Ludificación informativa en tiempos de pandemianewsgames y la Covid-19

  1. Navarro-Sierra, Nuria 1
  2. Quevedo-Redondo, Raquel 2
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Revista ComHumanitas

ISSN: 1390-776X

Year of publication: 2020

Issue Title: La gestión comunicativa de la Covid-19

Volume: 11

Issue: 3

Pages: 56-74

Type: Article

DOI: 10.31207/RCH.V11I3.274 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista ComHumanitas

Abstract

The exceptional situation produced by covid-19 fosters a complex communicative scenario in which news coverage has seen its usual dynamics modified. The media have faced the challenge of reducing uncertainty while increasing the search for information and, for this, a wide number of formats have been used. Therefore, the objective of this research is to locate and analyze the newsgames that have addressed the situation of the pandemic in order to offer other types of information to their users: Factitious 2020! Pandemic Edition (Augame Studio, 2017-20), People of the Pandemic (Wu & Osserman, 2020) and Covid-19 Trivia (Mindtoggle, 2020). The analysis of its informative objectives is based on a qualitative analysis methodology that places its informative proposals together with its discursive strategy as a digital game based on the features defined by Janet H. Murray (1999): acting, immersion and transformation. The limitation of the sample suggests that the use of playful formats has not been used by the media to present some of the more complex features of this situation under a formula that, when used, could have facilitated the understanding of the public.

