La aportación crítica de Elisabeth Eastlake (1809-1893) al debate de la fotografía en las artes a mediados del siglo XIXla publicación de Fotografía (1857) en el Quaterly Review

  1. Mónica Carabias-Álvaro
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2022

Volume: 34

Issue: 1

Pages: 47-64

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.71494 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

In 1857, the art historian Elisabeth Eastlake wrote the first critical essay known to date on the historical and aesthetic dimension of photography in the context of the debate on the artistic nature of photography and its place in the arts. Aware and surprised about the way photography was altering traditional ways of representing the world, she tried to shed some light on the future of new art. Even reassuring the most conservative and illustrated public with a text in which she publicly proclaimed that the true, revolutionary and experimental potential of photography laid in its versatility to represent the present. This article focuses its interest on this contribution to the Art/Photography debate and analyzes the content of this pioneering essay published in the literary and political journal Quaterly Review

Funding information

Este trabajo ha sido ha sido realizado en el marco del Proyecto I+D+i, Ref: PID2019-109271GB-I00, financiado por MICIN/AEI/ 10.13039/501100011033 y del Art. 83 (UCM): Identidad y diversidad en la creación contemporánea. El papel de la fotografía. Ref.: OTRI 295/2019. De igual modo, está filiado al grupo UCM 970755. FOTODOC y al Instituto de Investigaciones Feministas de la UCM (INSTIFEM)

