Female monstrosity and franco’s dictatorshipThe catholic spinster in una vela para el diablo

  1. Tiburcio Moreno, Erika 1
  1. 1 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

Zeitschrift:
Estudios humanísticos. Filología

ISSN: 0213-1392 2444-023X

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: Aproximaciones a lo monstruoso y lo femenino: de lo "humano" a lo "posthumano"

Nummer: 43

Seiten: 21-38

Art: Artikel

DOI: 10.18002/EHF.V0I43.7035 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Estudios humanísticos. Filología

Zusammenfassung

This article analyses the film Una vela para el diablo, produced by Eugenio Martín and released in 1973. The aim is to relate the film’s female monster to the conflicts around modernization that started in Spain in the 1960s. It shows the persistent conflicts that permeated the last years of Franco’s dictatorship, especially those surrounding repression and sexual liberation, as well as the reactionary response of a government that refused to accept the social changes.

Bibliographische Referenzen

  • AA.DD. ([1995] 2017): Historia del cine español, Madrid, Cátedra.
  • Aguilar, C. (1999): “Introducción. Fantasía española: negra sangre caliente”, en C. Aguiler (coord.) (1999) Cine fantástico y de terror español, 1900-1983, Donostia. Donostia Kultura, Semana de Cine Fantástico y de Terror: 11-69.
  • Aguilar, C. and Haas, A. (2015): Eugenio Martín. Un autor para todos los géneros, Bilbao, Quatermass.
  • Aldana Reyes, X. (2017): Spanish Gothic. National Identity, Collaboration and Cultural Adaptation, London, Palgrave Macmillan.
  • Aliaj, O. (2013): “Perspectivas del honor y la honra aplicadas a la mujer española en la época de Franco” https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/13818 (Consultado el 15 de febrero de 2021).
  • Casanova, J. and De Gil Andrés, C. (2014): Twentieth-Century Spain, Cambridge, Cambridge University Press.
  • Creed, B. ([1993] 2007): The Monstrous-Feminine. Film, Feminism, Psychoanalysis, Nueva York, Routledge.
  • De Febo, G. (2002): Ritos de guerra y de victoria en la España Franquista, Bilbao, Desclée de Brouwer.
  • Dyer, R. and Vincendeau. G. (1992): “Introduction”, en R. Dyer and G. Vincendau (eds.) (1992) Popular European Cinema, Londres, Routledge: 1-14.
  • García Fernández, E. C. and Cordero Domínguez, A. (2017): “Sangre y sexo en el cine de terror español (1960-1975)” https://revistas.uma.es/index.php/fotocinema/article/view/3496/3199 (Consultado el 20 de abril de 2021).
  • Gracia García, J. and Ruiz Carnicer, M. A. (2001): La España de Franco (1939-1975). Cultura y vida cotidiana, Madrid, Síntesis https://cutt.ly/lEdR1hm (consultado el 20 de septiembre de 2021).
  • Higueras Flores, R. (2017): “La visión inhóspita de España en el cine de terror nacional: el caso de Una vela para el diablo (Eugenio Martín, 1973)”, en A. del Rey Reguillo (ed.) Viajes de cine. El relato del turismo en el cine hispánico, Valencia, Tirant Lo Blanc: 205-222. https://eprints.ucm.es/id/eprint/44054/1/Visi%C3%B3n%20inh%C3%B3spita.pdf (Consultado el 30 de diciembre de 2020).
  • Ignaciuk, A. and Ortiz Gómez, T. (2019): Anticoncepción, mujeres y género. La ‘píldora’ en España y Polonia, Madrid, Catarata https://cutt.ly/pEjN0lY (consultado el 16 de abril de 2021).
  • Lázaro-Reboll, A. (2012): Spanish Horror Film, Edimburgo, Edinburgh University Press.
  • Moradiellos García, E. (2000): La España de Franco (1939-1975). Política y sociedad, Madrid, Síntesis.
  • Morcillo Gómez, A. (2015): En cuerpo y alma: ser mujer en tiempos de Franco, Madrid, Siglo XXI.
  • Olney, I. (2013): Euro horror: Classic European horror cinema in Contemporary American culture, Bloomington, Indiana University Press.
  • Pedraza, P. (2004): Espectra. Descenso a las criptas de la literatura y el cine, Madrid, Valdemar.
  • Peinado Rodríguez, M. (2016): “"Las mujercitas" del franquismo: cómo enseñar y aprender un modelo de feminidad (1936-1960)” http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2016000100281&lng=es&tlng=es (Consultado el 18 de febrero de 2021).
  • Pellejero Martínez, C. (2006): “Estadísticas históricas sobre el turismo en Andalucía. Siglo XX” https://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia/historicas/turismo/ehturismo.pdf (Consultado en 20 de marzo de 2021).
  • Poole, S. C. (2011): “Introduction: The Bloody Chords of Memory”, en W. S. Poole (2011) Monsters in America: Our Historical Obsession with the Hideous and the Haunting, Wacko, Baylor University Press: 1-26.
  • Pulido, J. (2012): La década de oro del cine español, 1967-1976, Madrid, T&B Editores.
  • Rodríguez Barreiro, O. (2018): “The Franco Dictatorship, 1939-1975”, en A. Shubert and J. Álvarez Junco (eds.) (2018) The History of Modern Spain. Chronologies, Themes, Individuals, Londres and Nueva York, Bloomsbury: 97-112.
  • Román Ruiz, G. (2020): “«Custodios de la moral». Control socio-moral y sanción popular en el mundo rural altoandaluz tras la posguerra” https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/107530/1/Pasado-y-Memoria_21_05.pdf (Consultado el 22 de febrero de 2021).
  • Romo Parra, C. (2005): “El desorden de la identidad persistente. Cambio social y estatus de la mujer en la España desarrollista” https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2469503 (Consultado el 15 de marzo de 2021).
  • Ruiz Franco, R. (2008): “Mujer y sociedad durante el franquismo”, en R.M. Capel (dir.) (2008) Cien años trabajando por la igualdad, Madrid, Instituto de la Mujer: 151-166.
  • Sala, A. (2010): “¿Cine gótico español? Un viaje a las mazmorras del subdesarrollo y otros infiernos?”, en Antonio J. Navarro (ed.) (2010) Pesadillas en la oscuridad. El cine de terror gótico, Madrid, Valdemar: 319-350.
  • Schlegel, N. G. (2015): Sex, Sadism, Spain and Cinema. The Spanish Horror Film, Londres, Rowman & Littlefield.
  • Twitchell, J. B. (1985): Dreadful Pleasures. An Anatomy of Modern Horror, Nueva York, Oxford University Press.
  • Ysàs, P. (2004): Disidencia y subversión. La lucha del régimen franquista por su supervivencia, 1960-1975, Barcelona, Crítica.