Bibliographic References

  • Citas Andreu-Sánchez, C y Martín-Pascual, M.A. (2020). Fake images of the SARS-CoV-2 coronavirus in the communication of information at the beginning of the first covid-19 pandemic. El profesional de la información, v.29, n.3, e290309. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.09
  • Ballesteros Herencia, C. A. (2020). La propagación digital del coronavirus: Midiendo el engagement del entretenimiento en la red social emergente TikTok. Revista española de comunicación en salud, 171. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5459
  • Bogost, I. (2020). Curiosity Journalism, or the First Decades of Newsgames. Convergence, 26(3), 572–576. https://doi.org/10.1177/1354856520918075
  • Bogost, I., Ferrari, S., & Schweizer, B. (2010). Newsgames: Journalism at play. MIT Press.
  • Burton, J. (2005). News-game journalism: history, current use and possible futures. Australian Journal of Emerging Technologies and Society, 3(2), pp. 82-93.
  • Carr, D. (2009). Textual analysis, Digital Games, Zombies. En DIGRA 2009 Conference: Breaking New Ground: Innovations in Games, Play, Practice and Theory.
  • Casero-Ripolles, A. (2020). Impact of covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. El Profesional de la Información, 29(2). https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23
  • Casino, G. (2019). Retos y perspectivas en el ecosistema de la información biomédica. El profesional de la información, v.28, n.2, e280205. https://doi.org/10.3145/epi.2019.mar.05
  • Diviu-Miñarro, C., & Cortiñas-Rovira, S. (2020). Cómo comunicar una pandemia a la sociedad: La visión de los profesionales. Estudio de caso de la covid-19 en el sur de Europa. El profesional de la información, v.29, n.5 e290512. https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.12
  • Dovey, J., & Kennedy, H.W. (2006). Game Cultures. Computer Games as New Media. Open University Press.
  • Ferrer-Conill, R., & Karlsson, M. (2016). The Gamification of Journalism. En Gangadharbatla, H., & Davis, D.Z. (Eds.) Emerging Research and Trends in Gamification. AMIT.
  • Ferrer-Conill, R., Foxman, M., Jones, J., Sihvonen, T. & Siitonen, M. (2020). Playful approaches to news engagement. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 1-13
  • New York Times, The. (30, abril, 2020 - edición digital) How Coronavirus Mutates and Spreads. Jonathan Corum & Carl Zimmer. Disponible en https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/30/science/coronavirus-mutations.html
  • Fundamentium, (2020) Las mejores infografías científicas y visualizaciones de datos sobre el coronavirus. Heber Longás. Disponible en https://fundamentium.com/articulo/las-mejores-infografias-cientificas-y-visualizaciones-de-datos-sobre-el-coronavirus/
  • García-Ortega, A., & García-Avilés, J. (2018). Los newsgames como estrategia narrativa en el periodismo transmedia: propuesta de un modelo de análisis. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), pp. 327-346. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.19
  • Gil-Torres, A., Martín-Quevedo, J., Gómez-García, S., & San José-De la Rosa, C. (2020). El coronavirus en el ecosistema de los dispositivos móviles: Creadores, discursos y recepción. Revista Latina, 78, 329-358. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1480
  • Gómez-García, S. & Cabeza, J. (2016). El discurso informativo de los newsgames: el caso Bárcenas en los juegos para dispositivos móviles. Cuadernos.info, 38, 137-148. https://doi.org/10.7764/cdi.38.593
  • Gómez-García, S., & Carrillo-Vera, J.A. (2020). El discurso de los newsgames frente a las noticias falsas y la desinformación: cultura mediática y alfabetización digital. Revista Prisma Social, (30), pp. 22-46. Disponible en https://revistaprismasocial.es/article/view/3751
  • Gómez, Salvador. (2015). ¿Pueden los videojuegos cambiar el mundo? Logroño: UNIR Claves.
  • Gómez-García, S., Planells de la Maza, A., y Chicharro-Merayo, M. (2017). ¿Los alumnos quieren aprender con videojuegos? Lo que opinan sus usuarios del potencial educativo de este medio. Educar, 53(1), pp. 49-66. https://doi.org/10.5565/rev/educar.848
  • Hartung, F., Burke, M., Hagoort, P. & Wilems, R.M. (2016). Taking perspective: Personal pronouns affect experiential aspects of literary reading. PloS ONE, 11(5), pp. 1-18. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0157285
  • Kupferschmidt, K. (2020). Preprints bring ‘firehose’of outbreak data. Science, v.367, n.6481, pp. 963-964. https://doi.org/10.1126/science.367.6481.963
  • Mañas-Viniegra, L., Zamith, F., & López-Cepeda, I. (2019). Newsgames, más allá de la información y la reputación corporativa: el caso The Uber Game. En Torres-Toukoumidis, A. y Romero-Rodríguez, L.M. (Eds.) Juegos y Sociedad. Desde la interacción a la inmersión para el cambio social.
  • McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicación: las extensiones del ser humano. Paidós.
  • Masip, P., Aran-Ramspott, S., Ruiz-Caballero, C., Suau, J., Almenar, E., & Puertas-Graell, D. (2020). Consumo informativo y cobertura mediática durante el confinamiento por el covid-19: Sobreinformación, sesgo ideológico y sensacionalismo. El Profesional de la Información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.12
  • Meneses-Fernández, M. D., & Santana-Hernández, J. D. (2020). Construcción periodística de la mala praxis científica: análisis en diarios digitales. Revista Prisma Social (31), 40-63. Recuperado dehttps://revistaprismasocial.es/article/view/3853
  • Meier, K. (2018). Journalism meets games: Newsgames as a new digital genre. Theory, boundaries, utilization. Journal of Applied Journalism y Media Studies, 7(2), pp. 429-444.https://doi.org/10.1386/ajms.7.2.429_1
  • Monjas Eleta, M., Rodríguez Holguín, A. y Gil-Torres, A. (2020). La covid-19 en las portadas de los diarios de difusión nacional en España. Revista de Comunicación y Salud, 10(2), pp. 265-286. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).265-286
  • Mora-Rodríguez, A., & Melero-López, I. (2021). News consumption and risk perception of covid-19 in Spain. Comunicar, 66. https://doi.org/10.3916/C66-2021-06
  • Murray, J. (1999). Hamlet en la holocubierta: el futuro de la narrativa en el ciberespacio. Paidós.
  • New York Times, The. (30, abril, 2020 - edición digital) How Coronavirus Mutates and Spreads. Jonathan Corum & Carl Zimmer. Disponible en https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/30/science/coronavirus-mutations.html
  • Plewe, C. & Fürsich, E. (2018). Are newsgames better journalism? Empathy, information and representation in games on refugees and migrants. Journalism Studies, 19(16), pp. 2470-2487. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1351884
  • País, El. (24, octubre, 2020 - edición digital) Un salón, un bar y una clase: así contagia el coronavirus en el aire. Disponible en https://elpais.com/ciencia/2020-10-24/un-salon-un-bar-y-una-clase-asi-contagia-el-coronavirus-en-el-aire.html
  • Rodero, E. (2020). La radio: El medio que mejor se comporta en las crisis. Hábitos de escucha, consumo y percepción de los oyentes de radio durante el confinamiento por el covid-19. El Profesional de la Información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.06
  • Romero-Rodríguez, L.M., & Rodríguez-Hidalgo, C. (2019). "Desinformación y posverdad en los medios digitales: del astroturfing al click baiting". En L.M. Romero-Rodríguez, & D.E. Rivera-Rogel (Eds.), La comunicación en el escenario digital. Actualidad, retos y prospectivas, (pp. 379-407) Pearson. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i140.4033
  • Salles, M. L. M., & Dall’Orto, F. C. (2020). The Impact of Covid-19 on the Journalistic Narrative: The Production of Content from Folha de S. Paulo. Revista Observatório, 6(3), a9en. https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n3a9en
  • Sicart, M. (2008). Newsgames: Theory and Design. En S. M. Stevens & S. J. Saldamarco (Eds.), Entertainment Computing—ICEC 2008 (Vol. 5309, pp. 27-33). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-89222-9_4
  • Sidorenko-Bautista, P., Herranz de la Casa, J.M. & Cantero de Julián, J.I. (2020). Use of New Narratives for covid-19 Reporting: From 360º Videos to Ephemeral TikTok Videos in Online Media. Tipodos v.2, n.47, 105-122. Disponible en http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/806
  • Torres-Salinas, D. (2020). Ritmo de crecimiento diario de la producción científica sobre covid-19. Análisis en bases de datos y repositorios en acceso abierto. El Profesional de la Información, 29(2). https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.15
  • Usher, N. (2014). Making news at The New York Times. Michigan: University of Michigan Press.
  • Vicente-Fernández, P., Vinader-Segura, R., & Puebla-Martínez, B. (2020). Padres ante el desafío educativo en situación de confinamiento: análisis comparativo entre Educación Infantil y Educación Primaria. Revista De Estilos De Aprendizaje, 13(Especial), pp. 56-67. Disponible en http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/2155
  • Villena-Alarcón, E., & Caballero-Galeote, L. (2020). Covid-19 Media Coverage on Spanish Public TV. Tipodos v.2, n.47, pp. 103–126. Disponible en: http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/818/837
  • Vobič, I., Dvoršak, L., & Vtič, M. (2014). Digital games and journalism: A case-study of slovenian political weekly’snewsgame- mladina’s fojba 2000. Teorija in Praksa, 51(1), pp. 123–142.