cortázar’s “El perseguidor” undergone had during the last decades. Thus, three different works will be analyzed, by A. Castillo, F. Quiñones and A. Muñoz Molina, respectively, build up an interpretation of the short story on which they are all based. Given this transatlantic perspective, it will be argued that these versions establish a series of invariants by reinterpreting voice, time and space in the original narration. This perspective, then, joins the critical tradition and copious bibliography on the Argentinian writer from a point of view that has been seldom adopted: the interpretation that each of these versions imply. This seems to be an important issue in order to understand the meaning and scope of one of Cortázar’s milestones.
Bibliographische Referenzen
- Alazraki, Jaime. (1994). Hacia Cortázar: aproximaciones a su obra. Antrophos. Barcelona.
- Álvarez Borland, Isabel. (2005). Cortázar: On Critics and Interpretation. Julio Cortázar. Bloom’s Modern Critical Views. 183
- Aquino, Andrea,Pignataro, Alejandro. (2016). Espacios ficcionales: la ambigüedad de los límites en las narraciones fantásticas. Acercamiento a ‘La caricia más profunda’ (Julio Cortázar) y ‘Mis vecinos golpean’ (Abelardo Castillo). Tenso Diagonal. 01. 102
- Borrello, Rodolfo. (1980). Charlie Parker: «El perseguidor». Cuadernos Hispano-americanos. 573
- Castillo, Abelardo. (1997). Cuentos completos. Los mundos reales. Alfaguara. Buenos Aires.
- Castillo, Abelardo. (2014). Diarios 1954-1991. Alfaguara. Buenos Aires.
- Cortázar, Julio,Jakfalvi, Susana. (1987). Las armas secretas. Cátedra. Madrid.
- Franz, Thomas. R. (2000). Jazz Specifics and the Characterization and Structure of El invierno en Lisboa. Revista de Estudios Hispánicos. 34. 157
- Galindo Ulloa, Javier. (2012). Julio Cortázar: perspectivas críticas. Ensayos inéditos. Miguel Ángel Porrúa. Monterrey, México.
- Genette, Gérard. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus. Madrid.
- González Riquelme, Andrés. (2003). La máquina musical de ‘El perseguidor’ de Julio Cortázar. Acta Literaria. 28. 33-44
- Jitrik, Noé. (1975). Producción literaria y producción social. Sudamericana. Buenos Aires.
- Menczell, Gabriella. (2002). Incipit y subtexto en los cuentos de Julio Cortázar y Abelardo Castillo. Akadémiai Kiadó. Budapest.
- Morello-Frosch, Marta. (1997). Cuentos completos. Los mundos reales. Alfaguara. Buenos Aires.
- Muñoz Molina, Antonio. (1987). El invierno en Lisboa. Seix Barral. Barcelona.
- Muñoz Molina, Antonio. (2015). Cortázar músico. El País.
- Neuman, Andrés. (2014). Barbarismos. Páginas de Espuma. Madrid.
- Ortiz, Carmen. (1994). Julio Cortázar. Una estética de la búsqueda. Editorial Almagesto. Buenos Aires.
- Paredes, Alberto. (1988). Abismos de papel: los cuentos de Julio Cortázar. Universidad Nacional Autónoma de México. México D.F..
- Pérez Lasheras, Antonio. (1994). Actas del congreso en homenaje a Rosa Chacel: ponencias y comunicaciones. Universidad de Logroño. Logroño.
- Quiñones, Fernando. (2003). Tusitala. Cuentos completos. Páginas de Espuma. Madrid.
- Sommer, Doris. (2005). Julio Cortázar. Bloom’s Modern Critical Views. Chelsea House Publishers. Philadelphia.
- Sperber, Richard. (2015). The Discourse of Flanerie in Antonio Munoz Molina’s Texts. Bucknell University Press. Lewisburg.