Del “engaño de masas” de la teoría crítica al “vecindario indefinido” de Bauman

  1. Núñez Ladevéze, Luis
  2. Vázquez Barrio, Tamara
  3. Álvarez de Mon Pan de Soraluce, Ignacio 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Año de publicación: 2019

Número: 74

Páginas: 1114-1131

Tipo: Artículo

DOI: 10.4185/RLCS-2019-1374-57 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista Latina de Comunicación Social

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Introduction. Contrary to the attribution to the communicative progress of a politically democratizing imperative, Bauman, in his posthumous Retrotopia, describes the Internet as an individualistic flow of expansive self-reproduction that forms a “global undefined neighbourhood" of “voluntary servitude”. Method. Phenomenological analysis of Bauman's diagnosis by reviewing his works. Once the perspective of the "undefined neighbourhood was adopted", an examination was conducted on whether the trends of the Internet can be interpreted as egalitarian mass consumerism or as an imperatively democratizing force. Results. The proposal that the interindividual global communication network creates a widespread "voluntary servitude" deserves to be considered in empirical research projects as a testable hypothesis. Discussion. The ecumenical network of prosumers that constitutes the "undefined neighbourhood" in liquid globalization needs to be visible in all social spheres as well as in the market. Conclusions. The condition for establishing a relationship between critical and empirical theory is circular: it requires describing "visibility" by quantitative means as the sum of individual choices.

Referencias bibliográficas

  • Adorno, T. W. y Horkheimer, M. (1969, 1944): Dialéctica del iluminismo (Dialectic of Illuminism). Buenos Aires: Sudamericana.
  • Adorno, T. W. y Horkheimer, M. (1998): Dialéctica de la ilustración. Fragmentos filosóficos (Dialectic of Enlightenment. Philosophical Fragments). Madrid: Trotta.
  • Arias Maldonado, M. (2016): La democracia sentimental: política y emociones en el siglo XXI (Sentimental Democracy: Politics and Emotions in the 21st. Century). Barcelona: Página Indómita.
  • Baudrillard, J. (2014): La sociedad de consuno. Sus mitos, sus estructuras (The Consumer Society. Its myths and structures). Madrid: Espasa-Siglo XXI.
  • Bauman, Z. (2001-1997): La posmodernidad y sus descontentos. Madrid: Akal.
  • Bauman, Z. (2003-2000): Modernidad líquida (Liquid Modernity). México: FCE.
  • Bauman, Z. (2005-1993) Ética postmoderna. México: Siglo XXI.
  • Bauman, Z. (2005-2003) Amor lìquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. México: FCE.
  • Bauman, Z. (2007). Tiempos líquidos. Vivir en una época de incertidumbre. Barcelona: Tusquets.
  • Bauman, Z. (2009) El arte de la vida (The art of life). Barcelona: Paidós.
  • Bauman, Z. (2010-2008): Mundo consumo. ¿Ética del individuo en la aldea global (Does Ethics Have a Chance in a World of Consumers?). Barcelona: Paidós.
  • Bauman, Z. (2014) ¿La riqueza de unos pocos nos beneficia a todos? (Does The Richness Of The Few Benefit Us All?). Barcelona: Espasa-Paidós.
  • Bauman, Z. (2017). Retrotopía (Retrotopia). Barcelona: Espasa-Paidós.
  • Bauman, Z. y Bordoni, C. (2016): Estado de crisis (State of Crisis). Barcelona: Planeta-Paidós.
  • Bauman, Z. y Lyon, D. (2014): Vigilancia líquida (LiquidSurveillance). Barcelona: Planeta-Espasa.
  • Becker, T. L. (1984): “Electronic communications may permit direct democracy on a larger scal” Governance IC#7. Reproducido en 1997, Context Institute, http://bit.ly/2qmNGjp
  • Castells, M. (2009): Comunicación y poder (Communication Power). Madrid: Alianza Editorial.
  • Derrida, J. (1975): La diseminación (Dissemination). Madrid: Fundamentos
  • Enzensberger, H. (1972): Elementos para una teoría de los medios de comunicación (Constituents of a Theory of the Media). Barcelona: Anagrama.
  • Foucault, M. (2003): La arqueología del saber. México: siglo XXI.
  • Habermas, J. (1999-1987): Teoría de la acción comunicativa I y II (Theory of Communicative Action I & II). Madrid: Santillana.
  • Hindman, M. (2009): The Myth of the Digital Democracy. Princeton Univ. Press.
  • Horkheimer, M. (1973): Crítica de la razón instrumental (Critique of instrumental reason). Buenos Aires: Sur.
  • Jenkins, H. (2008): Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación (Convergence Culture: Where Old and New Media Collide). Barcelona: Paidós.
  • Johnson, S. (2013): Futuro perfecto. Sobre el progreso en la era de las redes (Future Perfect: The Case For Progress In A Networked Age). Madrid: Turner.
  • Katz, E. y Lazarsfeld, P. (1979-1955): Influencia personal (Personal Influence). Barcelona: Hispanoeuropea.
  • Lasswell, H. (1985-1948):” Estructura y función de la comunicación” (The structure and function of communicatin 1987 in society). En VV. AA., Sociología de la comunicación de masas (Moragas, M. Ed. Sociology of Mass Communication), (pp. 50-69). Barcelona: Gili.
  • Lazarsfeld, P. y Merton, R. (1977-1948): “Comunicación de masas, gustos populares y acción social organizada” (Mass communication, popular taste, and organized social action). En VV. AA., Sociología de la comunicación de masas (Sociology of Mass Communication) (Moragas, M. ed), (pp. 137-157). Barcelona: G. Gili.
  • Mason, P. (2016): Postcapitalismo. Hacia un nuevo futuro (PostCapitalism: A Guide to our Future). Barcelona: Paidós
  • McLuhan, M. (1996-1964): Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano (Understanding Media. The extensions of man). Barcelona: Paidós.
  • Núñez Ladevéze, L. (2012): “Sobre la ambivalencia del medio de comunicación” (On the ambivalence of media). En McCombs, M. y Martín Algarra, M. (Coords.) Communication and social life. Pamplona: Eunsa.
  • Núñez Ladevéze, L. y Irisarri, J. A. (2015): “Industria cultural y redes sociales: continuidades del cambio en España” (Cultural Industry and Social Networks: continuities of change in Spain). Estudios sobre el mensaje periodístico, 21(1), pp. 471 a 490.
  • Núñez Ladevéze, L., Núñez Canal, M. y Irisarri, J. A. (2018): “Pautas de integración cultural y política de la sociedad de medios masivos en la sociedad red”. Revista Latina de Comunicación Social, 73, pp. 184-207. https://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018-1252
  • Núñez Ladevéze, L., Torrecillas, T. y Vázquez, T. (2018): “La influencia de las redes sociales en la participación política en España”, en Aznar, H. Valencia: Tirant.
  • Núñez Ladevéze, L., Torrecillas, T y Irisarri, J. A. (2019): “Audiencias y redes: pautas de consumo de industria cultural en España”. Estudios sobre el mensaje periodístico, 25(1), pp. 421-441.
  • Rifkin, J. (2010): La civilización empática. La carrera hacia una conciencia global en un mundo en crisis (The Empathic Civilization: The Race to Global Consciousness in a World in Crisis). Barcelona: Paidós.
  • Thompson, J. B. (1998): Los medios y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación (The Media and Modernity: A Social Theory of the Media). Barcelona: Paidós.