La evaluación de páginas web y recursos electrónicos en la universidad española: situación actual

  1. María Jesús Martínez Pestaña
Revista:
Ibersid: revista de sistemas de información y documentación = journal of information and documentation systems

ISSN: 1888-0967

Any de publicació: 2013

Número: 7

Pàgines: 73-79

Tipus: Article

DOI: 10.54886/IBERSID.V7I0.4085 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Ibersid: revista de sistemas de información y documentación = journal of information and documentation systems

Objetivos de desarrollo sostenible

Resum

Spanish university students use a large amount of inf ormation from the Internet as well as a large nu m- ber of electronic resources. Given the problems ass o- ciated with the reliability and quality of the different resources and websites, it is important to check the level of penetration of specific tools to eva luate this kind of resources present on Spanish universities' websites , as it is common at English - speaking unive r- sities. For this purpose, a database was created in which data from 80 Spanish universi ties ( 50 public and 30 private) were included. The crit eria were the following : the system of the university ( if public or private ) ; the clear existence of library services; the presence of tools to evaluate website and electronic resources; and the language of the materials or guides. This kind of tools is us ually integrated in the libraries section. For this reason, the University L i- brary Network (REBIUN) and the official list from the Ministry of Education, Culture and Sports have been used as primary sources. This study has been co n- ducted on October 2012 an d April 2013. While 75 univ ersities hold library services — i ncluding services and access to different databases — , 5 universities lack library services. However, only 46 universities provide tools or guides to evaluate websites and electronic resources whil e 34 universities lack them. Although the main language for these tools is Spa n- ish, other national languages (Catalan, Galician and Basque) are identified

Referències bibliogràfiques

  • Alfared (Alfabetización informacional Foro Red) (2011). UniCI2. Cooperación para la formación en competencias. UA, ULL, UNIZAR, USC.//Alfared (2011-07-29). http://www.alfared.org/blog/bibliotecas- universitarias/1212 (2013-01-21).
  • Ayuso García, Maria Dolores; Martínez Navarro, Victoria (2005). Protocolo de evaluación de fuentes y recursos informativos en la sociedad del conocimiento: Propuestas, enfoques y tendencias.//Revista General de Información y Documentación. 15:1, 21-53.
  • Chowdhury, Gobinda G. (2004). Introduction to Modern Information Retrieval.//London: Facet Publishing. 2a ed.
  • CIBER (Centre for Information Behaviour Research, University of London) (2008). Information behaviour of the researcher of the future.//London: UCL (2008). http://www.jisc.ac.uk/media/documents/programmes/reppres/gg-final- keynote-11012008.pdf (2013-01-03).
  • CI2 (Competencia Informáticas e Informacionales) (2013).//Competencias Informáticas e informacionales. Madrid: CRUE, REBIUN. http://ci2.org/ (2013-01-03).
  • Codina, Luis (2000). Evaluación de recursos digitales en línea: conceptos, indicadores y métodos.//Revista Española de Documentación Científica. 23:1, 9-44.
  • Fornas Carrasco, Ricardo (2003). Criterios para evaluar la calidad y fiabilidad de los contenidos en Internet.//Revista Española de Documentación Científica. 26:1, 75-80.
  • Herrera-Viedma, Enrique; et al. (2006). Evaluating the information quality of web sites: A methodology based on fuzzy computing with words.//Journal of The American Society for Information Science and Technology. 57:4, 538-549. DOI: 10.1002/asi.20308.
  • Jiménez Piano, Marina (2001). Evaluación de sedes web.//Revista Española de Documentación Científica. 24:4, 405-432.
  • Merlo Vega, José Antonio (2003). La evaluación de la calidad de la información web: aportaciones teóricas y experiencias prácticas.//Sociedad de la información. Mérida: Junta de Extremadura. 8, 101-110. Recursos informativos: creación, descripción y evaluación. http://exlibris.usal. es/merlo/escritos/calidad.htm (2013-12-02).
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. http://www.mecd.gob. es/educacion/ (2013-03-04).
  • Pinto, Maria; Gómez-Camarero, Carmen (2011). Propuesta de criterios e indicadores internacionales para la evaluación de los recursos educativos electrónicos.//Ibersid. 5, 81-87.
  • Pinto, Maria; Manso, Ramón A. (2012). Virtual references services: Defining the criteria and indicators to evaluate them.//The Electronic Library. 30:1, 51-69. DOI: 10.1108/02640471211204060.
  • Rebiun (Red de Bibliotecas Universitarias). http://www.rebiun.org/ (2013-04-03).
  • Smith, Alastair G. (1997). Testing the Surf: Criteria for Evaluating Internet Information Resources.//The Public-Access Computer Systems Review. 8:3, 5-23. http://journals.tdl.org/pacsr/article/viewFile/6016/5645 (2012-12-12).
  • Taylor, Arthur (2012). User relevance criteria choices and the information search process. Information Processing and Management. 48, 136-153. DOI:10.1016/j.ipm. 2011.04.005.