Un acto de memoria, o el día que defendimos a Goya como dictador sanitario

  1. Herrero García, Roberto 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Tercio creciente

ISSN: 2340-9096

Year of publication: 2020

Issue: 0

Pages: 7-15

Type: Article

DOI: 10.17561/RTC.EXTRA5.5718 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Tercio creciente

Abstract

Throughout the current SARS-CoV-2 pandemic, different voices have insisted on the use of terms and expressions with a military origin. But... Are we talking about an anecdote or is there some kind of justification that explains the use of this military logic while referring to a health crisis? And, if that was the case, is this something new? In order to answer these questions we propose the study of the multi-faceted (and polemical) figure of the journalist and art critic Eugenio Noel (1885-1936). An author through whom we can see how the hygienist discourses from the 19th and 20th century used a medical language in which abounded war and authoritarian references. Furthermore, we can also see the decisive influence that these same ideas had on the development of the European artistic world in the 20th century (especially in relation to the appearance of styles such as the fascist painting and sculpture). This review of the past will allow us to carry out an exercise of memory, which will help us to understand our present and to question ourselves about our responsibility as researchers and artists.

Bibliographic References

  • Aresti, N. (2014). A la nación por la masculinidad. Una mirada de género a la crisis del 98. En M. Nash (Ed.), Feminidades y masculinidades: Arquetipos y prácticas de género (pp. 47-77). Alianza Editorial.
  • Buchloh, B. H. D. (2004). Figuras de la autoridad, claves de la regresión. Notas sobre el retorno de la figuración en la pintura europea. En C. del. Olmo & César. Rendueles (Trads.), Formalismo e historicidad: Modelos y métodos en el arte del siglo XX (pp. 55-85). Akal.
  • Campos Marín, Ricardo., Huertas, Rafael., & Martínez Pérez, José. (2000). Los ilegales de la naturaleza: Medicina y degeneracionismo en la España de la Restauración (1876-1923). Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Codina, J. I. (2018). El pensamiento antitaurino en España, de la ilustración del XVIII hasta la actualidad [Tesis doctoral, Universitat de les Illes Balears]. https://tinyurl.com/yxa5zxpm
  • Costa, J. (1901). Oligarquía y caciquismo como la forma actual de gobierno en España: Urgencia y modo de cambiarla. Establecimiento Tipográfico de Fortanet.
  • Costa, J. (1914). Política Quirúrgica. Biblioteca Costa.
  • Costa, J. (1979). Oligarquía y caciquismo, Colectivismo agrario y otros escritos (antología) (R. Pérez de la Dehesa, Ed.; [4a. ed.].). Alianza.
  • de la Cruz, L. (2019, agosto 29). Eugenio Noel y el antiflamenquismo, ¿antecedente de la teoría de la apropiación cultural? eldiario.es. https://tinyurl.com/y6tdundu
  • Gompertz, W. (2013). ¿Qué estás mirando?: 150 años de arte moderno en un abrir y cerrar de ojos (F. Corriente Basús, Trad.; 1a ed.). Taurus.
  • Moreno Mengíbar, A., & Vázquez García, F. (1998, abril). Crisis nacional, eugenesia y regeneracionismo biológico en España, 1898-1936. GADES, Cádiz.
  • Noel, E. (1913). Escenas y andanzas de la campaña antiflamenca. F. Sempere y Compañía, Editores.
  • Noel, E. (1914a, abril 12). El Flamenco.
  • Noel, E. (1914b, abril 19). El Flamenco.
  • Noel, E. (1914c, abril 26). El Flamenco.
  • Noel, E. (1914d, mayo 24). El Chispero.
  • Noel, E. (1914e, mayo 31). El Chispero.
  • Noel, E. (1914f, junio 7). El Chispero.
  • Noel, E. (1916). Señoritos chulos, fenómenos, gitanos y flamencos. Renacimiento..