Dibujo para el diseño, herramienta de pensamiento y comunicación

  1. Marta Aguilar-Moreno
Revue:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Année de publication: 2022

Volumen: 34

Número: 1

Pages: 11-26

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.68721 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Arte, individuo y sociedad

Résumé

Methodology and creativity are two essential elements in design. In the submitted article, drawing is analyzed as thought, representation and communication, based on the different modalities and teaching methods, the use of techniques and the resources that are characteristic of designers. We will focus on those variables that determine the teaching of drawing, from its intergrationist origins to the teaching-learning processes adapted to methodological renewal, following the guidelines established by the European Higher Education Area. Thinking, conceptualizing and drawing will be a vital experience for all those students who turn their attention to Fine Arts, from any of the degrees: Bachelor of Fine Arts, Bachelor of Design, Bachelor of Conservation and Restoration. However, we will place special emphasis on the development of the actions concerned with the knowledge of objects from a graphical point of view, for those students taking their first steps in design, laying the foundations for decisive project development in drawing

Références bibliographiques

  • Berger, J. (2014). Sobre el dibujo. Madrid: Editorial Gustavo Gili.
  • Brown, G. & Atkins, M. (1988). Effective Teaching in Higher Education. London: Routledge.
  • Ching, F. & Juroszek, S. (1999). Dibujo y Proyecto. Barcelona: Gustavo Gili.
  • De Miguel, M. (Dir.); Alfaro, I.J., Apodaca, P., Arias, J.M., García, E. y Pérez, A. (2005). Adaptación de los planes de estudio al proceso de convergencia europea. Oviedo: Universidad de Oviedo: Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • De Miguel, M. (Dir.); Alfaro, I.J., Apodaca, P., Arias, J.M., García, E. y Pérez, A. (2006). Modalidades de Enseñanza Centradas en el Desarrollo de Competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Oviedo: Universidad de Oviedo: Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • Dorfles, G. (1968). El diseño industrial y su estética. Barcelona: Labor.
  • Estrada, M. (2010). Donde Nacen las Ideas. Cuadernos del Equilibrista, exposición Centro Atlántico de Arte Moderno (CAAM) con la colaboración de la Consejería de Cultura del Gobierno de Canarias. Recuperado de: https://estradadesign.eu/exposiciones/
  • Gómez Molina, J. J.; Cabezas, L.; Bordes, J. (2001). El manual de Dibujo. Estrategias de su enseñanza en el siglo xx. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Gómez Molina, J. J.; Cabezas, L.; Copón, M. (2005). Los nombres del Dibujo. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Lázaro, A. (2003). “Competencias tutoriales en la universidad”, en F. Michavila, F.; García Delgado, J. (eds.): La Tutoría y los Nuevos Modos de Aprendizaje en la Universidad. Madrid: CAM-Cátedra UNESCO.
  • Libro Blanco. Títulos de Grado en Bellas Artes, Diseño y Restauración (2004). ANECA, Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. Recuperado de: http:// www.aneca.es/var/media/150332/libroblanco_bellasartes_def.pdf
  • Munari. B. (1983). Cómo nacen los objetos. Apuntes para una metodología proyectual. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Pipes, A. (2008). Dibujo para diseñadores. Técnicas, bocetos de concepto, sistemas informáticos, ilustración, medios, presentaciones, diseño por ordenador. Barcelona: Blume.
  • Printrich, P.R. & De Groot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academia performance. Journal of Educational Psychology, 82 (1).
  • Propuestas para la Renovación de las Metodologías Educativas en la Universidad. Comisión para la Renovación de las Metodologías Educativas en la Universidad. Recuperado de: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=12114_19
  • Zabalza, M.A. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea Ediciones.