Entre Dios y los hombres. La filosofía de la educación de George Steiner

  1. Luque, David
Zeitschrift:
Pensamiento: Revista de investigación e Información filosófica

ISSN: 0031-4749 2386-5822

Datum der Publikation: 2021

Ausgabe: 77

Nummer: 296

Seiten: 711-735

Art: Artikel

DOI: 10.14422/PEN.V77.I296.Y2021.006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Pensamiento: Revista de investigación e Información filosófica

Zusammenfassung

The relationship between the jewish world and the philosophy of education ranges from the understanding of Tōrā to the current intellectuals. Of these, who has exercised a greater influence on the spanish philosophers of education is, perhaps, George Steiner. This paper aims to articulate his conception of education based on the systematic reading of his work from a purely pedagogical point of view. Hence, the starting point for understanding his proposals resides in the manner in which the philologist interprets the Jewish identity. From there one can understand the role given to the memory, the educational relationship, the books, the humanities and the possible educational policy. All to see that, beyond the use that has been given of the arguments of Steiner, the question about the existence of God, from which his theodicy is born, and the need for a theological formation plans his educational philosophy.

Bibliographische Referenzen

  • Alexander, H. (1999). «A Jewish view of learning». En: International Journal of Children’s Spirituality, 4(2), 155-164. https://doi.org/10.1080/1364436990040204
  • Alexander, H. (2001). «God as teacher: Jewish reflections on a theology of pedagogy». Journal of Beliefs and Values, 22(1), 5-17. https://doi.org/10.1080/1361760120039202
  • Bailey, N. M. (1989). «The importance of teaching poetry». En: Journal of Aesthetic Education, 34(4), 51-62. https://doi.org/10.2307/3333031
  • Bárcena, F. (2001). La esfinge muda: el aprendizaje del dolor después de Auschwitz. Barcelona: Anthropos.
  • Bayer Tamayo, A. (2012). Las principales enseñanzas de George Steiner. En: Gil Soeiro, R. (ed.). The Wounds of possibility. Newcastle: Cambridge Scholar Publishing, Newcastle, 134-178.
  • Ben-Peretz, M. (1975). «The concept of curriculum potential». En: Curriculum Theory Network, 5(2), 151-159. https://doi.org/10.2307/1179278
  • Chazan, B. (1978). The Lenguage of Jewish Education. New York: Hartmore House.
  • Cunliffe, L. (2011). «Creative Grammar and Art Education». En: The Journal of Aesthetic Education, 45(3), 1-14. https://doi.org/10.5406/jaesteduc.45.3.0001
  • Curren, R. (2016). Historicizing Philosophy of Education: A Modest Plea for Analytic History and Philosophy of Education. Conference on the Relationship between Historical and Philosophical Study of Education, Ohio State University, February19-20, 2016.
  • García Baró, M. (2001). «Lo absoluto es la palabra». En: Nueva Revista, 77, 91-97.
  • Gioia, F. (2008). Metodi e ideali educativi dell’Antico Israele e del Vicino Oriente. Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.
  • Ibáñez-Martín, J. A. (2010). ¿Llenar el vaso o encender el fuego? Viejos y nuevos riesgos de la acción educativa. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Ibáñez-Martín, J. A. (2017). Horizontes para los educadores. Las profesiones educativas y la promoción de la plenitud humana. Madrid: Dykinson.
  • Karier, C. J. (1990). «Humanizing the Humanities: Some Reflections on George Steiner’s “Brutal Paradox”». En: The Journal of Aesthetic Education, 24(2), 49-63. https://doi.org/10.2307/3332784
  • Larrosa, J. (2003a). Entre las lenguas. Lenguaje y educación después de Babel. Barcelona: Ediciones Laertes.
  • Larrosa, J. (2003b). La experiencia de la lectura: estudios sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Magennis, S. (2012). Steiner as an educator: a challenge to the old critic. En: Gil Soeiro, R. (ed.). The Wounds of possibility. Newcastle: Cambridge Scholar Publishing, Newcastle, 179-193.
  • Meijer, W. A. J. (2009). «Sloth, Silence, and Concentration: The Reader Between Letter and Spirit». En: Interchange, 40(3), 251-268. https://doi.org/10.1007/s10780-009-9096-1
