La representación de la paternidad en series de televisión chilenas del siglo XXI

  1. Javier Mateos-Pérez 1
  2. Gloria Ochoa Sotomayor 1
  1. 1 Universidad de Chile
    info

    Universidad de Chile

    Santiago de Chile, Chile

    ROR https://ror.org/047gc3g35

Journal:
Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

ISSN: 1853-3523 1668-0227

Year of publication: 2020

Issue Title: Cultura audiovisual, memoria y género. Una perspectiva en crecimiento

Issue: 95

Pages: 51-64

Type: Article

DOI: 10.18682/CDC.VI95.3908 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

Abstract

Chilean television in the last decade has seen a new phenomenon: the production and broadcast of national fiction series that have been highlighted by the audience achieved, by the positive evaluation of the critics, by the social debate that they raised, by the contents that address or for being an innovative and particular product. Such is the case of Los 80, Minero, No, la serie, Bala loca and Mary&Mike that, among others, are productions representative of this fact. These series develop critical contents linked to the recent history of the country. In particular, with respect to the military dictatorship implemented as of September 11, 1973, and its traces today. At the same time, through them you can reflect on other issues, such as gender representation. In each of the indicated series, the characters of the parents are protagonists and acquire particular characteristics that allow us to wonder about the construction of masculinity that is in them. The research is based on a descriptive-interpretative approach and a qualitative methodology (Valles, 1999), since it allows comprehensive knowledge of complex television phenomena (Casetti & DiChio, 1999). We propose a narratological analysis (Aumont&Marie, 2009) and gender representation in order to investigate the way in which storytelling options are articulated with certain representations of being father and masculinity, which are dynamized, updated and contextualized according to the characteristics of each series and its content. In this way, the representation of paternity in the six aforementioned series is addressed, with the intention of contributing to the discussion on gender representation in audiovisual production and the study of television series in Chile.

Bibliographic References

  • Aumont, J & Michel, M. (2009). Análisis del film. Barcelona: Paidós.
  • Bazin, A. (2008). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.
  • Belmonte, J. & Guillamón, S. (2008). Co-educar la mirada contra los estereotipos de género en TV. Comunicar, 16 (31), 115-120. http://dx.doi.org/10.3916/c31-2008-01-014
  • Casetti, F. & Di Chio, F. (2014). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
  • Casetti, F. & Di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.
  • Cobo, S. (2011). “Uso de roles en la construcción de personajes: desde la Nueva Masculinidad a los estereotipos de género en Misfits”. In M. Pérez (Coord.), Previously on: interdisciplinary studies on television fiction in the golden age of television (pp. 585-597).
  • Sevilla: Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=3800806 [Consultado 21 de noviembre 2018].
  • Coronado, C. & Galán, E. (2015). “¿Tontas y locas? Género y movimientos sociales en la ficción televisiva sobre la transición española. Historia y Comunicación Social”, 20(2), 327-343. Obtenido de http://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/51387/47667 [Consultado 21 de noviembre de 2018].
  • Crisóstomo, R. (2015). “El progenitor "colega". Nuevas relaciones paternofiliales en las series de televisión”. En Padres y madres en serie: representaciones de la parentalidad en la ficción televisiva / coord. por Mariona Visa Barbosa, 2015, ISBN 978-84-9064-381-5, págs. 33-40
  • García, N., Fedele, M. & Gómez, X. (2012). “La representación laboral de las mujeres en las series de prime-time”. In Comunicació i Risc: III Congrés Internacional Associació Espanyola d’Investigació de la Comunicació, Tarragona, Spain, p. 123. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5250989 [Consultado 21 de noviembre de 2018].
  • García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular. Una evolución de las series de television en España. Barcelona: Gedisa.
  • Guarinos, V. (2011). “La edad adolescente de la mujer. Estereotipos y prototipos audiovisuales femeninos adolescentes en la propuesta de Disney Channel”. Comunicación y Medios, 23 (2011), 37 - 46. doi:10.5354/0719-1529.2011.26339
  • Guerrero, E. (2010). El entretenimiento en la televisión española: historia, industria y mercado. Madrid: Deusto.
  • Menéndez, M. & Zurian, F. (2014). “Mujeres y hombres en la ficción televisiva norteamericana hoy”. Anagramas, 13(25), 55-72. Obtenido de http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/974/976 [Consultado 21 de noviembre de 2018].
  • Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine (1964-1968). 2 Vols., Barcelona: Paidós.
  • Metz, C. (1970). “El decir y lo dicho en el cine: ¿Hacia la caída de un cierto verosímil?” Lo verosímil, pp. 17-30. Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo.
  • Montecino, S. (2017). Madres y huachos. Alegorías del mestizaje chileno. Santiago de Chile: Editorial Catalonia.
  • Ortega, M. & Simelio N. (2010). “La representación de mujeres trabajadoras en series de máxima audiencia”. Comunicación, 10(1), 1006-1016. Obtenido de http://www.revistacomunicacion.org/pdf/n10/mesa5/079.La_representacion_de_las_ mujeres_trabajadoras_en_las_series_de_maxima_audiencia_emitidas%20en_Espana(2010).pdf [Consultado 21 de noviembre de 2018].
  • Sangro, P. & Plaza, J. F. (Eds.). (2010). La representación de las mujeres en el cine y la televisión contemporáneos. Barcelona: Laertes.
  • Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.