La contraprogramación y la desprogramación en España (1989-1994)Definiciones, desarrollos y ejemplos

  1. Mateos-Pérez, Javier
Revista:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Ano de publicación: 2008

Número: 13

Páxinas: 119-137

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Historia y comunicación social

Resumo

This investigation centres on the de-programmation televising technique, which was developed during private channels creation. This period of time is important as it means a change in national broadcast model, considered as the embryo of the current audiovisual panorama. In this background, the de-programmation shows as indicative sample of the vivid battle fought between transmitters to achieve the greater possible audience, that is to say, the greater advertising investment. The study not only describes de-programmation birth and typology, but also provides unpublished material obtained from specialized magazines and mass media, which proves... (Leer más) practice development during early years. An opinion compilation from the concurrence channels programmers is also added to this material, that condense different television professional approaches. They intend to legitimate a programming practice which pernicious effects were left to be felt by different close to TV sectors, specially by early 90¿s television spectator.

Referencias bibliográficas

  • BUSTAMANTE, E.: La televisión económica. Financiación, estrategias y mercados, Gedisa, Barcelona, 2004.
  • BUSTAMANTE, E.: Radio y televisión en España. Historia de una asignatura pendiente de la democracia, Gedisa, Barcelona, 2006.
  • BUSTAMANTE, E.: "La concentración en la comunicación y la cultura" en Concentració i Internacionalització dels mitjans de comunicació, Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1994.
  • CAMPO VIDAL, M.: La transición audiovisual pendiente, Barcelona, Ediciones B, 1996.
  • CASETTI, F. Y di CHIO, F.: Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación, Barcelona, Paidós, 1999.
  • CONTRERAS, J.M. Y PALACIO, M.: La programación de televisión. Madrid, Síntesis, 2003.
  • GIORDANO, E. & ZELLER, C.: Políticas de televisión. La configuración del mercado audiovisual, Barcelona, Icaria, 1999.
  • PALACIO, M.: Historia de la televisión en España, Barcelona, Gedisa, 2005.
  • ROEL, M.: TV en libre concurrencia: una perspectiva, A Coruña, Agrove, 1999.
  • RUEDA, J. C. Y CHICHARRO, M. M., La televisión en España (1956-2006). Política consumo y cultura televisiva, Fragua, Madrid, 2006.
  • SECRETARÍA GENERAL CONGRESO DIPUTADOS: Televisión privada, Madrid, 1987.