La historia reciente de Chile en tres series de ficción televisivaUn análisis temático y audiovisual

  1. Mateos-Pérez, Javier
  2. Ochoa, Gloria
  3. Valdivia, Andrea
Revista:
Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

ISSN: 0211-2175 2340-5236

Any de publicació: 2017

Número: 57

Pàgines: 15-28

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/ANALISI.3107 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

Altres publicacions en: Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

Resum

En els darrers deu anys s’ha produït un canvi significatiu a la televisió xilena basat en la producció i emissió de sèries de ficció nacionals. Los 80, Los archivos del Cardenal i El reemplazante són produccions audiovisuals destacades d’aquest fenomen. Aquestes sèries, a través de les quals podem conèixer, en part, la història de Xile dels últims quaranta anys, han destacat pel reconeixement de la qualitat artística, els alts índexs d’audiència i el debat social que han suscitat.En aquest article s’analitzen les tres sèries des de la perspectiva del contingut i l’audiovisual. Aquestes ficcions configuren un període històric a través de tres temàtiques diferents: la vida en dictadura, la violació dels drets humans i la desigualtat social enunciada en l’actual crisi de l’educació.Els resultats permeten observar que aquestes sèries van més enllà de l’entreteniment i proposen en els arguments temes complexos i controvertits per a la societat xilena. La proposta audiovisual es construeix buscant la versemblança del relat a través de la posada en escena, l’ús d’imatges d’arxiu o la captació del so directe, entre altres recursos formals.

Informació de finançament

Este artículo presenta parte de los resultados de la investigación en curso: «La representación de la historia reciente de Chile en las series de ficción nacionales de máxima audiencia y su recepción en el público juvenil», Fondecyt Regular, 1150562 (2015-2018).

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • ANTEZANA, L. (2015). Las imágenes de la discordia. La dictadura chilena en series televisivas de ficción. Buenos Aires: Clacso.
  • ANTEZANA, L.; MATEOS-PÉREZ, J. (2017). «Construcción de memoria: la dictadura a través de la ficción televisiva en Chile». Historia Crítica (en prensa).
  • AUMONT, J.; MICHEL, M. (1990). Análisis del film. Buenos Aires: Paidós.
  • CASTILLO, A. M.; SIMELIO, N.; RUIZ, M. J. (2012). «La reconstrucción del pasado reciente a través de la narrativa televisiva. Estudio comparativo de los casos de Chile y España», Revista Comunicación, 1 (10), 666-681.
  • CÁRDENAS, C. (2012). «¿Cómo es representado el pasado reciente chileno en dos modos semióticos? Reconstrucción de la memoria en Historia del siglo XX chileno y Los archivos del Cardenal». Revista Comunicación, 1 (10), 653-665.
  • CASETTI, F.; DI CHIO, F. (1999). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.
  • CHAMORRO, M. A. (2014). «Historia y ficción: un debate que no acaba para comprender la realidad». Comunicación y Medios, 29, 143-155. <https://doi.org/10.5354/0719-1529.2014.29928>
  • CHAMORRO, M. A. (2016). «Tratamiento del recuerdo en las plataformas digitales como efecto del visionado de series de ficción histórica. El caso de España y Chile en la pantalla visual y digital». En: M. FRANCÉS; G. OROZCO (ed.). Nuevos modelos mediáticos: diversidad, usuarios y ventanas. Madrid: Síntesis.
  • CRUZ, M. (ed.). (2002). Hacia dónde va el pasado. El porvenir de la memoria en el mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós. En: E. YESTE (2009). «Los medios revisitando el pasado: los límites de la memoria». Anàlisi, 38, 71-80.
  • EDGERTON, G. (2001). «Television as Historian. A different kind of history altogether». En: G. EDGERTON; G.; P. ROLLINS. (eds.). (2001). Television Histories. Shaping Collective Memory in the Media Age. Lexinton: Kentucky University Press.
  • FUENTEALBA, R. (2013). «Culture and power in Santiago’s imaginaries: Politics and representation in El reemplazante». Final Degree of MSc in Human Geography: Society and Space. Universidad de Bristol: School of Geographical Sciences.
  • GALÁN, E. (2007). «Las huellas del tiempo del autor en el discurso televisivo de la posguerra española». Razón y Palabra. <http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n56/egalan.html> [Fecha de consulta: 22/04/17].
  • MATEOS-PÉREZ, J.; OCHOA, G. (2016). «Contenido y representación de género en tres series de televisión chilenas de ficción (2008-2014)». Cuadernos.info, 39, 55-66. <https://doi.org/10.7764/cdi.39.832>
  • MONTERO, J.; PAZ, M. A. (2013). «Historia audiovisual para una sociedad audiovisual». Historia Crítica, 49, 159-183. <https://doi.org/10.7440/HISTCRIT49.2013.08>
  • RUEDA, J. C. (2009): «¿Reescribiendo la Historia?: Una panorámica de la ficción histórica televisiva española reciente». Alpha, 29, 85-104.
  • RUEDA, J. C.; CORONADO, C. (2010). «La codificación televisiva del franquismo: de la historia del entretenimiento a la historia como entretenimiento». Historia Crítica, 40, 170-195.
  • SCHLOTTERBECK, M. E. (2014). «Actos televisados: el Chile de la dictadura visto por el Chile del bicentenario». A Contracorriente. Una revista de historia social y literatura de América latina, 12 (1), 136-157.