Presente y futuro de la radio digitalfactores tecnológicos determinantes en su adopción y desarrollo

  1. Huerta, José María
  2. Amieva de la Vega, Rebeca
  3. Bolea, Adelaida
Revue:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Année de publication: 2013

Titre de la publication: Retos de la radio en los escenarios de la convergencia digital

Número: 5

Pages: 55-66

Type: Article

DOI: 10.6035/2174-0992.2013.5.5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Résumé

We have overviewed the Digital Radio world, from the analysis of different studies on the current situation and sector prospects. Such studies have been realised by several international and national organisations, in some cases, only shared between members. We have also considered other contributions from our direct contact with people in charge and top professionals. And finally, among our targets, we want to clarify some key terms (DAB, DRM, EURO- CHIP, DNS), needed to clarify what happens.

Références bibliographiques

  • Ala-Fossi, M.; Lax, S.; O’Neill, B.; Jauert, P. y H. Shaw (2008). The Future of Radio is Still Digital—But Which One? Expert Perspectives and Future Scenarios for Radio Media in 2015. En: Journal of Radio & Audio Media, Vol. 15, nº 1, 4-25.
  • Arboledas, Luis (2010). La radio española: un negocio analógico en la era digital. En: Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación, Vol. XII, nº2.
  • Bolea de Anta, Adelaida (2010): La radio que viene: ¿Hay alguien ahí? II Congreso Internacional AEIC. Málaga.
  • Bonet, Montse; Corominas, Maria; Fernández, Isabel; Mercè (2009). Keys to the Failure to DAB in Spain. En: Journal of Radio & Audio Media, Vol.16, nº1, 83-101.
  • EBU-UER (2011a). Technical Report 013: The Future of Terrestrial Broadcasting (Documento interno).
  • EBU-UER (2011b). Digital Radio in 2012 (Documento Interno)
  • Gallego Pérez, Ignacio (2012). La audiencia en la radio: viejos roles, nuevas funciones. En: Gallego Pérez, Ignacio y García Leiva, María Trinidad (coord.). Sintonizando el futuro: Radio y producción sonora en el siglo XXI. Madrid: Instituto RTVE.
  • Gutiérrez, María; Ribes, Francesc Xavier; Monclús, Belén (2012): Percepción de los jóvenes ante las estrategias programáticas de la radio musical de antena convencional y online. El caso de Cataluña. Comunicación presentada en el III Congreso Internacional AEIC. Tarragona.
  • Ribes, Francesc Xavier (2001). Las emisoras de radio del Estado español en internet: las bitcasters. Tesis doctoral.
  • Sánchez Cid, Manuel; Benítez Iglesias, Antonio Jesús y García García, Francisco (2009). Estado de implantación del sonido envolvente 5.1 en el medio Radio en España. En: Icono 14, nº13, 239-258.
  • Wood, David (2012). Solving the Digital Radio Equation. En: EBU Tech-i, nº12, P. 11. Disponible en: http://tech.ebu.ch/docs/tech-i/ebu_tech-i_012.pdf. ( 01/02/13).
  • WORLD DMB (2012). Global Digital Radio Broadcasting Update.
  • Otras fuentes documentales consultadas
  • EBU (2013). Case Studies on the Implementation of DRM+ in Band II. Disponible en: http://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3357.pdf (01/02/13).
  • EBU (2013). Digital Radio distribution in Europe. Disponible en: http://tech.ebu.ch/docs/r/r138.pdf (01/02/13).
  • EMARKETER (2011). Spain Digital Trends.
  • Parnell, Karen; Nordmann, Jan; Ogilvie, Alan (2011). IMDA making sense of Internet Radio. EBU Technical Review, Geneva, Switzerland. Disponible en: http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_2011-Q3_imda_parnell.pdf (01/02/13).