La representación social del uso de Internet en la infancia y adolescenciavaloración crítica

  1. Larrañaga, Kepa Paul 1
  2. Monguí Monsalve, Mónica Mª 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Sociedad e Infancias

ISSN: 2531-0720

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: La infancia después de la pandemia: claves para una nueva era

Alea: 5

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 59-75

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/SOCI.78282 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Sociedad e Infancias

Laburpena

The work presented below makes a critical analysis of the existing social representations about the use of the internet, and in general of the experience in the digital environment by children and adolescents. For this, the article is based on a qualitative methodology, scrutinizing and contrasting the adult discourse with the discourse of childhood and adolescence, since the voice and participation of the latter has remained an indispensable element in the design and methodological application. recognizing their social agency to contribute to the understanding of this phenomenon, but above all, to know their proposals, opinions and experiences in the safe use of the internet. The results show an intergenerational tension in adult social representations compared to the representations of children and adolescents, for whom it is essential to create a new intergenerational pact that leads to reconcile different points of view, recognizing their active role in decision-making, autonomy, as well as their responsibility in a new digitized environment.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Coyoacán.
  • Beck, U. (1998). La Sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.
  • Bourdieu, P. (2007) [1987], Espacio social y poder simbólico en: Bourdieu, Pierre. Cosas Dichas, Barcelona: Gedisa.
  • D’Haenes, L. y Tsaliki, L. (2012). Risk versus harm: Children’s coping profiles. En: O’Neill, B., Staksrud, E. y McLaughlin, S. (eds). Towards a Better Internet for Childen? Policy Pillars, Players and Paradoxes (pp. 247-263). Göteborgs universitet:Nordicom.
  • Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine Press.
  • Jodelet, D. (1984). La Representación Social- Fenómenos Concepto y Teoría. en S. Moscovici (Ed.), Psicología Social II (pp. 469-494). Barcelona: Paidos.
  • Jodelet, D. (1986). Representaciones Sociales. Paris: PUF (traducción de D. Páez y C. San Juan).
  • Livingstone, S. (2014). Children's digital rights: a priority. Intermedia, 42(4/5), 20-24.
  • Livingstone, S. (2018). Children: a special case for privacy? Intermedia, 46(2), 18-23.
  • Martin-Barbero, J. (1990). “De los medios a las prácticas” en La comunicación desde las prácticas sociales. Reflexiones en torno a su investigación. Universidad Iberoamericana, D.F
  • Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Argentina: Huemul.
  • Rodríguez-Pascual, I. (2010). E-Generaciones: ¿Cuánto hay de Adultocéntrico en el Análisis de la Relación entre la Población Infantil y las Nuevas Tecnologías? Intervención psicosocial, 19(1), 9-18.
  • Rodríguez-Pascual, I.; Morales-Marente, E. y Gualda, E. (2014). No tenemos que enseñárselo todo a los profesores. Los derechos de acceso a la ciberrealidad y sus riesgos desde la mirada de niños y niñas. Gazeta de Antropología, 30(1), artículo 11.
  • Sarmento, M.J. (2015). Uma agenda crítica para os estudos da criança. Currículo sem Fronteiras, 15(1), 31-49.
  • Simmel, G. (2002). Cuestiones fundamentales de sociología, Barcelona: Gedisa.
  • Wintersberger, H. (2006). Infancia y ciudadanía: El orden generacional del Estado del Bienestar. Política y Sociedad, 43(1), 81-103.