Entre dos lucesla evolución de la escenografía

  1. Navarro de Zuvillaga, Javier
Revista:
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista del Grupo de Estudios del siglo XVIII

ISSN: 2173-0687

Ano de publicación: 2013

Título do exemplar: Teatro ilustrado y modernidad escénica

Número: 19

Páxinas: 253-279

Tipo: Artigo

DOI: 10.25267/CUAD_ILUS_ROMANT.2013.I19.14 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista del Grupo de Estudios del siglo XVIII

Resumo

Spanish xviiith century scenography struggles between the light of reason and the light of faith and evolves from frontal perspective to oblique perspective, being the later more in accordance with the Enlightenment idea of theater. The unique vanishing point of frontal perspective represents infinity and the view point is identified with the king's eye in courtly theater performances. The two vanishing points in oblique perspective blurs the identification of power with perspective as it places infinity out of the limits of the scene and makes scenography more available for everyone including actors. Also the height of the view point changes being lowered from the position of the king's eye so that spectators in the stalls were able to appreciate better the perspective scene (Bails). On the other hand scenography also struggles between sun light in the «corrales» and artificial light in the roofed theaters. Even in these ones the struggle is between footlights and reflectors. But above all scenography moves between the light of reason and the light that the illusion of theater stage radiates

Referencias bibliográficas

  • Algarotti, F. (1 7 62), Saggio sopra l ’opera in musica, Livorno.
  • Andioc, René (1988), «La novedad de Moratín», en Semana del Teatro Español. El teatro del siglo xviii, Madrid, Festival de Otoño, Consejería de Cultura, Comunidad de Madrid.
  • Armona y Murga, José Antonio (1988), Memorias cronológicas sobre el teatro en España, eds. Emilio Palacios Fernández, Joaquín Álvarez Barrientos y María del Carmen Sánchez García, Vitoria, Publicaciones de la Diputación Foral de Álava.
  • Bails, Benito (1776), Principios de Matemáticas, Madrid.
  • Bails, Benito (1783), Arquitectura Civil, en el tomo ix de Elementos de Matemáticas, Madrid.
  • D’Alembert (1758), Elements de Philosophie i, en Mélanges de Litérature, d ’Histoire et de Philosophie, Amsterdam.
  • Bibiena, Ferdinando (1732), Direzioni della prospettiva teorica corispondente a quelle dell ’Architettura. Istruzioni a’giovanni studenti...nella Accademia Clementina..., Bolonia.
  • Díez Borque, José María et al. (1988), Historia del teatro en España. Siglo xviii. Siglo xix, Madrid, Taurus.
  • Doménech Rico, Fernando (2007), Los Trufaldines y el Teatro de los Caños del Peral, Madrid, Fundamentos.
  • Fernández Moratin, Leandro (1838), Comedias, París, Librería Europea de Baudry.
  • Fernández Muñoz, Ángel Luis (1988), Arquitectura teatral en Madrid. Del corral de comedias al cinematógrafo, Madrid, Editorial El Avapiés.
  • Flórez Asensio, Mª Asunción (1998), «El Coliseo del Buen Retiro en el siglo xvii: teatro público y cortesano», Anales de Historia del Arte, 8, pp. 187-190.
  • Luzán, Ignacio de (1737), Poética, Zaragoza, Francisco Revilla.
  • Milizia, F. (1794), Trattato completo, formale e materiale del teatro, Pasquali, Venecia (traducción al español por D.J.F.O. con el nombre de «El Teatro», Madrid, 1789).
  • Morales Borrero, Consolación (1987), Fiestas Reales en el reinado de Fernando VI, Madrid, Editorial Patrimonio Nacional.
  • Muñoz Morillejo, J. (1923), Escenografía española, Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
  • Navarro de Zuvillaga, Javier (1996), Imágenes de la perspectiva, Madrid, Siruela.
  • Navarro de Zuvillaga, Javier (2000), Mirando a través. La perspectiva en las artes, Barcelona, Serbal.
  • Palomino de Castro y Velasco, Antonio Acisclo (1715-1724), El Museo Pictórico y Escala Optica, Madrid.
  • Peás Serrano, Pablo (1989), «Luis González Velásquez; pintor de la Corte de Madrid», en El Arte en las Cortes Europeas del siglo xviii, Madrid, Comunidad de Madrid.
  • Sentaurens, J. (1984), Seville et le théâtre, de la fin du Moyen Age à la fin du xviiéme siècle, Tálense, Presses Universitaires de Bourdeaux.
  • Shergold, N. D. (1989), Los corrales de comedias de Madrid: 1632-1745, Londres, Tamesis Books.
  • Vare y, J. E. y Shergold, N. D. (1987), Los arriendos de los corrales de comedias de Madrid: 1587-1719. Estudio y documentos, Londres, Tamesis Books.
  • Verdú Ruiz, Matilde (1989), «Transformaciones dieciochescas del Teatro del Buen Retiro», en El Arte en las Cortes Europeas del siglo xviii, Madrid, Publicaciones de la Comunidad de Madrid.
  • Veronese, A. (1762), Idea di un teatro, Vicenza.
  • Zapata, Teresa (1989), Villa de Madrid, año xxvii, ii, nº 100.