Imágenes del mundo Atlántico en el Salón de Reinos del Buen Retiro
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 2422-779X
Ano de publicación: 2021
Volume: 8
Número: 15
Páxinas: 68-96
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Magallánica: revista de historia moderna
Resumo
The image of America soon had an impact not only on that of the Hispanic Monarchy and the Habsburg Empire, but also, above all, on the content of its art collections. The exotic worlds, the taste for nature, the passion for graphically representing environments that were already known, but also those recently discovered, form a substantial part of the idea of wonder, as was agreed in the collections of the sixteenth century courts. However, throughout the first decades of the 17th century, the artistic preferences and collecting systems of the European courts began to change rapidly. The interest in the exotic began to decline, although it did not disappear completely, but it was no longer linked so much to the object itself, as to its pictorial representation. However, the appearance of American and Atlantic themes in a set such as the Salón de Reinos of the Buen Retiro, planned and carried out throughout the thirties of the 17th century, the object of our study, is completely different. In fact, throughout the first decades of the 17th century, a concept of collection based on the ideas of curiosity, preciousness and exoticism changed to another that increasingly has to do with the knowledge of history, be it ancient or contemporary, or with the expression, in the present case, war, force, power and control of certain territories. Throughout this process, objects and precious things lost their importance, which was taken, above all, by painting.
Referencias bibliográficas
- Fuentes primarias
- PALOMINO, A. A., (1724). Parnaso pintoresco laureado español, Madrid; Juan García Infançon.
- Fuentes secundarias
- (2021 [2019]). Dürer´s Journeys: Travels of a Renaissance Artist, Cat. expo. National Gallery: London.
- ÁLVAREZ LOPERA, J., (2005). “La reconstitución del Salón de Reinos. Estado y replanteamiento de la cuestión”. En El palacio del Rey Planeta. Felipe IV y el Buen Retiro (cat. exp., pp. 91-167). Madrid: Museo Nacional del Prado.
- BEROQUI, P., (1913-1914). “Adiciones y correcciones al catálogo del Museo del Prado”. Boletín de la Sociedad Castellana de Excursiones, N° 6, pp. 539-545.
- BLANCO MOZO, J. L., (2007). Alonso Carbonel (1583-1660), arquitecto del Rey y del Conde-Duque de Olivares, Madrid: Fundación Universitaria Española.
- BLASCO, C., (2001). El Palacio del Buen Retiro de Madrid: Un proyecto hacia el pasado, Madrid: COAM.
- BOUZA, F., (2005). El libro y el cetro en biblioteca de Felipe IV en la Torre Alta del Alcázar de Madrid, Salamanca: Instituto de Historia del Libro y de la Lectura.
- BROWN, J., (1998). La sala de batallas de El Escorial. La obra de arte como artefacto cultural, Salamanca: Universidad de Salamanca.
- BROWN, J. y ELLIOTT, J. H., (2033). Un palacio para un rey. El Buen Retiro y la corte de Felipe IV, Madrid: Taurus.
- CATURLA, M. L., (1947). Pinturas, frondas y fuentes del Buen Retiro, Madrid: Revista de Occidente.
- CHECA CREMADES, F., (Ed.) (2018). Inventarios de Felipe II. Inventario post mortem. Almoneda y Libro de remates. Inventario de tapices, Madrid: Fernando Villaverde.
- CHECA CREMADES, F., (Ed.) (2013). Los Libros de entregas de Felipe II a El Escorial, Madrid: Patrimonio Nacional.
- CHECA CREMADES, F., (2013). Tiziano y las cortes del Renacimiento, Madrid: Marcial Pons.
- CHECA CREMADES, F., (2011). “Imágenes hispánicas de otros mundos: turcos y moros en varias series de tapices de la Alta Edad Moderna”. En I. RODRÍGUEZ y V. MÍNGUEZ (Des.), Arte en los confines del Imperio. Visiones hispánicas de otros mundos (pp. 27-48). Castelló: Universidad Jaume I.
- CHECA CREMADES, F., (Ed.) (2010). Los inventarios de Carlos V y la familia imperial, Madrid: Fernando Villaverde ediciones.
- CHECA CREMADES, F., (2010). Tesoros de la Corona de España, tapices flamencos en el Siglo de Oro, Bruselas: Fonds Mercator.
- CHECA CREMADES, F., (2002). “Carlos V, Parmigianino y el problema del artista de corte en la España del Renacimiento”. En L. FORNARI SCHIANCHI (Ed.), Parmigianino e il manierismo europeo (pp. 357-359). Parma: Silvana.
- CHECA CREMADES, F., (1997). Las maravillas de Felipe II, Vizcaya: Banco Bilbao.
- ELLIOTT, J. H., (2002). “Historia y mito en el Salón de Reinos”. En Historias inmortales. Fuentes y relatos de los cuadros de historia en el Museo del Prado (pp. 211-228). Madrid: Museo del Prado.
