Dramaturgia actual en español (Un proyecto de investigación)

  1. García Barrientos, José-Luis 1
  1. 1 Consejo Superior de Investigaciones Científicas
    info

    Consejo Superior de Investigaciones Científicas

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02gfc7t72

Revista:
Caracol

ISSN: 2317-9651 2178-1702

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: (jul-dic 2021) Dossier: El teatro en español del siglo XXI

Número: 22

Páxinas: 26-46

Tipo: Artigo

DOI: 10.11606/ISSN.2317-9651.I22P26-46 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Caracol

Resumo

In its first part, this article explains the research project “Análisis de la Dramaturgia Actual en Español” (ADAE), managed by the author on the last decade and financed by the Spanish Government in his ‘Plan Nacional de Investigación y Desarrollo’ (‘National Research and Development Plan’). From the results of the project, in the second part is traced a very broad outlook about the current dramaturgy in Spanish, that takes his focus on the delusion of newness about the Postdramatic Theater and the theatrical autofiction genre.

Referencias bibliográficas

  • Blanco, Sergio. Autoficciones. Madrid: Punto de Vista Ediciones, 2018a.
  • Blanco, Sergio. Autoficción. Una ingeniería del yo. Madrid: Punto de Vista Ediciones, 2018b.
  • Blanco, Sergio. Entrevista concedida a José-Luis García Barrientos. Madrid, 04 mar. 2018c. Correo electrónico.
  • Borges, Jorge Luis. “Magias parciales del «Quijote»”. In: Otras inquisiciones. Buenos Aires: Emecé, (1960) 1971, 65-69.
  • Carrera Garrido, Miguel. “Claves de la dramaturgia de Rodrigo García”. In: J.L. García Barrientos (dir.), Análisis de la dramaturgia española actual. Madrid: Antígona 2016, 200-222.
  • García Barrientos, José-Luis. Principios de dramatología. Drama y tiempo. Ciudad de México/Bilbao: Paso de Gato/Artezblai, 2017a.
  • García Barrientos, José-Luis. Cómo se analiza una obra de teatro. Ensayo de método. Madrid: Síntesis, 2017b.
  • García Barrientos, José-Luis. Drama y narración. Teatro clásico y actual en español. Madrid: Ediciones Complutense, 2017c.
  • García Barrientos, José-Luis (dir.). Análisis de la dramaturgia. Nueve obras y un método. Madrid: Fundamentos, 2009.
  • García Barrientos, José-Luis. Análisis de la dramaturgia cubana actual. La Habana: Alarcos, 2011 (Madrid: Antígona, 2016).
  • García Barrientos, José-Luis. Análisis de la dramaturgia argentina actual. Madrid: Antígona, 2015.
  • García Barrientos, José-Luis. Análisis de la dramaturgia española actual. Madrid: Antígona, 2016.
  • García Barrientos, José-Luis. Análisis de la dramaturgia colombiana actual. Madrid: Antígona, 2017a.
  • García Barrientos, José-Luis. Análisis de la dramaturgia venezolana actual. Madrid: Antígona, 2017b.
  • García Barrientos, José-Luis. Análisis de la dramaturgia costarricense actual. Madrid: Antígona, 2018a (Alajuela, Costa Rica, EUTM, 2019).
  • García Barrientos, José-Luis. Análisis de la dramaturgia uruguaya actual. Madrid: Antígona, 2018b.
  • García Barrientos, José-Luis. Análisis de la dramaturgia mexicana actual. Madrid: Antígona, 2019a.
  • García Barrientos, José-Luis. Análisis de la dramaturgia puertorriqueña actual. Madrid: Antígona, 2019b.
  • García Barrientos, José-Luis. Análisis de la dramaturgia chilena actual. Madrid: Antígona, 2020.
  • Lehmann, Hans-Thies. Le théâtre postdramatique. París: L’Arche, (1999) 2002.
  • Sanchis Sinisterra, José (2006). “Narraturgia: Un lapsus conceptual”. In: Paso de Gato. Revista mexicana de teatro, 26, 2006, 27-30.
  • Steiner, George. Presencias reales. ¿Hay algo en lo que decimos? Barcelona: Destino, (1989) 1991.