Cuerpo y resistencia en el reciente teatro de Griselda Gambaro

  1. Nieves Martínez de Olcoz
Revista:
Latin American theatre review

ISSN: 0023-8813

Año de publicación: 1995

Volumen: 28

Número: 2

Páginas: 7-18

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Latin American theatre review

Resumen

Two plays especially representative of Griselda Gámbaro's productions in the decade of the '80s feature female protagonists who use their discourse as a means of resistance and denunciation of power. The resounding body of these women is a body of transgression. Gámbaro's heroines recover the use of their body and their voice (dispossessed, grafted by hegemonic discourse) in order to become spokespersons for an unpublished communicative situation between the center and the periphery. The peculiar spectrum of feminine discourse in the political order of voices makes possible the negotiation of a culture from the magnetization of its margins

Referencias bibliográficas

  • Albuquerque, Severino J. "Representing Repression and Resistance." Violent Acts: A Study of Contemporary Latin American Theatre. Detroit: Wayne State University Press, 1991. 118-172.
  • Brown, N. O. Eros y Tanatos: el sentido psicoanalítico de la historia, México, D.F.: Joaquín Mortiz, 1967.
  • Castellví de Moor, Magda. "El drama pronominal entre Yo-TúlVos-Usted en el discurso de Del sol naciente de Gríselda Gámbaro." Reflexiones sobre el teatro latinoamericano del siglo xx. Buenos Aires: Editorial Galerna, 1989. 111-121.
  • Cypess, Sandra Messinger. "The Plays of Griselda Gámbaro." Dramatists in Revolt: The New Latin American Theater. Ed. Leon F. Lyday y George W. Woodyard. Austin: U of Texas P, 1976. 95-109.
  • de Lauretis, Teresa. Technologies of Gender: Essays on Theory, Film and Fiction. Bloomington and Indianapolis: Indiana UP, 1987.
  • Foucault, Michel. "¿Por qué estudiar el poder?: la cuestión del sujeto." Plural 195 (diciembre 1987): 29-34. Todas las citas de Foucault proceden de este artículo, salvo que se indique una segunda referencia.
  • Foucault, Michel. La arqueología del saber. Madrid: Siglo XXI, 1970. Gámbaro, Griselda. Teatro. Vols. 1 y 3. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1984.
  • Hallie, Philip. Cruelty. Middletown, CT: Wesleyan UP, 1983.
  • Holzapfel, Támara. "Griselda Gambaro's Theatre of the Absurd." Latin American Theatre Review 4.1 (Fall 1970): 5-11.
  • Kolodny, Annette. "A Map for Rereading: Gender and the Interpretation of Literary Texts." The New Feminist Criticism: Essays on Women, Literature and Theory. Ed. Elaine Showalter. New York: Pantheon, 1985. 46-62.
  • Ludmer, Josefina. El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1988.
  • Magnarelli, Sharon. "Griselda Gámbaro habla de su obra más reciente y la crítica." Revista de Estudios Hispánicos 20.1 (January 1986): 123-33.
  • Pandit, Lalita. "Language in the Textual Unconscious: Shakespeare, Ovid, and Saxo Grammaticus." Criticism and Lacan. Ed. Patrick Colm y Lalita Pandit. Athens and London: The University of Georgia Press, 1990. 248-68.
  • Pellarolo, Silvia. "Revisando el canon/la historia oficial: Griselda Gámbaro y el heroismo de Antígona." Gestos: Teoría y Práctica del Teatro Hispánico. 7.13 (April 1992): 79-86.
  • Picón Garfield, Evelyn. "Una dulce bondad que atempera las crueldades: El campo de Gámbaro." Latin American Theatre Review 13.2 (Spring 1980): 95-102.
  • Rock, David. Argentina 1516-1987. Berkeley, Los Angeles: University o f California Press, 1987.
  • Scarry, Elaine. The Body in Pain: The Making and Unmaking of the World. Oxford: Oxford UP, 1985.
  • Taylor, Diana. "Theatre and Terror: Griselda Gámbaro." Theatre of Crisis: Drama and Politics in Latin America. Lexington: U P of Kentucky, 1990. 96-147.