Funders

Bibliographic References

  • Allan Poe, E. (1840). The Daguerreotype [parts I & II] (p. 2). Alexander´s Weekly Messenger, vol. IV, (19). URL: https://www.eapoe.org/works/misc/dgtypea.htm
  • Allen, J.M. (2012). De la visión a la realidad: una transición del pictorialismo a la fotografía moderna (pp. 26-37). Fuentes Santos, M (aut.). En Imogen Cunningham. TF. Editores.
  • Austin, L. (2018). Automatism and Creative Acts in the Age of New Psychology. Cambrigde University Press.
  • Avery-Quash, S. & Sheldon, J. (2011) Art for the Nation. The Eastlakes and The Victorian Art World. National Gallery Company.
  • Avery-Quash, S. & Sheldon, J. (2011). The Walpole Society: The travel notebooks of Sir Charles Eastlake. Walpole Society by the Charlesworth Group.
  • Baudelaire, C. (1995). El público moderno y la fotografía. Archivos de la fotografía, vol. 1, (2), pp. 55-62.
  • Baudelaire, C. (1996). El público moderno y la fotografía, en Salones y otros escritos sobre arte. Visor.
  • Roland, B (1982): The photographic Message (pp. 194-210). En A Barthes Reader (ed. Sontag, S.). Hill & Wang.
  • Calvo Serraller, F. (1995). Los Salones. Archivos de la fotografía, vol. 1, (2), pp. 9-24.
  • Cáncer J.R. (1996-1997). La fotografía algo más que una criada. Ars Longa, 7-8, pp. 309- 313.
  • De Cabo, M. (2015). Charles Baudelaire y la fotografía: el ojo-cámara del poeta. Cédille. Revista de estudios franceses, 11, pp. 103-114.
  • Eastlake, E. (1857). [Photography]. Quaterly Review, 101, pp. 442-468.
  • Eastlake, E. (1854-1955). The Crystal Palace. Quarterly Review, 96, pp. 303-54.
  • Eastlake, E. (2019). Lady Eastlake. Fotografía. Casimiro.
  • Eastlake, E. & Brunet, F. (2004). Et pourtant des choses mineures... Études photographiques 14. URL: http:// journals.openedition.org/etudesphotographiques/381.
  • Ernstrom, A. (2012). Elizabeth Eastlake v. John Ruskin: The Content of Idea and the Claims of Art. Racar XXXVII, 2, pp. 37-46, URL: https://www.racar-racar.com/uploa ds/5/7/7/4/57749791/2012_37_2_06_ernstrom.pdf
  • Fried, M (2018). El realismo de Courbet. Antonio Machado Libros. La balsa de la Medusa.
  • Fyvie, J. (1905). Some famous women of wit and beauty: a Georgian galaxy. A. Constable and company, limited. URL: https://archive.org/details/somefamouswomeno00fyvirich/ page/196/mode/2up
  • Foenkinos, D. (2016). Hacia la belleza. Madrid: Alfaguara.
  • Hannavy, J. (2008). Encyclopedia of nineteenth-century photography, vol. I, A-I Index. Routledge Taylor Francis Group New York London.
  • Hershberger, A. (2014). Photographic Theory: An Historical Anthology. Wiley-Blackwell.
  • Kingsley. H. (2013). Seducidos por el arte. Pasado y presente de la Fotografía. Obra Social la Caixa/Turner.
  • Lenman, R. & Nicholson, A. (2005). The Oxford Companion to the Photograph. Oxford University Press.
  • Lockhead, M. (1961). Elizabeth Rigby. Lady Eastlake. John Murray Albermarle Street London.
  • Mclver Lopes, D. (2016). Wonderment to Puzzlement (pp. 1-2). En John Wiley & Sons, Four Arts of Photography: An Essay in Philosophy.
  • Miles, M. (2008). Sun-pictures and shadow-play: Untangling the web of gendered metaphors in Lady Elizabeth Eastlake’s ‘Photography. Word & Image 24 (1), pp., 42-50.
  • Méndez Rodríguez, L.R. (2006). La Gran Exposición de Londres de 1851. Un nuevo público para el mundo. Artigrama, 21, pp. 23-42.
  • Molloy, S. (2021). Poses de fin de siglo. Eterna Cadencia.
  • Newhall, B. (2001). La fotografía, un medio nuevo de comunicación. En B. Newhall. Historia de la fotografía. Gustavo Gili.
  • Newhall, B. (1980). Photography by Lady Eastlake (pp., 81-97). En B. Newhall, Photography: Essays & Images. The Museum of Modern Art of New York.
  • Pauli, L., Prodger, P., Bear, J., Hellman, K. (2018). Oscar G. Rejlander: Artist Photographer. Canadian Photography Institute of the National Gallery of Canada.
  • Picatoste, F. (2012). Manual de fotografía. Editorial Maxtor.
  • Phyllis, R. (1984). Parallel lives: Five Victorian Marriages. Vintage Books Edition.
  • Ramírez, J.A. (1976). Medios de masas e historia del arte. Cátedra.
  • Rigby, E. (1854). Lady Travellers. Quarterly Review, 76 pp. 98–136.
  • Rigby, E. & Eastlake Smith, C. (2014). Journals and Correspondence of Lady Eastlake vol. 1. Cambridge University Press.
  • Robertson, D.A. (1978). Sir Charles Eastlake and the Victoria Art Word. Princenton University Press.
  • Rosenbaun De Avillez, A. (2016). Fragmentary images, fragmentary selves: reframing the photographic portrait as a Frühromantik fragmen. Universidad de Pennsylvania.
  • Sheldon, J. (2009). The Letters of Elizabeth Rigby, Lady Eastlake. Liverpool University Press, open access British Library.
  • Shiner, L. (2001). The Assimilation of Photography (pp. 229-234). En L. Shinner, The Invention of Art: A Cultural History. The University of Chicago Press.
  • Silverman. R.J. (1993). The Stereoscope and Photographic Depiction in the 19th Century (pp. 729-756). Technology and Culture, Vol. 34, (4). URL: http://links.jstor.org/sici?sici= 0040165X%28199310%2934%3A4%3C729%3ATSAPDI%3E2.0.CO%3B2
  • Vega, C. (1995). 1859: La fotografía en el Palacio de las Bellas Artes. Archivos de la Fotografía, vol. 1 (2), pp. 73-92.
  • Warner Marien, M. (2006). Photography: A Cultural Story. Laurence King Publishing.
  • Wells. L. (2004). Art or technology (pp. 13-16). En Photography: A critical introduction. Routledge.
  • Wendel Holmes, O. (1859). The Stereoscope and the Stereograph. The Atlantic, June. URL: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1859/06/the-stereoscope-and-the-stereograph/303361/
  • Yépez Piedra, D. (2014). Las mujeres británicas ante los cambios constitucionales en el Reino Unido, 1828-1832. Historia constitucional: Revista Electrónica de Historia Constitucional, 15, p. 439.