Una exposición invisible"Publicitarios entre el arte y el diseño". Segunda Parte: descripción y balance

  1. González Solas, Javier
Zeitschrift:
Questiones publicitarias: revista internacional de comunicación y publicidad

ISSN: 1133-6870 1988-8732

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 3

Nummer: 26

Seiten: 33-41

Art: Artikel

DOI: 10.5565/REV/QP.341 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Questiones publicitarias: revista internacional de comunicación y publicidad

Zusammenfassung

The article raises the paradoxical situation of an exhibition, into a national museum, whose failure may consist of not seeing what is intended, because of the interposition of a standardized way of looking, that makes the proposed reading invisible. The problem may not be unique to a sector such as design, but pandemic. We try to explain its dependence on the aestheticization of society, typical of the so-called postmodern situation, in which the omission of the historical sense perverts ideologically language, even, or above all, that of vision. The original perception has been transformed into an aesthetic vision, according to the ideology of a society of leisure and emotion, which has imposed its hegemony. The aesthetic vision of the world turns into simulation and spectacle (aesthetics) any reasoned reading proposal. 

Bibliographische Referenzen

  • ADORNO, Th. (1994). "Industria Cultural". Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos filosóficos. (Frankfurt am Main,1969). Madrid: Trotta.
  • BENJAMIN, W. (2008). "La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica". Obras. Madrid: Abada Eds.
  • BUSTAMANTE ed. (2011). Industrias creativas. Barcelona: Gedisa.
  • FOSTER, H. (2004). Diseño y delito (y otras diatribas). Madrid: Akal.
  • JAMESON, F. (1991). El postmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona: Paidós.
  • KRAUSS, R. E. (1996). La originalidad de la Vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza Editorial.
  • LIPOVETSKY, G.-SERRY. J. La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo estético.
  • LYOTARD, J-F. (1979). La condition postmoderne. Rapport sur le savoir. Paris: Les Éditions de Minuit.
  • MINISTERIO DE CULTURA… (2018). Plan de Fomento de las Industrias Culturales y Creativas 2018.
  • OUELLETTE, L. (2017). "Dream Jobs? The Glamourisation of Beauty Service Work in Media Culture". Aesthetic Labor. Rethinking Bseauty Politics in Neolibealism. Elias, A.S. et a., London: Palgrave-Macmillan.
  • GONZÁLEZ SOLAS, J. (2008). "La ideología en los pies". Área Abierta, Nº. 19.
  • GONZÁLEZ SOLAS, J. (2014b). "Antes del Diseño". Icono 14.
  • WEBER, M. (1985). "Burocracia". Ensayos de Sociología contemporánea. Barcelona: Planeta Agostini, 1985.
  • WISSINGER, E. (2017). Aesthetic Labor. Rethinking Bseauty Politics in Neolibealism. Elias, A.S. et a., London: Palgrave-Macmillan.