Educación de adultos e inclusión social en Chile

  1. Oscar Espinoza Díaz
  2. Dante Castillo
  3. Luis Gonzalez Fiegehen
  4. Juan Carlos Santa Cruz
Journal:
Psicoperspectivas

ISSN: 0718-6924

Year of publication: 2014

Volume: 13

Issue: 3

Pages: 69-81

Type: Article

DOI: 10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL13-ISSUE3-FULLTEXT-393 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Psicoperspectivas

Abstract

Despite the large number of people with incomplete schooling currently observed in Chile, back-to-school programs have not been a government priority. This article analyzes the profiles of students that use this type of programs, and the degree to which this leads to social inclusion and dynamics. In order to characterize them, we used a survey filled out by beneficiaries of back-to-school programs and a social inclusion index. The analysis of these programs reveals a complex reality, with large differences, both across the various types of programs and inside them. Some people do integrate into the system. They have a steady job and up bring their families, while some others are more vulnerable and at social risk. These situations map into a wide spectrum of social problems, different levels of societal and job insertion, and unequal future expectations. These differences reveal different degrees of inclusion or exclusion at the system level, which in turn compel the Administration to deal with adult education, facing that there is a diversity of realities, regardless of the level of vulnerability of this population.

Bibliographic References

  • Benavides, L. (1988). Teoría y metodología de la educación de adultos: Estado de la cuestión. Revista Iberoamericana de Educación de Adultos. 11. 11-22
  • Behrman, J, Rosenzweig, M. (2002). Does increasing women's schooling raise the schooling of the next generation?. American Economic Review. 92. 323-334
  • Castells, M. (2000). Globalización, sociedad y política en la era de la infrmación. Bitácora. 4. 42-53
  • Desjardins, R, Schuller, T. (200). Measuring the effects of education on health and civic engagement. OECD. Paris. 11-18
  • Espíndola, E, León, A. (2002). La deserción escolar en América Latina: Un tema prioritario para la agenda regional. Revista Iberoamericana de Educación. 30. 39-62
  • Espinoza, O, González, L.E. (2011). Experiencias y aspectos a considerar para la implementación de un sistema de información de apoyo para el aprendizaje a lo largo de la vida en Chile. Revista Calidad en Educación. 34. 125-163
  • Espinoza, O, Castillo, D, González, L.E. (2013). Políticas públicas para fomentar la equidad y la cohesión social en el sistema educacional: Escenarios, dilemas y desafíos. LOM. Santiago.
  • Espinoza, O, Castillo, D, González, L.E, Loyola, J. (2012). Revista de Ciencias Sociales. 28. 136-150
  • Fretwell, D, Colombano, J. (2000). Adult Continuing Education: An integral part of Lifelong Learning.
  • Heckman, P. E. (1993). School restructuring in practice: Reckoning with the culture of school. International Journal of Educational Reform. 2. 263-271
  • (2012). Chile: Proyecciones y Estimaciones de Población. Total País: 1950-2050. INE-CELADE. Santiago.
  • Jiménez, J. (2010). Círculos de conocimiento: Reinserción educativa a través de las Tecnología de Información y Comunicación -TICs.
  • Manninen, J. (2010). Communication, collaboration and creativity: Researching Adult Learning. Syddansk Universitetsforlag. Odense. 17-35
  • Marlier, E, Atkinson, A.B, Cantillon, B, Nolan, B. (2007). The EU and social inclusion: Facing the challenges. Policy Press. Bristol.
  • Merriam, S.B, Brockett, R.G. (2007). The profession and practice of adult education: An introduction. John Wiley & Sons. San Francisco.
  • (2012). Educación: Encuesta CASEN 2009.
  • (2004). Objetivos Fundamentales y Contenidos Mínimos Obligatorios de la Educación Básica y Media de Adultos. Mineduc. Santiago.
  • (2008). Indicadores de la Educación en Chile 2007-2008. Mineduc. Santiago.
  • (2008). El desarrollo y el estado de la cuestión sobre el aprendizaje y la Educación de Adultos (AEA). Mineduc. Santiago.
  • (2010). Diagnóstico, análisis y recomendaciones para el rediseño e instalación en régimen de la línea nivelación de estudios modalidad flexible del Programa Chilecalifica. Departamento de Ingeniería Industrial, Universidad de Chile. Santiago.
  • (2013). Orientaciones técnicas para la formulación de proyectos de reinserción escolar 2013.. Mineduc. División de Educación General. Santiago.
  • (2003). Beyond rhetoric: Adult learning policies and practices.
  • (2007). CERI -Understanding the social outcomes of learning. OECD. París.
  • (2007). Lifelong learning and human capital. OCDE. París.
  • Pacheco, P, Brunner, J. J, Elacqua, G, Salazar, F. (2005). Nuevas competencias, exigencias, profesionales y life long learning. Universidad Adolfo Ibáñez. Santiago.
  • Penna, N. (2010). Tecnocracia, crecimiento económico e identidad: Esbozos sobre cambios estructurales en la sociedad chilena post-dictadura. Revista Pléyade. 3. 172-204
  • Sapelli, C, Torche, A. (2004). Deserción escolar y trabajo juvenil: Dos caras de una misma decisión?. Cuadernos de Economía. 41. 173-198
  • Sarrate, M. L. (1997). Educación de adultos: Evaluación de centros y experiencias. Narcea. Madrid.
  • Schuller, T, Watson, D. (2009). Learning through life: Inquiry into the future for lifelong learning. National Institute of Adult and Continuing Education. Leicester.
  • Smith, M.K. (1999). Adult Education: The encyclopedia of informal education.
  • (1977). Actas de la XIX reunión de la Conferencia General. UNESCO. París.
  • (1996). Learning: The Treasure Within. Report to Unesco of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. UNESCO. París.
  • Zoellick, E. M. (2009). Philosophical orientation to adult learning: A descriptive study of Minnesota environmental education practitioners.