  • Mèlich, J. C. (2000). «El fin de lo humano. ¿Cómo educar después del holocausto?» En: Enrahonar, 31, 81-94. https://doi.org/10.5565/rev/enrahonar.410
  • Mèlich, J. C. (1998a). «El silencio y la memoria. “¿Cómo se puede tocar a Schubert por la noche, leer a Rilke por la mañana y torturar al mediodía?”». En: Ars Brevis, 3, 171-189.
  • Mèlich, J. C. (2004). La lección de Auschwitz. Barcelona: Herder.
  • Mèlich, J. C. (1998b). Totalitarismo y fecundidad: la filosofía frente a Auschwitz. Barcelona: Anthropos.
  • Pagès, A. (2012). Sobre el olvido. Barcelona: Herder. https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k3hj
  • Pego Puigbó, A. (2012). «La poética filosófica de George Steiner: una lectura retórica y dramática de Antígonas». En: Pensamiento: revista de investigación e información filosófica, 68(256), 315-332.
  • Rosenzweig, F. (1965). On jewish learning. New York: Shocken Books.
  • Sagiv, A. (2012). George Steiner’s Jewish Problem. En: Gil Soeiro, R. (ed.). The Wounds of possibility. Newcastle: Cambridge Scholar Publishing, 194-213.
  • Scheffler, I. (1994).«Toward an Analytic Philosophy of Education». En: Harvard Educational Review, 24, 223-230.
  • Scheffler, I. Foreword. En: Waks, L. J. (ed.). Leaders in philosophy of education. Sense Publishers, Taipei, XI-XVI.
  • Scheffler, I. (2003). The concept of the educated person, with some applications to Jewish education. In: Fox, S., Scheffler, I. & Marom, D. (eds.). Visions of Jewish Education. Cambridge University Press, USA, 219-232. https://doi.org/10.1017/CBO9780511615214.018
  • Steiner, G. (1981). Después de Babel. Aspectos del lenguaje y la traducción. Mexico: FCE. [Original de 1975]
  • Steiner, G. (1997). Pasión Intacta. Madrid: Siruela. [Original de 1996]
  • Steiner, G. (2001a). Nostalgia del Absoluto. Madrid: Siruela. [Original de 1974]
  • Steiner, G. (2001b). Gramáticas de la Creación. Madrid: Siruela. [2001]
  • Steiner, G. (2002a). Tolstói o Dostoievski. Madrid: Siruela. [Original de 1959].
  • Steiner, G. (2002b). Extraterritorial. Madrid: Siruela. [Original de 2002]
  • Steiner, G. (2004a). Un prefacio a la Biblia Hebrea. Madrid: Siruela. [Original de 1996]
  • Steiner, G. (2004b). Lecciones de los maestros. Madrid: Siruela. [Original de 2003]
  • Steiner, G. (2005a). Elogio de la transmisión. Madrid: Siruela. [Original de 2003]
  • Steiner, G. (2005b). La idea de Europa. Madrid: Siruela. [Original de 2005]
  • Steiner, G. (2006a). En lo más profundo del mar. Madrid: Siruela. [Original de 1996]
  • Steiner, G. (2006b). Los logócratas. Madrid: Siruela. [Original de 2003]
  • Steiner, G. (2007). Presencias reales. ¿Hay algo en lo que decimos? Barcelona: Destino. [Original de 1989]
  • Steiner, G. (2008). Los libros que nunca he escrito. Madrid: Siruela. [Original de 2008]
  • Steiner, G. (2009a). Errata. Madrid: Siruela. [Original de 1997]
  • Steiner, G. (2009b). George Steiner en The New Yorker. Madrid: Siruela. [Original de 2009]
  • Steiner, G. (2011a). La muerte de la tragedia. Madrid: Siruela. [Original de 1961]
  • Steiner, G. (2011b). El silencio de los libros. Madrid: Siruela. [Original de 2006]
  • Steiner, G. (2012). La poesía del pensamiento. (2012)
  • Steiner, G. (2013a). En el castillo de Barba Azul. Barcelona: Gedisa. [Original de 1971]
  • Steiner, G. (2013b). Lenguaje y silencio. Ensayos sobre la literatura, el lenguaje y lo inhumano. Barcelona: Gedisa. [Original de 1976]
  • Steiner, G. (2013c). Antígonas. Barcelona: Gedisa. [Original de 1990].
  • Steiner, G. (2015). Diez (posibles) razones para la tristeza del pensamiento. Madrid: Siruela. [Original de 2005]
  • Steiner, G. (2016a). Fragmentos. Madrid: Siruela. [Original de 2016]
  • Steiner, G. (2016b). Un largo sábado. Madrid: Siruela. [Original de 2016]
  • Wringe, C. (2009). «Teaching Learning and Discipleship: Education beyond Knowledge Transfer». En: Journal of Philosophy of Education, 49(2), 239-251. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2009.00690.x