El Estado nos protege. Encuadre de la Covid-19 en los informativos de televisión estatales

  1. Sotelo González, Joaquín 1
  2. Díaz Arias, Rafael 1
  3. López Frías, Claudia 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: Monográfico: Cien años de radio

Volumen: 26

Número: 2

Páginas: 617-642

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/HICS.79159 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Historia y comunicación social

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The Observatory for the Quality of Information on Television (OCITV) analyses television news programmes from the five main channels. Coinciding with the first weeks of Covid-19 in Spain, it included amongst its analysis parameters a study of framing. This analysis takes into account content from different briefings and press releases during the first weeks following the state of alarm, as well as 812 pieces of 17 news programmes. “The state protects us” is the dominant framing both in institutional briefings and news programmes. The news programmes share with the institutional briefings the call to unity and confidence in the public services, but they also offer other narratives that represent the harder and more negative elements of the pandemic. Overall, a mildly negative framing.

Referencias bibliográficas

  • Amadeo, Belén (2002): “La teoría del Framing. Los medios de comunicación y la transmisión de significados”, en Revista de Comunicación, 1, pp. 1-54. https://revistadecomunicacion.com/pdf/2002/Art006-32.pdf
  • Barlovento Comunicación (2020): Análisis mensual del comportamiento de la audiencia TV. Marzo 2020. https://www.barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2020/04/barlovento-analisisaudiencias-tvmarzo2020.pdf
  • Bateson, Gregory (1972): Steps to an Ecology of Mind: Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution And Epistemology. California: Chandler Publications for Health Sciences.
  • Bryant, Jennings & Miron, Dorina (2004): “Theory and research in mass communication”. En Journal of Communication, 54 (4), pp. 662-704. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2004.tb02650.x
  • Casero, Andreu (2020): “Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak”. En El profesional de la información, 29 (2). https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23
  • CIS (2017): Barómetro de noviembre de 2017 (Estudio nº 3195). Centro de Investigaciones Sociológicas. http://www.cis.es/cis/export/sites/default/3199/3195/es3195mar.pdf
  • CIS (2019): Macrobarómetro de octubre 2019. Centro de Investigaciones Sociológicas. http://www.cis.es/cis/opencms/ES/9_Prensa/Noticias/2019/prensa0440.html
  • CIS (2020): Barómetro de marzo de 2020 (Estudio nº 3277). Centro de Investigaciones Sociológicas. http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/3260_3279/3277/es3277mar.pdf
  • Cohen, Bernard C. (1963): The press and foreign policy. Princeton: Princeton University Press.
  • Díaz Arias, Rafael (2006): “La primera edición del telediario de TVE, un clásico de éxito”. En: Vega, Avelina: Muestra del panorama actual sobre los contenidos en la radio y la televisión españolas. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Entman, Robert M. (1993): “Framing: toward clarification of a fractured paradigm”. En Journal of Communication, 43 (4), pp. 51-58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
  • Fernández del Moral, Javier (ed.) (2007): El análisis de la información televisiva: hacia una medida de la calidad periodística. Madrid: Dosat.
  • Galtung, Johan & Ruge, Mari H. (1965): “The Structure of Foreign News”. En Journal of peace research, 2 (1), pp. 64-91. https://doi.org/10.1177/002234336500200104
  • Goffman, Erving (1974): Frame analysis: An essay on the organization of experience. Harvard: Harvard University Press.
  • Iyengar, Shanto; Peters, Mark D. & Kinder, Donald R. (1982): “Experimental Demonstration of the ‘Not-So-Minimal’ Consequences of Television News Programs”. En American Political Science Review, 76 (December), pp. 848-858. https://doi.org/10.2307/1962976
