Lorca y su flamencouna aproximación etno-performativa al proceso de creación y recepción de un espectáculo:

  1. Bethencourt Llobet, Francisco Javier 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Enclaves: Revista de Literatura, Música y Artes Escénica

ISSN: 2792-7350

Any de publicació: 2021

Títol de l'exemplar: Flamenco, literatura y artes escénicas: nuevas miradas

Número: 1

Pàgines: 117-124

Tipus: Article

DOI: 10.12795/ENCLAVES.2021.I01.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Enclaves: Revista de Literatura, Música y Artes Escénica

Resum

The relationship between Federico García Lorca and his flamenco has been researched on many occasions by poets, anthropologists, ethnomusicologists, sociologists, and specialists in flamenco, etc. However, it has not been researched in depth from a production point of view. Using albums and performances by Enrique Morente, Eva Yerbabuena, and others as a reference, young dancers, musicians, and musicologists from different backgrounds worked together in a cultural context to put together a performance called Lorca y su Flamenco, not in Granada, but in the Northeast of the United Kingdom, which toured through the cities of Leeds, North Tyneside, and York. Similar to other multicultural flamenco performances, it was conceived as a collaborative project, with rehearsals in Newcastle upon Tyne, which was then performed in other cities. Having carried out fieldwork with the participants of those events, in this article I will analyse the process of creation and the reception of the audience, in particular, the British audience.

Referències bibliogràfiques

  • Bethencourt Llobet, Francisco. Rethinking Tradition: Towards an Ethnomusicology of Contemporary Flamenco Guitar. Tesis doctoral. Newcastle: Newcastle University Press, 2011. https://theses.ncl.ac.uk/jspui/handle/10443/1305. Web 3 Nov. 2020.
  • Bethencourt Llobet, Francisco y Eduardo Murillo Saborido. “El legado de Paco de Lucía: la transmisión del conocimiento en la guitarra flamenca contemporánea”. Roseta, n.º 14, 2019, pp. 82-103.
  • Biddle, Ian. “Romance Cartographies: Flamenco Articulations of Queer Spaces in Urban Andalusia”. Radical Musicology, vol. 7, 2019. Web 15 Oct. 2020.
  • Castro Buendía, Guillermo. “Del canto de columpio andaluz a La leyenda del tiempo de Camarón de la Isla”. Sinfonía Virtual, n.º 22, 2012. Web 30 Oct. 2020.
  • Chichilla, Gema. La influencia de Federico García Lorca en el flamenco. TFG. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2020.
  • Cruces Roldán, Cristina. La Niña de los Peines: el mundo flamenco de Pastora Pavón. Sevilla: Almuzara, 2009.
  • De la Osa Martínez, Marco Antonio. Ángel, musa y duende: Federico García Lorca y la música. Madrid: Editorial Alpuerto, 2014.
  • Elliott, Richard. Fado and The Place of Longing: Loss, Memory and the City. Surrey: Ahsgate, 2010.
  • Fernández, Lola. Teoría Musical del Flamenco. Madrid: Acordes Concert, 2004.
  • Mora, Francisco. Las raíces del Duende: lo trágico y lo sublime en el cante jondo. Tesis doctoral. Ohio State University, 2008.
  • Núñez, Faustino y José Manuel Gamboa. Camarón: Vida y Obra. Madrid: SGAE, 2003.
  • Soto, Carla. Entrevista personal (30 Sep. 2020).
  • Steingress, Gerhard. “La hibridación transcultural como clave de la formación del nuevo flamenco”. Trans, n.º 6, 2005, pp. 119-152. Web 20 Oct. 2020.
  • Torres Clemente, Elena. Manuel de Falla. Málaga: Editorial Arguval, 2009.
  • Valenzuela Lavado, Salvador. Armonía modal, modo de Mi y flamenco: aproximación al «Modo de Mi armónico» como sistema de tradición hispana. Tesis doctoral. Granada: Universidad de Granada, 2016.