El lenguaje de la ciudad postpostmoderna: la Nueva Nueva York de "Futurama"
- Moreno Serrano, Fernando Ángel
- Palibrk, Ivana
ISSN: 1989-4015
Año de publicación: 2012
Volumen: 4
Número: 1
Páginas: 105-122
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Ángulo Recto: Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural
Resumen
In order to exemplify the literary functioning of the prospective fiction, television series Futurama is chosen, and more precisely the city of New New York, which represents the parody of the real New York and therefore the parody of every big occidental city. The functioning of the parody of the prospective city is being analyzed starting from the theories of Viktor Shklovsky, Walter Mignolo and Paul Ricoeur, which are related to the metaphorization and the processes of defamiliarization and semantization. Starting from these theoretic principles the city in general and especially its urban elements are analyzed. Each of the main characters is used as a representative of these elements based on its relations to the city itself.
Referencias bibliográficas
- ASIMOV, Isaac (1941): “Razón”, en Los robots, pp. 216-233. Barcelona: Martínez Roca, 1982.
- BAUDRILLARD, Jean; y MORIN, Edgar (2003): La violencia del mundo. Barcelona: Paidós, 2004.
- CARRIÓN, Jorge (2011): Teleshakespeare. Madrid: Errata Naturae.
- CASCAJOSA VIRINO, Concepción Carmen (2007): La caja lista: Televisión norteamericana de culto. Barcelona: Laertes.
- EISNER, Will (1981-1986): Nueva York: La vida en la gran ciudad. Barcelona: Norma, 2008.
- FERNÁNDEZ FOLGUEIRAS, Erea (2012): Poética del fragmento: Aproximación a la experiencia del sentido en La Vie mode d’emploi de Georges Perec. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
- GARCÍA LORCA, Cabeza de Federico (3000): Poeta en Nueva Nueva York. Groening: Sprinfield.
- LOZANO MIJARES, María del Pilar (2007): La novela española posmoderna. Madrid: Arco/Libros.
- MIGNOLO, Walter (1981): “Semantización de la ficción literaria”. Disposición, vol. 15-16, pp. 85-127.
- MORENO, Fernando Ángel (2010): Teoría de la literatura de ciencia ficción: Poética y retórica de lo prospectivo. Vitoria: Portal Editions.
- MORENO, Fernando Ángel (2011a): “El monstruo prospectivo: El otro desde la ciencia ficción”. Signa: Revista de la asociación española de semiótica, núm. 20, pp. 471-496.
- MORENO, Fernando Ángel (2011b): “Sutileza de la razón cínica: el lenguaje narrativo de Mad Men”, en J. Requena y C. Cascajosa (eds.), Mad Men: reyes de la Avenida Madison. Madrid: Capitán Swing.
- MORENO, Fernando Ángel; y PALIBRK, Ivana (2011): “La ciudad prospectiva” [en línea]. Ángulo Recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural, vol. 3, núm. 2, pp. 119-131. En: http://www.ucm.es/info/angulo/volumen/Volumen03-2/varia01.htm [Consulta: abril de 2012]. ISSN: 1989-4015. Doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ANRE.2011.v3.n2.37584
- RICOEUR, Paul (1975): Teoría de la interpretación: Discurso y excedente de sentido. México: Siglo XXI, 1995.
- SANMARTÍN ORTÍ, Pau (2008): Otra historia del formalismo ruso. Madrid: Lengua de Trapo.
- SKLOVSKI, Victor (1917): “El arte como artificio”, en Tzvetan Todorov (ed.) (1965), Teoría de la literatura de los formalistas rusos, pp. 55-70. México: Siglo XXI, 1970.