La evaluación formativa como elemento para visibilizar el desarrollo de competencias en ciencia y tecnología y pensamiento crítico

  1. Ortega-Quevedo, Vanessa 1
  2. Gil Puente, Cristina 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revue:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Année de publication: 2020

Volumen: 50

Número: 1

Pages: 275-291

Type: Article

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V50I1.15977 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Résumé

This article presented an experience elaborated in order to improve the scientific literacy and Critical Thinking (CT) skills of Primary Education students. The implementation of this proposal has been made in four primary education schools in Segovia, in the area ​​of Natural Sciences. The analysis of results is qualitative, through an analysis by moments of observation and treatment of categories. The results obtained allow us to observe how the interaction between students, together with the contributions of the teacher (formative assessment) is a remarkable element in the process of reconstruction of knowledge about energy, the execution of CT processes and reflections on socio-scientific issues. The experience allows us to conclude that students have improved their CT skills and scientific literacy while improving their knowledge of energy.

Références bibliographiques

  • Acevedo, J. A, Aragón-Méndez, M. M., & García-Carmona, A. (2018). Comprensión de futuros profesores de ciencia sobre aspectos epistémicos de la naturaleza de la ciencia en cuatro controversias de historia de la ciencia. Revista Científica, 33(3), 344-355. Doi: https://doi.org/10.14483/23448350.13355
  • Bennássar, A., Vázquez-Alonso, A., Manassero-Mas, M. A., & García-Carmona, A. (2010). Ciencia, Tecnología y Sociedad en Iberoamérica: una evaluación de la Naturaleza de la Ciencia y Tecnología. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
  • Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
  • Bonsón, M., & Benito, Á. (2005). Evaluación y aprendizaje. En Á. Benito y A. Cruz (Coords.), Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 87-100). Madrid: Narcea.
  • Da Silva, L., & Rodríguez, A. H. (2011). Critical thinking: Its relevance for education in a shifting society. Revista de Psicología, 29(1), 195-195. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3378/337829518007.pdf
  • Davies, A., Fidler, D., & Gorbis, M. (2011). Future Work Skills 2020. Palo Alto, Calif., University of Phoenix Research Institute.
  • Dochy, F., Segers, M., & Dierick, S. (2002). Nuevas vías de aprendizaje y enseñanza y sus consecuencias: una nueva era de evaluación. Docencia universitaria, 2(2), 1-29.
  • Ennis, R. H. (1996). Critical Thinking. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Executive Summary “The Delphi Report”.
  • Halpern, D. F. (2014). Thought and knowledge. An Introduction to Critical Thinking. New York: Psychology Press.
  • Horizonte 2020 para la Investigación e Innovación en la Unión Europea (s.f.). Cienciacon y para la Sociedad. Recuperado de https://eshorizonte2020.es/mas-europa/ciencia-con-y-para-la-sociedad
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado 295, 10 de diciembre de 2013, 97858-97921.
  • Lipman, M. (1991). Thinking in education. Cambridge: Cambridge University Press.
  • López-Pastor, V. M., & Pérez-Pueyo, A. (2017). Buenas prácticas docentes. Evaluación formativa y compartida en educación: Experiencias de éxito en todas las etapas educativas. León: Universidad de León.
  • Manassero, M. A., & Vázquez, A. (2017). ¿Hay contenidos de naturaleza de la ciencia y la tecnología y pensamiento crítico en los currículos (españoles) actuales?, X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. Congreso llevado a cabo en Sevilla, España.
  • Manassero, M. A., Vázquez, A., & Acevedo, J. A. (2001). Avaluació dels temes de ciència, tecnologia i societat. Palma de Mallorca: Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Ballears.
  • Ortega-Quevedo, V., & Gil-Puente, C. (2019). La naturaleza de la ciencia y la tecnología. Una experiencia para desarrollar el pensamiento crítico. Revista Científica, 35(2), 167-182. Doi: https://doi.org/10.14483/23448350.14095
  • Paul, R. (2005). The state of critical thinking today. New Directions for Community Colleges, Summer 2005, 27-38.
  • Pedrinaci, E. (Coord.), Caaño, A., Cañal, P., & de Pro, A. (2012). 11 ideas clave. El desarrollo de la competencia científica. Barcelona: Graó
  • Quinquer, D. (2000). Modelos y enfoques sobre evaluación: el modelo comunicativo. En A. Parcerisa (Dir.), Evaluación como ayuda al aprendizaje (pp.13-20). Barcelona: Laboratorio Educativo; Graó.
  • Rosales, C. (1988). Criterios para una Evaluación Formativa. Objetivo. Contenido. Profesor. Aprendizaje. Recursos. Madrid: Narcea.
  • Rotger, B. (1990). Evaluación formativa. Madrid: Cincel.
  • Valenzuela, J., & Nieto, A. M. (2008). Motivación y Pensamiento Crítico: Aportes para el estudio de esta relación. Revista Electronica de Motivacioón y Emoción, XI(28), 1-8. Recuperado de http://reme.uji.es/articulos/numero28/article3/article3.pdf
  • Váquez-Alonso, A., & Manassero-Mas, M. A. (2012). La selección de contenidos para enseñar naturaleza de la ciencia y tecnología (parte 1): Una revisión de las aportaciones de la investigación didáctica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 9(1), 2-31.