Teoría del framing y protoperiodismo. Estudio de los atributos asociados a la figura de Magallanes en los diarios de Pigafetta y Francisco Albo

  1. Varona Aramburu, David
  2. Pérez-Escolar, Marta
  3. Sánchez Muñoz, Gema
Zeitschrift:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 74

Seiten: 734-747

Art: Artikel

DOI: 10.4185/RLCS-2019-1354 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista Latina de Comunicación Social

Zusammenfassung

Introduction: This research is focused on analyzing the main features and attributes of Magallanes during the circumnavigation of the globe according to Pigafetta’s and Francisco Albo diaries. Methods: The study has develop a framing analysis as a qualitative methodology in order to examine the information that Pigafetta and Francisco Albo published on their diaries. Results: The main results shows that the frame «hero» has been the most used by Pigafetta. On the other hand, the frame «travel» was the most used by Francisco Albo. Discussion and conclusions: Frames and attributes influence on how public opinion understand and appreciate the figure of Magallanes: Pigafetta’s diary deified the profile of Magallanes, but Francisco Albo’s diary tends to miss out any detail about the figure of this Portuguese navigator and puts his achievements into the background.

Bibliographische Referenzen

  • Armillas Vicente, J. A. (2007): “Descubrimiento y contacto con otros mundos”, en VVAA, Historia Moderna Universal (Coord., A Floristán Imízcoz). Barcelona: Ariel.
  • Bravo García, E. (2015): “La construcción de estereotipos en las crónicas de Indias”. Politeja: Journal of the Faculty of International and Political Studies of the Jagiellonian University, 38, pp. 97-114.
  • Barros Arana, D. (1830). Vida i viajes de Hernando de Magallanes. Santiago de Chile: Imprenta Nacional
  • Brüggemann, M. & D’Angelo, P, (2018): “Defragmenting News Framing Research: Reconciling Generic and Issue-Specific Frames”, en VVAA, Doing News Framing Analysis II (Editor P D’Angelo). Nueva York: Routledge
  • Busby, E., Flynn, D. J. & Druckman, J. N. (2018): “Studying Framing Effects on Political Preferences. Existing Research and Lingering Questions”, en VV AA, Doing News Framing Analysis II (Editor P D’Angelo). Nueva York: Routledge.
  • Campbell, J. (1949): The Hero with a Thousand Faces. Princeton: Princeton University Press
  • Castellar, E. (1988): Historia del descubrimiento de América. Sevilla: Edisur S.C.A.
  • Cattan, M. (2018): “Fernando de Magallanes: la creación del mito del héroe”. Hipogrifo, 6(1), pp. 535-553.
  • D’Angelo, P. (2002): “News framing as a multiparadigmatic research program: a response to Entman”, Journal of Communication, 4(52), pp.870-888.
  • Del-Río, O. & Velázquez, T. (2005): “Planificación de la investigación en Comunicación: fases del proceso”, en VVAA, Investigar en Comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en Comunicación (Coord., Berganza Conde, M. R. & Ruiz San Román, J. A.). Madrid: McGraw Hill.
  • Cuesta Domingo, M. (2007): “Los cronistas oficiales de Indias. De López de Velasco a Céspedes del Castillo”.Revista Complutense de Historia de América, 33, pp.115-150.
  • Entman, R. M. (1993): “Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm”. Journal of Communication, 43(4), pp. 51-58.
  • Gandy, O. H. & Grant, A. E. (2001): Framing Public Life. Mahwah. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum
  • Goffman, E. (1974): Frame analysis. Los marcos de la experiencia. Madrid: CIS.
  • Igartua, J. J. & Humanes, M. L. (2004). Teoría e investigación en comunicación social. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Flores, M. A. (2013): “Un mito del Estrecho de Magallanes”, en VVAA, El mar en la historia y en la cultura (Eds. Morgado, A. & Rodríguez, J.). Cádiz: Universidad de Cádiz.
  • López Rabadán, P. (2010): “Nuevas vías para el estudio del framing periodístico. La noción de estrategia de encuadre”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 16, pp. 235-258
  • Matthes, J. & Kohting, M. (2008): “The content analysis of media frames: toward improving reliability and validity”, Journal of Communication, 2(58), pp.258-279.
  • Miller, M. M. & Riechert, B. P. (2001): “The spiral of opportunity and frame resonance. Mapping the issue cycle in news and public discourse”, en VVAA, Do the media govern? Politicians, voter and reporters in America (Eds. Reese, S.D., Gandy, O. H. & Grant, A. E.). California: Sage
  • Puerta, A. (2011): “El periodismo narrativo o una manera de dejar huella de una sociedad en una época”. Anagramas: Rumbos y Sentidos de La Comunicación, 9(18), pp.47–60.
  • Raglan, F. R. S. (1936): The Hero. A Study in Tradition, Myth, and Drama. Westport: Greenwood Press
  • Rumeu de Armas, A. (1971): “Cristóbal Colón, cronista de las expediciones atlánticas”. Anuario de Estudios Atlánticos 1(17), pp.533-560.
  • Ruiz Astiz, J. (2015): “Negocio editorial y protoperiodismo en Navarra: estudio de la relación de sucesos impresa”. Príncipe de Viana, 76(262), pp, 619–634.
  • Sádaba, T. (2001): “Origen, aplicación y límites de la “teoría del encuadre” (framing) en comunicación”. Communication & Society, 14(2).
  • Soler, I. (2015): El sueño del Rey. Viajes y mesianismo en el Renacimiento peninsular. Acantilado: Barcelona.
  • Takeshita, T. (1997): “Exploring the media's roles in defining reality: from issue-agenda setting to atrribute-agenda setting”, en VVAA, Communication and Democracy. Exploring The Intellectual frontiers in Agenda-Setting Theory (Eds. Maxwell, M., Shaw, D. L. & Weaver, D.). Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Tewksbury, D. & Scheufele, D. A. (2007): “Special Issue on Framing, Agenda Setting, & Priming: Agendas for Theory and Research”, Journal of Communication, 1(57), pp.9-173.
  • Varona, D. & Herrero-Diz, P. (2018): “Verdad y propaganda en el legado escrito de la primera vuelta al mundo”. Revista de Occidente, 440, pp.7-16.
  • Vicente, M. & López, P. (2009): “Resultados de la investigación sobre framing: sólido avance internacional y arranque de la especialidad en España”, Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 26(14), pp.13-34.
  • Zweig, S. (1945): Magallanes. Editorial Juventud: Barcelona.