Papeles para la historia de Fluxus y Zajentre el documento y la práctica artística

  1. Rivière Ríos, Henar
Zeitschrift:
Anales de historia del arte

ISSN: 0214-6452

Datum der Publikation: 2011

Nummer: 1

Seiten: 421-436

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Anales de historia del arte

Zusammenfassung

Fluxus and Zaj issue a challenge to the Historiography of Art as pioneers of Performance Art. Born in the beginning of the sixties, both experimental Neo-Avant-Gardes inaugurated this new kind of artistic practice, which emphasizes eventuality and multiplicity, and thus excludes the creation of concluded, closed, lasting works of art. The present paper deals with the difficulties that such a practice poses to Art Historians. It does so by means of a methodological approach of historiographical reconstruction, to which a critical analysis is applied, allowing for new ways of interpreting and understanding this challenge. Moreover, being carried out as a comparative analysis between both Zaj and Fluxus, this article points out relevant affinities and differences between them, helping outline the character and singularity of each one.

Bibliographische Referenzen

  • AUSTIN, John. L., How to do things with words, Oxford & New York, Oxford University Press, 1988 (1962), pp. 1-11.
  • BALTZER, Bill & BIERMANN, Alfons W. (eds.), Treffpunkt Parnass Wup- pertal: 1949-1965, Köln, Rheinland Verlag, 1980, p. 192.
  • BLOM, Ina, The Cut Through Time. A Version of the Dada/Neodada Repetition, Tesis doctoral, University of Oslo, Faculty of Arts, 1999, p. 2.
  • Carta de G. Maciunas a L. M. Young, 1963, en HENDRICKS, Jon & PHILLPOT, Clive (eds.), Fluxus. Selections from the Gilbert and Lila Silverman Collection, catálogo de la exposición (New York, 1988), New York, MoMA, 1988, pp. 35-37.
  • CASTILLEJO, José Luis, “La sensibilidad de lo actual”, en CASTILLEJO, José Luis, Actualidad y participación. Una filosofía contemporánea, Madrid, Tecnos, 1968, pp. 13-14, 17-18 y 55.
  • CHARLES, Daniel, “Zaj, o l’esplendor del buit”, en Quaderns Fundació Caixa de Pensions, nº 39, 1988, pp. 45-53.
  • DÍAZ CUYÁS, José (ed.), Encuentros de Pamplona 1972: fin de fiesta del arte experimental, Madrid, MNCARS, 2009, p. 204.
  • DÍAZ CUYÁS, José, “Zaj, ¿un cuento chino?”, en SARMIENTO, José Antonio (ed.), Zaj, catálogo de la exposición (Madrid, 1996), Madrid, MNCARS, 1996, pp. 27-28.
  • FERRER, Esther, “Fluxus y Zaj”, en Zehar. Boletín de Arteleku, nº 28, 1994-1995, pp. 22-25.
  • FOSTER, Stephen C., “Historical Design and Social Purpose. A Note on the Relationship of Fluxus to Modernism”, en Visible Language, vol. 26, nº 1-2, 1992 pp. 35-44.
  • GOSEWITZ, Ludwig, “Enschede und Wiesbaden, FLUXUS Autobiografisches”, en BLOCK, René (ed.), Wiesbaden-FLUXUS 1962-1982. Eine kleine Geschichte von Fluxus in drei Teilen, catálogo de la exposición (Wiesbaden, 1982), Berlin, Harlekin Art & Berliner Künstlerprogramm des DAAD, 1983, p. 101.
  • HENDRICKS, Jon (ed.), Fluxus etc. /Addenda I: The Gilbert and Lila Silverman Col- lection, catálogo de la exposición (Purchase, 1983), New York, Ink &., 1983, p. 155.
