Análisis de fiabilidad y de la estructura factorial del Cuestionario de Convivencia Escolar entre Iguales: Un estudio transcultural

  1. John J. Ramírez-Leiton 1
  2. Eva M. Pérez-García 2
  3. Rosario Martínez-Arias 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
  2. 2 Instituto de Evaluación y Asesoramiento Educativo (IDEA)
Revista:
Revista de Educación de Puerto Rico (REduca)

ISSN: 2689-2944

Ano de publicación: 2011

Páxinas: 148-164

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista de Educación de Puerto Rico (REduca)

Resumo

This study examines the factorial invariance of a questionnaire developed by the Instituto de Evaluación y Asesoramiento Educativo (IDEA), to assess school environment from a student’s perspective. Data from four countries were analyzed (Argentina, México, Puerto Rico and Spain). Exploratory Factor Analysis and Tucker’s congruency coefficient showed structure invariance in a five factors’ model (i.e., atmosphere of order and rules, peer victimization, student-aggressor, teacher’s violence towards pupil, and disruptive behavior) for the four countries. Finally, the range of Cronbach Alpha coefficient was acceptable for each factor (0.641 to 0.879), noting that the lower values correspond to factors with the lowest item numbers.Cómo citar: Ramírez-Leiton, J. J., Martínez-Arias, R., & Pérez-García, E. M. (2011). Análisis de fiabilidad y de la estructura factorial del Cuestionario de Convivencia Escolar entre Iguales: Un estudio transcultural. Cuaderno de Investigación en la Educación, 26, 148-164. Recuperado a partir de https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/13322