La certeza de sí y este imposible sujeto

  1. Cristina Pérez Díaz
Revista:
Andamios: revista de investigación social

ISSN: 1870-0063 2594-1917

Año de publicación: 2012

Número: 20

Páginas: 275-295

Tipo: Artículo

DOI: 10.29092/UACM.V9I20.381 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Andamios: revista de investigación social

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

In order to think reality, we search before the kantian subjective turn: Descartes. Though this may seem strange (Descartes, the father of subjectivity!), we do it because he indeed tries to think reality as such, even though he turns his sight towards subjectivity. After he has found the subjective certainty, a methodic movement, he takes up again the metaphysical questions. Nevertheless, this way keeps frustrated because of the way in wich Descartes concieves the self, so we indagate the Meditations to attend the birth of this concept and glimpse other ressonances, that push toward the non subjective reality, withouth loosing the concept we alredy gained. By doing this, we point to the self as an ungrounded extatic activity.

Referencias bibliográficas

  • Ariew, R.. (1998). Descartes' Meditations: background source materials. Cambridge University Press. Cambridge^eNueva York Nueva York.
  • Benítez, L.. (2004). Descartes y el conocimiento del mundo natural. Porrúa.
  • Benítez, L., Robles, J.. (1997). El problema del infinito: filosofía y matemáticas. UNAM, Instituto de Investigaciones Filosóficas.
  • Beyssade, J-M.. (2001). Études sur Descartes. L'histoire d'un esprit. Editions du Seuil. París.
  • Burbage, F., Chouchan, N.. (1993). Leibniz et l'infini. Press Universitaire de France. París.
  • Cottingham, J.. (1995). Descartes. UNAM, Facultad de Filosofía y Letras.
  • Descartes, R.. (1969). Les passions de l'ame. Gallimard. París.
  • Descartes, R.. (1977). Regles útiles et claires pour la directions de V esprit en la recherche de la venté. M. Nijhoff. LaHaye.
  • Descartes, R.. (1992). Discours de la méthode, suivi d'extraits de la dioptrique, des metheores, de la vie de Descartes par Baillet, du monde, de l'homme et de lettres. Flammarion. París.
  • Descartes, R.. (1997). Discurso del método y Meditaciones metafísicas. Espasa Calpe. Madrid.
  • Descartes, R.. (2002). Les Principes de la Philosophie (Premiére partie-Lettre préface). J. Vrin. París.
  • Descartes, R.. (2008). Discours de la méthode; Méditations métaphysiques (con objeciones y respuestas). Flammarion. París.
  • Foisneau, L.. (2001). La découverte du principe de raison. Descartes, Hobbes, Spinoza, Leibniz. Press Universitaire de France. París.
  • Gilson, É.. (1962). God and philosophy. Yale University. New Haven.
  • González, S.. (2006). Descartes, d'un lieu a un autre. Arguments. París.
  • Hegel, G.WF.. (1955). Historia de la filosofía. Fondo de Cultura Económica.
  • Koyré, A.. (1987). Essai sur l'idée de Dieu et les preuves de son existence chez Descartes. Garland. Nueva York.
  • Marion, J-L.. (2007). On Descartes' metaphysical prism: the constitution and the limits of onto-theo-logy in Cartesian thought. University of Chicago. Chicago.
  • Nancy, J-L.. (2007). Ego Sum. AnthroposUniversidad de Querétaro. BarcelonaMéxico.
  • Morris, J. M.. (1971). Descartes' Dictionary. Philosophical Library. Nueva York.
  • Nishida, K.. (2003). L'Éveil à soi. CNRS Éditions. París.
  • Sarkar, H.. (2003). Descartes' cogito: saved from de great shipwreck. Cambridge University. Cambridge.
  • Villoro, L.. (1965). La idea y el ente en la filosofía de Descartes. FCE.
  • Woolhouse, R. S.. (1993). Descartes, Spinoza, Leibniz: The concept of substance in seventeenth century metaphysics. Routledge. Londres.