  • HENDRICKS, Jon (ed.), Fluxus etc. /Addenda II: The Gilbert and Lila Silverman Collection, catálogo de la exposición (Pasadena, 1983), Pasadena (Calif.), 1983, p. 161.
  • HENDRICKS, Jon (ed.), Fluxus Etc. The Gilbert and Lila Silverman Fluxus Collection, catálogo de la exposición (Bloomfield Hills, 1981), Bloomfield Hills (Mich.), 1981, pp. 230-231.
  • HENDRICKS, Jon, “Fluxus Version A, Wiesbaben 1962”, en ROTERS, Eberhard (ed.), Stationen der Moderne. Katalog epochaler Kunstausstellungen in Deutschland 1910-1962 [Kommentarband], Köln, König, 1988, p. 202.
  • HIDALGO, Juan y GAVIÑO DE FRANCHY, Carlos (eds.), Zaj, Madrid, Consejería de Cultura y Deportes, Gobierno de Canarias, 1987, s./p.
  • HIDALGO, Juan, “Zaj”, en Revista de Letras, t. I, nº 3, 1969, p. 431.
  • KELLEIN, Thomas, “I MAKE JOKES! Fluxus aus der Sicht des ‘Chairman’ George Maciunas”, en KELLEIN, Thomas (ed.), Fluxus, catálogo de la exposición (Basel, 1994), Köln, Hansjörg Mayer, 1994, pp. 7-26.
  • MARCO, Tomás, “Concierto tumulto”, en SP. Revista de información mundial, año X, nº 289, 1966, p. 46.
  • MARCO, Tomás, “Música de acción”, en SP. Revista de información mundial, año VIII, nº 248, 1964, p. 65.
  • MILMAN, Estera, “Fluxus History and Trans-History: Competing Strategies for Empowerment”, en FRIEDMAN, Ken (ed.), The Fluxus Reader, London, Academy Editions, 1998, pp. 155-165.
  • MILMAN, Estera, “Historical Precedents, Trans-historical Strategies, and the Myth of Democratization”, en Visible Language, vol. 26, nº 1-2, 1992, pp. 17-34.
  • MOORE, Barbara, “George Maciunas: A Finger in Fluxus”, en Artforum, vol. XXI, nº 2, October 1982, pp. 40-43.
  • PÉREZ, David , “El triángulo (im)posible”, en Kalías. Revista de arte, año V, nº 10, 1993, pp. 162-169.
  • PÉREZ, David, “El cascabel y el gato: un intento (destinado al fracaso) de contextualización histórica” (1997), en PÉREZ, David, , Sin marco: Arte y actitud en Juan Hidalgo, Isidoro Valcárcel Media y Esther Ferrer, Valencia, UPV, 2008, pp. 73-96 p. 85.
  • RANCIÈRE, Jaques, El reparto e lo sensible, Santiago de Chile, LOM Ediciones, 2009, pp. 9-19.
  • RIVIÈRE, Henar, “Arpocrate seduto sul loto”, en DÍAZ-BERTRANA, Carlos (ed.), Walter Mar- chetti. Música visible, Las Palmas de Gran Canaria, CAAM, 2004, pp. 19-31.
  • SARMIENTO, José Antonio (ed.), Escrituras en libertad. Poesía experimental espa- ñola e hispanoamericana del siglo XX, catálogo de la exposición (Madrid, 2009), Madrid, Instituto Cervantes, 2009, pp. 276-280.
  • SCHMIDT-BURKHARDT, Astrit, Maciunas’ Learning machines. From Art History to a Chronology of Fluxus, catálogo de la exposición (Berlin, 2004) Berlin, Vice Versa, 2003.
  • SCHÜPPEN- HAUER, Christel (ed.), Fluxus Virus. 1962-1992, catálogo de la exposición (Köln, 1992) Köln, Galerie Schüppenhauer, 1992, pp. 214-220.
  • VOSTELL, Wolf (ed.), Décoll/age, nº 3, 1962, s./p.
  • VVAA., Zaj. Colección Archivo Conz, catálogo de la exposición (Madrid, 2009), Madrid, CBA, 2009, p. 45.
  • YOUNG, La Monte, An Anthology, New York, edición del artista con Jackson Mac Low y diseño de George Maciunas,1963, s./p.
  • ZAYA, Octavio, “Zaj y Fluxus”, en Arena Internacional del Arte, nº 2, 1989, pp. 68-71.