Transmodalización de un relato de viajesla Sierra Nevada de Eliseo Reclusde Carlos Enrique Lozano

  1. José-Luis García Barrientos 1
  1. 1 Consejo Superior de Investigaciones Científicas
    info

    Consejo Superior de Investigaciones Científicas

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02gfc7t72

Journal:
Anagnórisis: Revista de investigación teatral

ISSN: 2013-6986

Year of publication: 2020

Issue Title: A los fallecidos por la COVID-19

Issue: 21

Pages: 100-147

Type: Article

More publications in: Anagnórisis: Revista de investigación teatral

Abstract

This paper presents a case study of ̳transmodalization‘: from the narrative Viaje a la Sierra Nevada de Santa Marta (1861) by Elisée Reclus to the play La Sierra Nevada de Eliseo Reclus(2009), written and directed by the Colombian C. Enrique Lozano. The main operations involved in the mode change are personalization —in addition to synthesis and adaptation—in the first movement (narrative –drama); and personification —coupled with localization and presentification—in the second (text –staging). The operation studied in this essay forms the basis of most of the theatrical repertoire, which translates narrative material to the stage.

Bibliographic References

  • ARISTÓTELES, Poética, edición trilingüe por Valentín García Yebra, Madrid, Gredos, 1974, 542 págs.
  • CUARTAS, Juan Manuel, «La Nueva Granada, paraíso perdido. Reflexión a partir de Viaje a la Sierra Nevada de Santa Marta de Elisée Reclus», Thesaurus, Tomo LII, núms. 1, 2 y 3, 1997, 439-451.
  • GARCÍA BARRIENTOS, José-Luis, ―¿Teatro de viajes? Paradojas modales de un género literario‖, Revista de Literatura, LXXIII, 145, 2011, 35- 64. Anagnórisis B-16254-2011 ISSN 2013-6986
  • GARCÍA BARRIENTOS, José-Luis, Cómo se analiza una obra de teatro. Ensayo de método, Madrid, Síntesis, 2017a, 392 págs.
  • GARCÍA BARRIENTOS, José-Luis, Principios de dramatología. Drama y tiempo. Ciudad de México, Artezblai-Toma-Paso de Gato, 2017b, 316 págs.
  • GARCÍA BARRIENTOS, José-Luis, Drama y narración. Teatro clásico y actual en español, Madrid, Ediciones Complutense, 2017c, 246 págs.
  • GENETTE, Gérard, «Discours du récit. Essai de méthode», en Figures III, París, Seuil, 1972, 65-282.
  • GENETTE, Gérard, Nouveaux discours du récit, París, Seuil, 1983, 119 págs.
  • KAYSER, Wolfgang, Interpretación y análisis de la obra literaria, trad. M. D. Mouton y V. García Yebra, Madrid, Gredos, 4ª ed. revisada, 1981 (1948), 594 págs.
  • KIRBY, Michael, A Formalist Theatre, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 1987, 178 págs.
  • LEHMANN, Hans-Thies, Le théâtre postdramatique, trad. Philippe-Henri edru, París, L‘Arche, 2002 (1999), 320 págs.
  • LOZANO GUERRERO, Carlos Enrique, «La Sierra Nevada de Eliseo Reclus», en Carlos Enrique Lozano Guerrero. Teatro escogido 2006-2015, Bogotá D.C., Ministerio de Cultura, 2015 (2009a), 133-173.
  • LOZANO GUERRERO, Carlos Enrique, «La Sierra Nevada de Eliseo Reclus. Texto actores», inédito, copia del autor, 2009b, 43 págs.
  • LOZANO GUERRERO, Carlos Enrique, «Soplando las cenizas de Reclus», Gaceta, suplemento del diario El País Cali, copia del autor, 2009c.
  • LOZANO GUERRERO, Carlos Enrique, «Sobre la puesta en escena de La sierra Nevada de Eliseo Reclus», correo electrónico, 2020 (17/02).
  • LOZANO, Carlos Enrique y John Alex CASTILLO, «Tríptico en torno al trabajo actoral en La Sierra Nevada de Eliseo Reclus», Papel/Escena, Instituto Departamental de Bellas Artes de Cali [incompleto], 2009, copia del autor, 19 págs.
  • NAVIA HOYOS, Mateo, «Claves de la dramaturgia de Carlos Enrique Lozano», en J.-L. García Barrientos (dir.), Análisis de la dramaturgia colombiana actual, Madrid, Antígona, 2018, 253-272.
  • VIVIESCAS, Víctor, «Dramaturgia de la disolución. Prólogo», en C. E. Lozano Guerrero, Teatro escogido 2006-2015. Bogotá D.C., Ministerio de Cultura, 2015, 11-26.
  • RECLUS, Eliseo, Viaje a la Sierra Nevada de Santa Marta, Bogotá, Imprenta a cargo de Focion Mantilla, 1869 (1861a), 305 págs.
  • RECLUS, Eliseo, Viaje a la Sierra Nevada de Santa Marta, Bogotá, Ed. Cahur, Biblioteca popular de cultura colombiana, Tomo 112, 1947 (1861b), 137 págs.
  • STEINER, George, Presencias reales. ¿Hay algo en lo que decimos?, trad. Juan Gabriel López Guix, Barcelona, Destino, 1992 (1989), 290 págs.