Assessment for learningScience teachers' ideas on assessment of core competences in science understanding
- Pérez de Landazábal Expósito, María del Carmen
- Varela Nieto, Paloma
- Alonso Tapia, Jesús
ISSN: 0210-3702, 1578-4126
Año de publicación: 2012
Volumen: 35
Número: 2
Páginas: 215-232
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje
Información de financiación
Acknowledgments: This research was supported by the grant of the Spanish Ministry of Science and Innovation, EDU2009-11765EDUC Author’s Address: Jesús Alonso-Tapia. Facultad de Psicología. Universidad Autónoma. c/ Ivan Pavlov, 6. 28049 Madrid. Phone: 34-914974598. E-Mail: jesus.alonso@uam.es Manuscriptreceived: February 24, 2010.Accepted: November 13, 2011.Financiadores
-
Universidad Autónoma Chapingo
Mexico
- 34-914974598
- Ministerio de Ciencia e Innovación Spain
Referencias bibliográficas
- Alonso-Tapia, J., Knowledge assessment and conceptual understanding (2002) Reframing the processes of conceptual change, pp. 389-413. , M. Limón & L. Mason (Eds.), Dordretch: Kluwer
- Alonso-Tapia, J., (2005) Claves para la enseñanza de la comprensión lectora, pp. 63-93. , [Keys for teaching text comprehension]. Revista de Educación, Número extraordinario
- Alonso-Tapia, J., Fernández, B., Development and initial validation of the classroom motivational climate questionnaire (CMCQ) (2008) Psicothema, 20 (4), pp. 883-889
- Alonso-Tapia, J., Pardo, A., Assessment of learning environment motivational quality from the point of view of secondary and high school learners (2006) Learning and Instruction, 16, pp. 1-15
- Alonso-Tapia, J., Pérez-Landazábal, M.C., Modelos de evaluación para las Ciencias de la Naturaleza (1997) Evaluación del conocimiento y su adquisición, 2, pp. 387-426. , J. Alonso-Tapia, J. (Ed.)
- Birembaum, M., Breuer, K., Cascallar, E., Dochy, F., Ridgway, J., Wiesemes, R., West, A., A learning integrated assessment system (2006) Educational Research Review, 1 (1), pp. 61-67. , Madrid: C.I.D.E. M.E.C
- Bruner, J.S., Goodnow, J.J., Austin, G.A., (1956) A study of thinking, , New York: Wiley
- Carriedo, N., Alonso-Tapia, J., Comprehension strategy training in content areas (1995) European Journal of Psychology of Education, 10 (4), pp. 411-431
- Duit, R., Treagust, D.F., Conceptual change: a powerful framework for improving science teaching and learning (2003) International Journal of Science Education, 25 (6), pp. 671-688
- Kintsch, W., (1998) Comprehension: A paradigm for cognition, , Cambridge: Cambridge University Press
- Klassen, S., Contextual assessment in science education: Background, issues and policy (2006) Science Education, 90, pp. 829-851
- Klopfer, L.E., La evaluación del aprendizaje en Ciencia (1975) Evaluación del aprendizaje, pp. 93-220. , E. Bloom, I. Hasting & A. Madaus (Eds.), Buenos Aires: Troquel
- Körner, C., Concepts and misconceptions in comprehension of hierarchical graphs (2005) Learning & Instruction, 15, pp. 281-296
- Lahera, J., Forteza, A., (2005) Procesos y técnicas de trabajo en ciencias físicas, , Madrid: CCS
- Lawson, A.E., Uso de los ciclos de aprendizaje para la enseñanza de destrezas de razonamiento científico y de sistemas conceptuales (1994) Enseñanza de las ciencias, 12 (2), pp. 165-187
- Martínez, M.M., Varela, M.P., La resolución de problemas de energía en la formación inicial de maestros (2009) Enseñanza de las Ciencias, 27 (3), pp. 343-360
- Mcdermott, L.C., What we teach and what is learned - Closing the gap (Millikan Lecture 1990) (1991) American Journal of Physics, 59 (4), pp. 301-315
- (2005) PISA 2003. Pruebas de Matemáticas y de Solución de Problemas, , MEC-INECSE Madrid: MEC
- (2007) Pisa 2006. Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos de la OCDE, , MEC-IE Informe Español. Madrid: MEC
- Nieda, J., Cañas, A., Martín Díaz, M.J., (2004) Actividades para evaluar Ciencias en Secundaria, , Madrid: A. Machado
- Pérez-Landazábal, M.C., Moreno, J.M., (1998) Evaluación y detección de dificultades en el aprendizaje de física y química en el segundo ciclo de la ESO, , Madrid: CIDE-MEC
- Pinto, R., El Boudamoussi, S., Scientific processes in PISA tests observed for science teachers (2009) International Journal of Science Education, 31 (16), pp. 2137-2159
- Segers, M., Dochy, F., Cascallar, E., (2003) Optimizing new modes of assessment: In search for qualities and standards, , Boston: Kluwer
- Schnotz, W., On the relation of dual coding and mental models in graphics comprehension (1993) Learning and Instruction, 3, pp. 247-249
- Schnotz, W., Bannert, M., Construction and interference in learning from multiple representations (2003) Learning and Instruction, 13 (2), pp. 141-156
- Sternberg, R.J., Powell, J.S., Comprehending verbal comprehension (1983) American Psychologist, 38 (8), pp. 878-893
- Tamir, P., Science Assessment (1996) Alternatives in Assessment of Achievements, Learning Processes and Prior Knowledge, pp. 123-143. , M. Birembaum & F. Dochy (Eds.), Boston: Kluwer
- Varela, M.P., Martínez, M.M., Una estrategia de cambio conceptual en la enseñanza de la Física: la resolución de problemas como actividad de investigación (1998) Enseñanza de las Ciencias, 15 (2), pp. 173-188