Formación de educadores en diversidad cultural

  1. Valentín Martínez-Otero Pérez 1
  1. 1 Facultad de Educación, Universidad Complutense de Madrid
Aldizkaria:
Crónica: revista científico profesional de la pedagogía y psicopedagogía

ISSN: 2445-2440

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakia: 6

Orrialdeak: 149-157

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Crónica: revista científico profesional de la pedagogía y psicopedagogía

Laburpena

This article addresses the training of educators in the field of cultural diversity and what is the perception of professionals about the daily multicultural reality in the institutions where they work. In this regard, different models of pedagogical approach to cultural diversity (assimilationist, compen- satory, multicultural and intercultural) are presented. From the methodological point of view, in the re- search carried out through a questionnaire designed ad hoc to know the perception of educators about training needs related to cultural diversity and inclusion, a mixed method is chosen, at a quantitative and qualitative time , through a complementary design of parallel phases (nested design) how-which. The questionnaire was applied to a total sample of 237 Brazilian teachers, made up of 58 men (24.5%) and 179 women (75.5%), from different educational levels. In general, it can be said that attention to cultural diversity occupies an important role in the educational activity of professionals. Educators, as a whole, are sensitive to cultural diversity and its promotion in institutions; however, the intercultural training received is insufficient. The results also reveal that there is little promotion of family participa- tion, that the available resources are scarce and that the intercultural and inclusive dimension in the curriculum lacks pedagogical systematization.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Citas Arroyo, M. A. (2013): “La educación intercultural: un camino hacia la inclusión educativa”, Revista de Educación Inclusiva, Vol. 6 (2), pp. 144-159.
  • Bernabé, M. M. (2012): “Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente”, Revista Educativa Hekademos, 11, pp. 67-76. http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/47898/081540.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Díez, E. J. (2014): “La práctica educativa intercultural en Secundaria”, Revista de Educación, 363, pp. 12-34. http://www.revistaeducacion.educacion.es/doi/363_168.pdf
  • Essomba, M. Á. (2006): Liderar Escuelas interculturales e inclusivas. Equipos directivos y profesorado ante la diversidad cultural y la inmigración, Barcelona, Graó.
  • Goenechea, C. (2008): ¿Es la formación del profesorado la clave de la educación intercultural?, Revista Española de Pedagogía, nº 239, pp. 119-136.
  • Leiva, J. J. (2012): “La formación en educación intercultural del profesorado y la comunidad educativa”, Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), número monográfico, pp. 8-31. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/1148/970
  • Montalvo, S. M. y Bravo, J. C. (2012): “La inclusión educativa del alumnado extranjero: una propuesta desde las competencias del educador social”, Tabanque, Revista pedagógica, 25, pp. 189?208. http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/8967/Tabanque-2012-25-LaInclusionEducativaDelAlumnadoExtranjero-4196729.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Peñaherrera, M. y Cobos, F. (2011): “Inclusión y currículo intercultural”, Revista Educación Inclusiva, vol. 4 (3), pp. 145-153.
  • Peñalva, A. (2009): “Análisis de la diversidad cultural en la legislación educativa española: un recorrido histórico”, Migraciones, 26, pp. 85-114. https://revistas.comillas.edu/index.php/revistamigraciones/article/view/1276/1090
  • Pereira, Z. (2011): “Los diseños de método mixto en la investigación en educación: una experiencia concreta”, Revista Electrónica Educare, Vol. XV, 1, pp. 15-29. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194118804003.pdf
  • Sánchez, M. (2018): “La intensificación del trabajo docente en tres países latinoamericanos”, Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, vol. 9 (1), pp. 4-27. https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.18175/vys9.1.2018.02
  • Valdés, R. A. (2018): “Liderazgo inclusivo: la importancia de los equipos directivos en el desarrollo de una cultura de la inclusión”, IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, vol. 9 (16), pp. 51-66. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/ie_rie_rediech/article/view/73