Contraposición entre imagen y naturaleza a través del mundo del trabajador y el mundo del burgués en el pensamiento de Ernst Jünger
ISSN: 1989-9289
Datum der Publikation: 2013
Titel der Ausgabe: La infancia: historia y representación
Nummer: 4
Seiten: 481-491
Art: Artikel
Andere Publikationen in: El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia
Zusammenfassung
The awareness that human being is just a puppet of the Spirit of the times, led Ernst Jünger to the creation of a number of reflections around image. Along these reflections, Jünger sought to offer a penetrating insight into the role of mankind in the history. Under Jünger, only as a creator subject human being can escape the historical tragic spirit. To this end, the author will write a series of texts with the desire to capture man as an actor of the history -not as a creator of this latter. Thus, contrary to its natural trend, technique is able to lead the human being towards freedom. This paper will study the double face of technical development using the thoughts of Ernst Jünger -action and thought man at the same time- as a guide.
Bibliographische Referenzen
- Benjamin, Walter; «La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica», en Discursos interrumpidos I, Taurus, Buenos Aires, 1989.
- Fraga, Luis; «Ernst Jünger y su visión del poder», en Ernst Jünger y sus pronósticos del Tercer Milenio; Editorial Complutense, Madrid, 2006, pp. 73-109.
- Jünger, Ernst; El trabajador. Dominio y figura; Tusquets, Barcelona, 1990.
- Jünger, Ernst; Sobre el dolor. Seguido de La movilización total y Fuego y movimiento; Tusquets, Madrid, 1995.
- Jünger, Ernst; El mundo transformado. El instante peligroso; Pre-Textos, Valencia, 2005.
- Molinuevo, José Luis; La estética de lo originario en Jünger; Tecnos, Madrid, 1994.
- Osten, Manfred; «Ernst Jünger y Johann Wolfgang von Goethe: Convergencias y divergencias» en Ernst Jünger y sus pronósticos del Tercer Milenio; Editorial Complutense, Madrid, 2006.
- Volpi, Franco; «La razón práctica en medio de su depotenciación técnica», en Junto a Jünger, Cruce, Madrid, 1996.