El directo con señal móvil en programas informativos de televisión generalistaEl caso de Espejo Público de Antena 3

  1. Saida Santana Mahmut 1
  2. Vicente Sanz de León 2
  1. 1 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

ISSN: 1696-019X

Year of publication: 2022

Issue: 34

Pages: 55-77

Type: Article

DOI: 10.31921/DOXACOM.N34A898 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

Abstract

This article aims to formally and technically analyse live remote television broadcasts using a mobile signal, since it is an aspect that we believe will ensure the future viability of television. Methodology: using quantitative and qualitative techniques, we have analysed the live remote connections over a week’s Espejo Público newsmagazine television programs, identifying an initial variable regarding their duration. A second variable focuses on the audiovisual narrative and its formal characteristics when broadcasting. We have conducted in-depth interviews with the program’s director and producer. Results and conclusions: The use of the mobile live remote connections has been progressively adopted over the past ten years, streamlining production, expanding locations, ranging further afield and with most television channels including it in their production systems, particularly in the case of current affairs news programs. Following an analysis of live remote connections, from an informative, journalistic and audiovisual standpoint, we conclude that most of the live connections that take place on Espejo Público comply with the essence of live television, they provide live reporting of the news and are in ‘real-time’.

Bibliographic References

  • Barroso, J. (1996). Realización de los géneros televisivos. Madrid. Síntesis.
  • Cebrián Herreros, M. (1978) Introducción al lenguaje de la televisión. Madrid. Pirámide.
  • Cebrián Herreros, M. (1992). Géneros informativos audiovisuales. Madrid. Ciencia 3 Distribución S.A.
  • De Lara, A., Arias, F., Carvajal, M., & García, J. A. (2015). Ranking de innovación periodística 2014 en España. Selección y análisis de 25 iniciativas. El Profesional de la Información, 24 (3), 235-245. 10.3145/epi.2015.may.02
  • De Miguel, R. (2015). La observación sistemática y participante. En: María Rosa Berganza & Luis San Román, Investigar en comunicación (277-293). Madrid. McGraw-Hill.
  • García-Avilés, J. A., Carvajal, M. & Comín, M. (2016). Cómo innovar en periodismo. Entrevistas a 27 profesionales. Diego Marín. Obtenido de: https://www.researchgate.net/publication/312187586_Como_innovar_en_Periodismo_Entrevistas_a_27_profesionales
  • González Requena, J. (1988). El discurso televisivo: espectáculo de la posmodernidad. Madrid. Cátedra.
  • LiveU (2020). Sitio. https://www.liveu.tv/liveu-news/press-releases/291-2020/cartier-queen-s-cup-2020-polo-tournament-is-the-first-multi-camera-sports-production-using-liveu%E2%80%99s-lu800
  • Lozano Rendón, J. (2004). Espectacularización de la información en noticieros televisivos de Canadá, Estados Unidos y México. Diálogo Político. 21 (1), 101-116.
  • Marín, C. Periodismo audiovisual: información, entretenimiento y tecnologías multimedia. Gedisa. Sitio. https://elibro.net/en/ereader/nebrija/61119?page=91
  • Mateos, C. (2013). El directo ético y el directo patético en los informativos de televisión. El Estado del Periodismo: Desafíos en el Siglo de la Comunicación. Comunicación y Medios (n. 28), 61-79. ISSN 0719-152. Obtenido de: https://enfoqueseducacionales.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/29700/32118
  • Maniewicz, M. (2-2019). Integración de las comunicaciones por satélite en el ecosistema 5G. ITUNewsMAGAZINE. (núm.2) 4-7. Obtenido de: https://www.itu.int/en/itunews/Documents/2019/2019-02/2019_ITUNews02-es.pdf
  • Mayoral, J; Sapag, P; Huerta, A & Díez F. J. (2008). Redacción periodística en televisión. Madrid. Síntesis.
  • Millerson, G. (1991). Técnicas de realización y producción en televisión. Madrid. IORTV.
  • Premios Ondas (2019). Obtenido de: https://www.premiosondas.com/historia_2019-2010-10.php
  • Premio Iris al mejor programa de actualidad en 2014 (Antena 3, 2020). Obtenido de: https://www.antena3.com/objetivotv/actualidad/espana/espejo-publico-recoge-premio-iris-mejor-programa-actualidad_20140611578fbda54beb2898948f7dcc.html
  • Santana, S. y Sanz, V. (15 de octubre de 2021). Entrevista a Nuria Donate, productora de Espejo Público realizada por Saida Santana Mahmut y Vicente Sanz de León, 15 noviembre 2020. Saidasantanacreaciones. https://tinyurl.com/4ezwbj3v
  • Santana, S. y Sanz, V. (15 de octubre de 2021). Entrevista a Araceli Infante Castellanos, directora de Espejo Público realizada por Saida Santana Mahmut y Vicente Sanz de León, 15 noviembre 2020. Saidasantanacreaciones. https://tinyurl.com/4rmcakxa