- FEEST, Ch. F., (1993). “European Collecting of American Indian Artefacts and Art”. Journal of the History of Collections, Vol. 5, N° 1, pp. 1-11.
- GUTIERREZ USILLOS, A., (2013). “Nuevas aportaciones en torno al lienzo titulado Los mulatos de Esmeraldas. Estudio técnico, radiográfico e histórico”. Anales del Museo de América, N° 20, pp. 7-64.
- HEIKAMP, D., (1972). Mexico and the Medici, with contributions by Ferdinand Anders, Florencia: Edam.
- KAGAN, R., (2008). “Imágenes y política en la corte de Felipe IV de España. Nuevas perspectivas sobre el Salón de Reinos”. En J. LLUÍS PALOS y D. CARRIÓ- INVERNIZZI (Eds.), La historia imaginada. Construcciones visuales del pasado en la Edad Moderna (pp. 101-119). Madrid: CEEH
- MARCAIDA LÓPEZ, J. R., (2014). Arte y ciencia en el Barroco español: historia natural, coleccionismo y cultural visual, Madrid-Sevilla: Marcial Pons.
- MARCAIDA LÓPEZ, J. R., (2014a). “Rubens and the bird of paradise. Painting natural knowledge in the early seventeenth century”. Renaissance Studies, Vol. 28, N°1, pp. 112-127.
- MARÍAS, F., (2012). Pinturas de Historias, imágenes políticas. Repensando el Salón de Reinos. Discurso leído el día 24 de junio de 2012 en el acto de su recepción por el Excmo. Sr. D. Fernando Marías y contestación por la Excma. Señora. Da Carmen Sanz Ayán, Madrid: RAH.
- MASON, P., (1994). “From presentation to representation”. Journal of the History of Collections, Vol. 6, N° 1, pp.1–20.
- MORÁN TURINA, J. M., (2019). “El mar en la pintura de historia”. En El mar en las colecciones del Museo del Prado (pp. 57-90). Madrid: El Viso.
- MORÁN TURINA. J. M., (Ed.) (2008). Vida de Don Diego Velázquez de Silva, Madrid: Akal.
- NOVOTNY, K. A., (1960). Mexikanische Kostbarkeiten aus Kunstkammern der Renaissance im Museum für Völkerkunde, Wien und in der Nationalbibliothek Wien, Viena: Museum fur Volkerkunde.
- PÉREZ DE TUDELA GABALDÓN, A., (2017). Los inventarios de doña Juana de Austria, princesa de Portugal (1535-1573), Jaén: Universidad de Jaén.
- PFISTERER, U., (2002). “Malerei als Herrschafts-Metapher. Velazquez und das Bildprogram des Salon de Reinos”. MarburgerJahrbuch für der Kunstwissenschaft, N° 29, pp. 199-252.
- POLLEROSS, F., (1992). Federschmuck uns Kaiserkrone: Das barocke Amerikabild in fen habsburhguiscen Lándern, Cat. exp. Schlosshof im Marchfeld.
- RUIZ GÓMEZ, L., (ed.) (2009). Juan Bautista Maino, Madrid: Museo Nacional del Prado.
- SÁNEZ DE MIERA, J., (2002-2003). “Reflejos y ecos de Erasmo y de Vives: Fray José de Sigüenza, la guerra y la pintura bélica de El Escorial”. En Erasmo en España. La recepción del humanismo en el primer renacimiento español (pp. 112-127). Salamanca: Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior.
- SCHLOSSER, J. von, (2021). Art and Curosity Cabinets of the Late Renaissance. A contribution to the History of Collections, Los Angeles: Getty Center (Edición de Thomas da Costa Kauffmann, traducción de Jonathan Blower).
- SCHLOSSER, J. von, (1908). Kunst und Wunderkammern der Spätrenaissance. Ein Beitrag zur Geschichte des Sammelwesens, Leipzig: Forgotten Books.
- SERRERA, J. M., (1988). Zurbarán, Madrid: Catalogo exposición Museo del Prado.
- TORIANS, L., (1994). “´The Earliest Inventory of Mexican Objects in Munich, 1572´: Americana in Europe”. Journal of the History of Collections, Vol. 6, N° 1, pp. 59-67.
- TORMO Y MONZÓ, E., (1911). “Velázquez y el Salón de Reinos del Palacio del Buen Retiro”. Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, Vol. 19, N° 1, pp. 24-44.
- TORMO Y MONZÓ, E., (1949). Pintura, Escultura y Arquitectura en España, Madrid: CSIC.
- ÚBEDA DE LOS COBOS, A., (2005). El Palacio del Rey Planeta. Felipe IV y el Buen Retiro, Madrid: Museo del Prado.