  • Jacobs, Lawrence R. & Shapiro, Robert Y. (1994): “Issues, Candidate Image, and Priming: The Use of Private Polls in Kennedy’s 1960 Presidential Campaign”. En American Political Science Review, 88 (September), pp. 527-40. https://doi.org/10.2307/2944793
  • Johnston, Hank (1995): “A methodology for frame analysis: from discourse to cognitive schemata”. En Johnston, Hank & Klandermans, Bert (Eds.): Movements and Culture. Minnesota: University of Minnesota Press.
  • Kinder, Donald R. (2007): “Curmudgeonly advice”. En Journal of Communication, 57 (1), pp. 155-162. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00335.x
  • Krosnick, Jon A. & Kinder, Donald R. (1990): “Altering the Foundations of Support for the President through Priming”. En American Political Science Review, 84 (June), pp. 497-512. https://doi.org/10.2307/1963531
  • Macedo García, Alejandro (2015): La agenda setting y el framing en situaciones de crisis [tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid. Repositorio Institucional. https://eprints.ucm.es/42248/1/T38686.pdf
  • Masip, Pere; Aran-Ramspott, Sue; Ruiz-Caballero, Carlos; Suau, Jaume; Almenar, Ester; Puertas-Graell, David (2020): “Consumo informativo y cobertura mediática durante el confinamiento por el Covid-19: sobreinformación, sesgo ideológico y sensacionalismo”. En El profesional de la información, 29 (3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.12
  • McCombs, Maxwell E. & Shaw, Donald L. (1972): “The Agenda-Setting Function of the Mass Media”. En Public Opinion Quarterly, 36 (2), pp. 176-87. https://doi.org/10.1086/267990
  • McCombs, Maxwell E. & Shaw, Donald L. (1977). The emergence of american political issues, the agenda-setting function of the press. West Publishing.
  • Moreno, Ángeles; Fuentes-Lara, Cristina & Navarro, Cristina (2020): “Covid-19 communication management in Spain: Exploring the effect of information-seeking behavior and message reception in public’s evaluation”. En El profesional de la información, 29 (4). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.02
  • Muñiz, Carlos (2015): “La política como debate temático o estratégico. Framing de la campaña electoral mexicana de 2012 en la prensa digital”. En Comunicación y Sociedad, 23, pp. 67-95. https://ssrn.com/abstract=2555251
  • Newman, Nic; Fletcher, Richard; Kalogeropoulos, Antonis; Nielsen, Rasmus K. (2019): Reuters Institute digital news report 2019. Reuters Institute for the Study of Journalism. http://www.digitalnewsreport.org
  • Newman, Nic; Fletcher, Richard; Schulz, Anne; Simge, Andi; Nielsen, Rasmus K. (2020): Reuters Institute digital news report 2020. Reuters Institute for the Study of Journalism. http://www.digitalnewsreport.org
  • Sábada, Teresa (2004): “Enfoques periodísticos y marcos de participación política. Una aproximación conjunta a la teoría del encuadre”. En Política y sociedad, 41 (1), pp. 65-76. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0404130065A
  • Sádaba, Teresa (2008): Framing: el encuadre de la noticia. El binomio terrorismo-medios. La Crujía.
  • Saperas, Enric (1987): Los efectos cognitivos de los medios de comunicación. Barcelona: Ariel.
  • Sevenans, Julie & Vliegenthart, Rens (2016): “Political agenda-setting in Belgium and the Netherlands”. En Journalism and Mass Communication Quarterly, 93 (1), pp. 187-203. https://doi.org/10.1177/1077699015607336
  • Van Gorp, Baldwin (2007): “The constructionist approach to framing: bringing culture back in”. En Journal of Communication, 57 (1), pp. 60-78. https://doi.org/10.1111/j.0021-9916.2007.00329.x
  • Vicente Mariño, Miguel y López Rabadán, Pablo (2009): “Resultados actuales de la investigación sobre framing: sólido avance internacional y arranque de la especialidad en España”. En Zer, 14 (26), pp. 13-34. https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/2750
  • Weaver, David H. (2007): “Thoughts on agenda setting, framing and priming”. En Journal of Communication, 57 (1), pp. 142-147. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00333.x