La incertidumbre de la posmodernidad. Islandia (2018) de Lluïsa Cunillé

  1. Miriam García Villalba 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Anagnórisis: Revista de investigación teatral

ISSN: 2013-6986

Year of publication: 2019

Issue: 19

Pages: 167-183

Type: Article

More publications in: Anagnórisis: Revista de investigación teatral

Abstract

The purpose of this article is to analyse one of the last Lluïsa Cunillé‘s dramatic work: Islandia, staging in June 2018 by Centro Dramático Nacional (María Guerrero‘s theatre). Before that, it is presented a summary of his work as dramatic writer to show her dramatic engagement and a philosophical and moralist intention in most of her principal works. On the other hand, I highlight the intertextuality with two XX century writers: Federico García Lorca and, especially, John Dos Passos, being related to the New York idiosyncrasy and the image of that city in the literature.

Bibliographic References

  • ALONSO VALERO, Encarna, «Poeta en Nueva York: el apocalipsis y la gran ciudad» en Amaltea. Revista de mitocrítica, vol. 5, 2013, pp. 1-11
  • AVILÉS, J, Rosa Pardo e Isidro Sepúlveda, Las claves del mundo actual. Una historia global desde 1989, UNED, Madrid, Editorial Síntesis, 2014.
  • CASARES, Toni, Barcelona, mapa d’ombres de Lluïsa Cunillé (L‘acció té lloc a Barcelona) [en línea], 2004. URL: https://www.salabeckett.cat/wp-content/uploads/2016/07/dossier-Barcelonamapa-dombres.pdf
  • CHEVALIER, Jean (Dir.), Diccionario de los símbolos,Trad. Manuel Silvar y Arturo Rodríguez, Barcelona, Herder Editorial, (2015).
  • CIRLOT, Juan Eduardo, Diccionario de símbolos, Barcelona, Siruela, 1997.
  • CUNILLÉ, Lluïsa, Islandia ,Madrid, Centro Dramático Nacional, 2018.
  • DOS PASSOS, John, Manhattan Transfer, Trad. José Robles Piquer, Barcelona, Seix Barral, 1984.
  • GARCÍA LORCA, Federico, Poeta en Nueva York, Granada, Editorial Comares, Patronato Municipal Huerta de San Vicente, 2001.
  • GUALBERTO VALVERDE, Rebeca, (2011): «La ciudad enferma: Espacio, metáfora y mito en Manhattan Transfer, de John Dos Passos» [en línea] en Ángulo Recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural, vol. 3, Nº1, pp. 175-194.
  • JIMÉNEZ AGUILAR, Miguel Ángel, «El teatro de Lluïsa Cunillé. Claves y tendencias en su producción del siglo XXI (2000-2015). Prólogo de José Romera Castillo. Madrid: Esperpento Ediciones Teatrales, 2016, 212 págs.» en Revista Signa 26, UNED 2017, pp. 633-635. [Reseña]
  • KATONA, Eszter, «Nueva York en un poeta» en Colindancias, 2015, vol. 6, pp. 117-135.
  • MARCH TORTAJADA, Robert, «Sobre(vivir) las sombras y los hijos» en Revista d’estudis literaris ibèrics, Nº3, 2009, pp. 3-32.
  • ORDOÑEZ,Marcos, «Después de la caída. Lluïsa Cunillé ha vuelto con 'Islàndia', una pieza mayor sobre los estragos de la crisis, dirigida por Xavier Albertí con formidable reparto», El País (Babelia), 11/10/2017 [en línea]
  • PRIETO NADAL, Ana, «El horror invisible y el horror en escena. La pulsión rapsódica en Après moi, le déluge, de Lluïsa Cunillé, y en Y como no se pudrió...: Blancanieves, de Angélica Liddell» en Revista Signa22, UNED, 2013, pág. 598.
  • VIDALES, Raquel, «Islandia. ¿Se acuerdan de la crisis? ̳Islandia‘, de Lluïsa Cunillé, es una obra incómoda que nos recuerda que aquello que pasó puede volver a pasar» en El País (Cultura) 13/06/2018 [en línea]