El malestar social a través de las nuevas tecnologíasTwitter como herramienta política
- Caldevilla Domínguez, David
- Rodríguez Terceño, José
- Barrientos-Báez, Almudena
ISSN: 1138-5820
Año de publicación: 2019
Número: 74
Páginas: 1264-1290
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Latina de Comunicación Social
Resumen
Introduction. The 15-M movement (also referred to as the Anti-austerity Movement, the Indignados Movement, and Take the Square), marked a turning point in the way of understanding politics at all levels in Spain. Even today, political party Podemos is considered to be the direct heir of this movement, which occupied the front-pages of newspapers around the world in the weeks following the demonstrations of 15 May 2011 and sent aftershocks across the globe. The power of the Spanish civil society was manifested in full force, turning aside from political parties and politicised groups. This revolution was made possible by online social networks, which allowed previous movements to unify into one. Thanks to today’s technology, social networks can be monitored to capture their importance in the genesis, development and maintenance of this popular movement. Methods and results. The study is based on the review of Twitter’s key indicators, such as the trending topics and hashtags, as well as the review of the birth of the movement and its main lines of work, based on the dissemination of its activity, rather than on a sociological or content analysis perspective. The conclusions are in line with those drew in previous research works, which have served as the statistical corpus to frame the data obtained through empirical methods that are not commonly used in the social sciences.
Referencias bibliográficas
- ANÓNIMO (12/06/2011). Periódico El País. http://politica.elpais.com/politica/2011/06/12/actualidad/1307897977_059122.html
- Caldevilla Domínguez, D. (2008). El nuevo modelo de comunicación a partir de las Redes Sociales y las TT.II.CC. Revista de Comunicación de la SEECI. 16, 115-145 http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2008.16.115-145
- Caldevilla Domínguez, D. (2014). Impacto de las TIC y lo 2.0: consecuencias para el sector de la comunicación. Revista de Comunicación de la SEECI. 35, 106-127 (22-08-2018) http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2014.35.106-127
- Calvo Gutiérrez, E. (2013). Wikiperiodismo o periodismo colaborativo: ¿tiene futuro? Revista de Comunicación de la SEECI. 32, 12-30 (1209-2018) http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2013.32.12-30
- Candón Mena, J. (2013 a). Toma la calle, toma las redes. Madrid: Creative Commons 2.0
- Candón Mena, J. (2013 b). Comunicación, Internet y democracia deliberativa en el 15M. Barcelona: Universidad Oberta de Catalunya.
- Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
- Castillo Esparcia, A., García Ponce, D. y Smolak Lozano, E. (2013). Movimientos sociales y estrategias de comunicación. El caso del 15M y de Occupy Wall Street. Estudios sobre el mensaje periodístico. http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/42508, 19(1), 71-89 (12-09-2018)
- Congosto, M. L. (2011a). BarriBlog. http://www.barriblog.com/2011/05/del-15-m-a-la-acampada-de-sol/ (12-09-2018)
- Congosto, M. L. (2011b). BarriBlog. http://www.barriblog.com/2011/05/evolucion-de-la-propagacion-del-15m-en-la-plaza-de-twitter/ (12-09-2018)
- DATANALYSIS15M (2013). https://datanalysis15m.wordpress.com/ (22-09-2018)
- EQUIPO BIFI (2011). http://www.gistain.net/el-bifi-de-la-universidad-de-zaragoza-estudia-las-redes-del-15m/ (22-09-2018)
- Fernández-Planells, A., Feixa-Pampols, C. & Figueroas-Maz, M. (2013). 15-M en España: diferencias y similitudes en las prácticas comunicativas con los movimientos previos. Última Década. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362013000200006 (12-09-2018)
- Ferreras Rodríguez, E. M. (2011). Redes Sociales y cambio social. Revista Telos. http://telos.fundaciontelefonica.com/url-direct/pdfgenerator?tipoContenido=articuloTelos&idContenido=2011102410330001&idioma=es (12-08-2018)
- Haro Barba, C. y Sampedro Blanco, V. (2011). Activismo político en Red: del Movimiento por la Vivienda Digna al 15-M. Revista Teknokultura. 8(2), 157-175 (22-08-2018) https://revistas.ucm.es/index.php/TEKN/article/view/48025
- Herrero-Gutiérrez, F. J., Álvarez-Nobell, A. y López-Ornelas, M. (2011): Revista Latina de Comunicación Social, en la red social Facebook, en Revista Latina de Comunicación Social, 66, 526548. https://www.researchgate.net/publication/277268816
- Hessel, S. (2010). ¡Indignaos! https://www.euroxpress.es/doc/__INDIGNAOS_.pdf (12-08-2018)
- Lévy, P. (2007). Cibercultura. La cultura en la sociedad digital. Barcelona: Antropos
- López Frías, C. (2014). La interrelación entre las Redes Sociales específicas de la comunicación científica y las Redes Sociales de uso general. Revista de Comunicación Vivat Academia. www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/569, 127, 103-116 (12-09-2018) http://dx.doi.org/10.15178/va.2014.127.103-116)
- Matellanes Lazo, M. (2011). Actitudes, comportamientos y usos de diferentes generaciones de usuarios en Internet. Revista de Comunicación Vivat Academia. 115, 1-29 (12-09-2018) https://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/158
- Orihuela, J. L. (2011). Mundo Twitter. Barcelona: Alienta Editorial.
- Ovejero, F. (2008). "¿Idiotas o ciudadanos?", en Claves de Razón Práctica, 184, Madrid: Progresa.
- Pastor Bermúdez, A. (2011). 15-M, Redes Sociales y Democracia. Crisoltic. http://www.crisoltic.com/2011/05/15m-redes-sociales-y-democracia.html (15-09-2018)
- Quevedo Redondo, R., Portalés-Oliva, M. y Berrocal Gonzalo, S. (2016): El uso de la imagen en Twitter durante la campaña electoral municipal de 2015 en España. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 85-107. https://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2016-1085
- Ríos, C. (2015). Cómo el #15-M cambió la información. Madrid: Libros.com.
- Sampedro Blanco, V. F. y Sánchez Duarte, J. M. (2011). Del 13-M al 15-M. Revista Razón y fe. https://www.ciberdemocracia.net/articulos/SAMPEDROSANCHEZ.pdf, julio-agosto, 99-105 (15-09-2018)
- Segado-Boj, F., Díaz-Campo, J. y Lloves-Sobrado, B. (2015): Líderes latinoamericanos en Twitter. Viejas costumbres para nuevos medios en tiempos de crisis políticas. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 156-173. https://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2015-1040
- Ruiz del Olmo, F. J. y Bustos Díaz, J. (2016): Del tweet a la fotografía, la evolución de la comunicación política en Twitter hacia la imagen. El caso del debate del estado de la nación en España (2015). Revista Latina de Comunicación Social, 71, 108-123. https://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2016-1086
- Sampedro Blanco, V. (2014). El cuarto poder en red. Por un periodismo (de código libre) libre. Madrid: Icaria Editorial.
- Toret, J. (2013). Tecnopolítica: la potencia de las multitudes conectadas. El sistema red 15-M, un nuevo paradigma de la política distribuida. Internet Interdisciplinary Institute. https://tecnopolitica.net/sites/default/files/1878-5799-3-PB%20(2).pdf (22-09-2018)
- Trivinho, E. (2011): Visibilidade mediática, melancolia do único e violência invisível na cibercultura. Matrizes, 2, 111-124. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=143018637007
- VV.AA. (2011). Wiki 15-M. https://es.wikipedia.org/wiki/Movimiento_15-M (22-09-2018)