Un viaje a la destrucción de la Humanidaddonde el bosque se espesa (2018) de Laila Ripoll

  1. Miriam García Villalba 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Anagnórisis: Revista de investigación teatral

ISSN: 2013-6986

Year of publication: 2020

Issue Title: La denuncia social en el teatro

Issue: 22

Pages: 223-241

Type: Article

More publications in: Anagnórisis: Revista de investigación teatral

Abstract

The purpose of this article is to analyse one of the last Laila Ripoll’s dramatic work: Donde el bosque se espesa, staging in June 2018 on Teatro Español. First of all, it is presented an introduction of nowadays theatral situation since its thematic ways. On Secondly, her work as dramatic writer to show her dramatic engagement with a historical, revisionist, sociological pieces. From that point, I will study one of her last pieces: Donde el bosque se espesa, which I will related to another ones, and with other dramatic writers which share such topics.

Bibliographic References

  • AVILÉS DIZ, Jorge, «La trilogía de la memoria: un acercamiento al teatro de Laila Ripoll» en Hispanic research journal, 2016, vol. 17, núm. 4, págs. 339-355.
  • CHEVALIER, Jean (dir.), Diccionario de los símbolos, trad. Manuel Silvar y Arturo Rodríguez, Barcelona, Herder Editorial, 2015.
  • CIRLOT, Juan Eduardo, Diccionario de símbolos, Barcelona, Siruela, 1997.
  • CONEJERO, Alberto, «Ushuaia» en Alberto Conejero, Teatro 2010-2015, José Sanchís Sinisterra pról., Madrid, Ediciones Antígona, 2017, págs. 215-309.
  • DÍAZ SANDE, José R., «Donde el bosque se espesa. La victoria de dos mujeres» [en línea] en MadridTeatro: <http://www.madridteatro.net/index.php?option=com_content&view =article&id=4951:donde-el-bosque-se-espesa-ripollentrevista&catid=314:entrevistas&Itemid=286 > [14-04-2020]
  • GARCÍA-PASCUAL, Raquel (ed.), Dramaturgas españolas en la escena actual, Madrid, Castalia, 2011.
  • GARCÍA VILLALBA, Miriam, «La incertidumbre de la posmodernidad: Islandia (2018) de Lluïsa Cunillé» en Anagnórisis. Revista de investigación teatral, núm. 19, junio de 2019.
  • MAYORGA, Juan, Elipses, Segovia, La Uña Rota, 2016.
  • OREJUDO, Antonio, Ventajas de viajar en tren, Barcelona, Tusquets Editores, 2015.
  • RECK, Isabelle, «El teatro grotesco de Laila Ripoll, autora» en Revista Signa (UNED), 2012, vol. 21, págs. 55-84.
  • RIPOLL, Laila y Mariano Llorente, «Donde el bosque se espesa» [en línea] en <https://politicasdelamemoria.org/2018/02/donde-el-bosque-seespesa-where-the-forest-thickens-english-subtitles/> [15-04-2020]
  • RIPOLL, Laila y Mariano Llorente, «Donde el bosque se espesa» [en línea] en MicomicónTeatro: <https://www.micomiconteatro.com/espectaculos/donde-el-bosquese-espesa/> [15-04-2020]
  • RIPOLL, Laila, Los niños perdidos, Francisca Vilches de Frutos, intr. Oviedo, KRK Ediciones, Catálogo Teatro A Escena, 2010.
  • ROMERA CASTILLO, José (ed.), Col. Francisco Gutiérrez Carbajo y Marina Sanfilippo, El teatro de humor en los inicios del siglo XXI. Actas del XIX Seminario Internacional del Centro de Investigación de Semiótica Literaria, Teatral y Nuevas Tecnologías. Madrid, Visor Libros, 2009.
  • ROVECCHIO ANTÓN, Laeticia, «Monólogos a dos voces: Mascando ortigas de Itziar Pascual y El árbol de la esperanza de Laila Ripoll» en Cuaderno de investigación de Filología, 2013, vol. 39, pp. 63-76.
  • SASTRE, Alfonso, Escuadra hacia la muerte, Farris Anderson ed., Madrid, Editorial Castalia, 1975.
  • VILA, José-Miguel, «‘Donde el bosque se espesa’: la verdad duele, pero libera» [en línea] en Diariocrítico.com <https://www.diariocritico.com/teatro/donde-el-bosque-se-espesateatro-espanol> [15-04-2020]