Propuestas de métodos objetivos de tasación para piezas numismáticas.

  1. Ana Vico Belmonte 1
  2. Jesús Vico Monteoliva
  3. José María de Francisco Olmos 2
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista Numismática Hécate

ISSN: 2386-8643

Year of publication: 2021

Issue: 8

Pages: 276-294

Type: Article

More publications in: Revista Numismática Hécate

Abstract

Numismatics features pieces whose their artistic, metallic or rarity value is of interest and demand for collecting and where the historical value is not related to their economic value. This work proposes and justifies the selection of the criteria and valuation models chosen for the realization of objective appraisals of numismatic pieces, so necessary in the collecting markets as well as for many other judicial, economic, or administrative issues.

Bibliographic References

  • AGNELLO, R.J. y PIERCE, R.K. (1996): “Financial Returns, Price Determinants, and GENRE EFFECTS in American Art Investment”. Journal of Cultural Economics, 20, pp. 359-383.
  • BALLESTERO, E. (1977): “Nota sobre un método rápido de valoración”. Estudios Agrosociales, 85, pp. 75-78.
  • BALLESTERO, E. y CABALLER, V. (1982): “II Metodo delle Due Béta”. Genio Rurale, XLV, 16, pp. 33-36.
  • BAUMOL, W.J. (1986): “Unnatural Value. Or art investment as a floating crap game”. American Economic Review, 76/2, pp. 10-14.
  • BERMAN, N. S. y SCHULMAN, H. M. F. (1983): The investor´s guide to United State coins. Nueva York.
  • BRYAN, M.F. (1985): “Beauty and the bulls: the investment characteristics of paintings”. Economic Review of the Federal Bank of Cleveland, pp. 2-10. Cleveland.
  • CABALLER, V. y DE LA POZA, E. (2010). “La Numismática como objeto de inversión y valoración”. Estudios de Economía Aplicada, vol. 28, núm. 2, Valladolid. Pp. 1-21.
  • CASADO RIGALT, D. (2020): “El coleccionismo desde la prehistoria hasta el siglo XVI: entre la motivación religiosa, el deleite artístico, los códigos de exhibición y el negocio” La Albolafia: Revista de Cultura y Antigüedades, 20. Dossier: Estudios sobre el mercado del arte, presente y futuro en un contexto crítico (coords. VICO & VILLARREAL), pp. 13-35.
  • COFFMAN, R.B. (1991): “Art Investment and Asymmetrical Information”. Journal of Cultural Economics 15, pp. 83-94.
  • CZUJACK, C. (1997): “Picasso Paintings at Auction, 1963-1994”. Journal of Cultural Economics, 21. Amsterdam, pp. 229-247.
  • FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, J.C. (2008): Criterios básicos para la tasación y valoración de Obras de Arte. IART D-23. Madrid.
  • FREY, B. y POMMEREHNE, W. (1989): “Art investments: An empirical inquiry”. Southern Economic Journal, 56 (2), Nueva Orleans, pp. 396-409.
  • GANZ, D.L (1980): The world of coins and coin collecting. Nueva York.
  • GRAMPP, W. (1991): Arte, Inversión y Mecenazgo. Editorial Ariel. Barcelona.
  • LABRADOR, P. y VICO, A. (2019): “Una aproximación al mercado de la moneda augustea y sus variables”. Revista numismática Hécate, 6, pp. 77-88.
  • LOZANO, J. (1997): “Tasación y teoría de precios en obras de arte”. Economía y estética en la Obra de Arte. Universidad Politécnica de Valencia, Valencia. Cap. 5 (Coordinador: S. C. Misseri; P. Roig y E. Ballestero).
  • LOZANO, J. (1997): “Tasación comparativa de arte; el método beta”. En Cap. 6 de Economía y estética de la Obra de Arte (coord.: S. CORRADO MISSERI). Universidad Politécnica de Valencia. Valencia.
  • ROMEO MARUGAN, F. (2021): “Reflexiones acerca de un Sistema de tasación objetivo de piezas arqueológicas dentro de los procedimientos judiciales” en ¿Cuánto valen los platos rotos? Teoría y práctica de la valoración de bienes arqueológicos. Coords. A. Yáñez & I. Rodríguez Temiño. Madrid.
  • RODRÍGUEZ TEMIÑO, I. (2021): “Una propuesta alternativa a la tasación del conjunto de monedas del Olivar del Zaudín (Tomares, Sevilla)”, en ¿Cuánto valen los platos rotos? Teoría y práctica de la valoración de bienes arqueológicos. Coords. A. Yáñez & I. Rodríguez Temiño. Madrid, pp. 421-447.
  • ROMEO MARUGAN, F. (2021): “Reflexiones acerca de un Sistema de tasación objetivo de piezas arqueológicas dentro de los procedimientos judiciales” en ¿Cuánto valen los platos rotos? Teoría y práctica de la valoración de bienes arqueológicos. Coords. A. Yáñez & I. Rodríguez Temiño. Madrid, pp. 129-148.
  • STEIN, J.P. (1977): “The monetary appreciation of paintings”. Journal of Political Economy, 85 (5), pp. 1021-1035.
  • THROSBY, D. (1994): “The Production and Consumption of the Arts: A View of Cultural Economics”. Journal of Economic Literature, 32/1, pp. 1-29.
  • THROSBY, D. (2003): “Determining the Value of Cultural Goods: How much (or How Little) Does Contingent Valuation Tell Us?”. Journal of Cultural Economics, 27, pp. 279-281.
  • VICO BELMONTE, A. (2008): “El mercado de las subastas en el arte y el coleccionismo: desde sus orígenes a la actualidad”. La inversión en bienes de colección. Coords.: C. Prado y A. Vico, pp. 1-23.
  • VICO BELMONTE. A. (2010): La rentabilidad de las obras de arte: estudio de los entornos y métodos propicios para la venta de bienes artísticos y de colección (Doctoral dissertation, Tesis Doctoral, Universidad Rey Juan Carlos, Madrid).
  • VICO BELMONTE, A. (2015): El coleccionismo de antigüedades arqueológicas y numismáticas en España: del prestigio a la inversión (Doctoral dissertation, Tesis Doctoral, Universidad Rey Juan Carlos, Madrid).
  • VICO BELMONTE, A. (2019): “Del mercado de antigüedades arqueológicas a la creación de museos arqueológicos”, Boletín de la Asociación de Amigos de la Arqueología, 49-50, pp. 11-36.
  • VICO BELMONTE, A. (2021): “La tasación de antigüedades arqueológicas”, en ¿Cuánto valen los platos rotos? Teoría y práctica de la valoración de bienes arqueológicos. Coords. A. Yáñez & I. Rodríguez Temiño. Madrid, pp. 33-52.
  • VICO, A. MEDRANO, M.L. y PÉREZ-BUSTAMANTE, D. (2009): “Los récords de la pintura: dos mercados paralelos dentro y fuera de nuestras fronteras”. Administrando en entornos inciertos XXIII Congreso Anual AEDEM. Sevilla, pp. 1-15.
  • VICO, A., PALOMO, J. y LAGUNA, P. (2015): La rentabilidad de las obras de arte: estudio de los entornos propicios para la venta de bienes artísticos y de colección. Dykinson, Madrid.
  • VICO, A., PALOMO, J. y LAGUNA, P. (2016): Análisis de los métodos de distribución más rentables en el mercado de los bienes artísticos y de colección. Dykinson, Madrid
  • VEBLEN, T. (1899): The Theory of the Leisure Class: An Economic Study of Institutions. Macmillan Company, Nueva York.